Valtteri Bottas har gjort VM-fighten till en trekamp…

Valtteeri Bottas är efter gårdagens seger i Österrike på allvar med i fighten om VM-titeln.

Valtteeri Bottas är efter gårdagens seger i Österrike på allvar med i fighten om VM-titeln.

Valtteri Bottas stod pall för trycket i gårdagens lopp och såg med 25 nya poäng in på kontot till att göra fighten om årets VM-titel till en tremannahistoria. Kul tycker jag där det från många håll varit underförstått, delvis från mig också, att Bottas in år skulle vara back up till Lewis Hamilton i kampen om VM. Med segern igår är Valtteri Bottas nu bara 15 poäng bakom Hamilton och 35 från ledningen (Vettel)  i mästerskapet och vi är bara halvvägs in i säsongen.

Valtteri Bottas vann igår främst tack vare en briljant start som gjorde att han fick ett försprång direkt, detta följde han upp med ruskigt högt tempo under den första stinten, ungefär på samma sätt som i Ryssland när han tog karriärens första seger. Och det var nog tur det för på nästan exakt samma sätt som i Ryssland avslutades också racet, med en jagande Sebastian Vettel som ”nästan” kom ikapp och hade loppet varit något varv till så hade nog tysken klämt sig förbi. De extra sekunder som Bottas fick i början av loppet blev med andra ord helt avgörande och segern grejades med 0,6 sekunders marginal i mål.

En liknande kamp blev det om tredjeplatsen där Daniel Riccardo återigen visade vilken stark racer han är med enorm förmåga att förvalta de lägen shan får, körintelligent helt enkelt. Lewis Hamilton jagade sig ikapp och gjorde ett försök att ta sig förbi för sista pallplatsen men utan att lyckas och Ricciardo höll undan för sitt femte raka race på pallen.

I övrigt var det inte ett superspännande lopp vi fick se på Red Bull Ring. Banans karaktär bjuder inte riktigt in till det och det präglade väldigt mycket vilken typ av race det blev. Å andra sidan kan man inte heller tro att alla race ska bli en klassiker för historieböckerna, jag skulle säga att det var ett lopp som ur underhållningssynpunkt får en 5:a på en 10-gradig skala.

Efter kvalet så gav jag Williams en del kritik för sitt svaga resultat under lördagen, igår däremot såg det bättre ut med båda bilarna på poängplats och där Lance Stroll faktisk blev förste förare i teamet att ta poäng i tre raka race under årets säsong – starkt!

Haas har verkligen haft något av en bergodalbana den gångna helgen. Bilen (med ny uppdaterad motor från Ferrari) har sett förträfflig ut på banan men bara den ena lyckades kapitalisera på detta. Romain Grosjean hade för en gång skull en helg som inte bara handlade om att bromsarna inte fungerade, istället körde han på bilens fulla kapacitet och gick i mål som sexa, samma position som han startade på. Kevin Magnussen däremot hade trots bra fart i bilen en nattsvart lördag och söndag där bilen svek i både kval och race. Under lördagens kval gick hjulupphängningen sönder och i racet var det en bricka som skavde sönder en hydralikledning som gjorde att han fick bryta relativt tidigt.

Avslutningsvis några ord om Sauber som höll till ungefär på den förväntade nivån, d v s längst bak i fältet. Inledningsvis såg det ändå ut som om man kunde följa med någorlunda men när ”snöret” gick av så blev man hängande i ingenmansland längst bak. Marcus Ericsson var inledningsvis främst av Sauberförarna men i slutet på varv 3 halkade han av litegrann i sista kurvan, kom upp på banan igen men med sjunkande temperatur i däcken vilket fick till följd att han även halkade av i kurva 1 på nästföljande varv. Pascal Wehrlein lyckades då ta sig förbi och fick lite lucka, ett försprång som Marcus Ericsson sedan aldrig lyckades täppa till igen. Överlag en svag helg för teamet och för Ericsson var det tydligt att den rätta känslan aldrig infann sig under framförallt söndagen. Ericsson hade egentligen inga problem att följa med i Wehrleins tempo förutom mot slutet då varvningarna duggade tätt och kostade mycket tid för Marcus vilket dock spelade mindre roll för slutresultatet.

Resultat Österrikes GP

RESULTS – 71 LAPS:

POS DRIVER CAR GAP
1 Valtteri Bottas Mercedes 1h21m48.523s
2 Sebastian Vettel Ferrari 0.658s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 6.012s
4 Lewis Hamilton Mercedes 7.430s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 20.370s
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m13.160s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1 Lap
9 Felipe Massa Williams/Mercedes 1 Lap
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 1 Lap
11 Jolyon Palmer Renault 1 Lap
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1 Lap
13 Nico Hulkenberg Renault 1 Lap
14 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1 Lap
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 Laps
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 3 Laps
- Carlos Sainz Toro Rosso/Renault Engine
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari Hydraulics
- Fernando Alonso McLaren/Honda Collision
- Max Verstappen Red Bull/Renault Collision

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP:

POS DRIVER POINTS
1 Sebastian Vettel 171
2 Lewis Hamilton 151
3 Valtteri Bottas 136
4 Daniel Ricciardo 107
5 Kimi Raikkonen 83
6 Sergio Perez 50
7 Max Verstappen 45
8 Esteban Ocon 39
9 Carlos Sainz 29
10 Felipe Massa 22
11 Lance Stroll 18
12 Nico Hulkenberg 18
13 Romain Grosjean 18
14 Kevin Magnussen 11
15 Pascal Wehrlein 5
16 Daniil Kvyat 4
17 Fernando Alonso 2
18 Jolyon Palmer 0
19 Marcus Ericsson 0
20 Stoffel Vandoorne 0
21 Antonio Giovinazzi 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP:

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 287
2 Ferrari 254
3 Red Bull/Renault 152
4 Force India/Mercedes 89
5 Williams/Mercedes 40
6 Toro Rosso/Renault 33
7 Haas/Ferrari 29
8 Renault 18
9 Sauber/Ferrari 5
10 McLaren/Honda 2