Lewis Hamilton dubbelt upp i Österrike…

Lewis Hamilton toppade båda dagens träningspass inför Österrikes GP

Lewis Hamilton toppade båda dagens träningspass inför Österrikes GP

Det var en rätt intressant första dag inför Österrikes GP på Red Bull Ring. Lewis Hamilton toppade båda passen och imponerade verkligen med att i första passet göra en tid under 1.06 på soft, den hårdaste gummiblandningen för helgen. I det andra passet kröp tiderna ner lite till men inte så mycket som förväntat, troligen p g a högre temperatur i asfalten, faktum är att man till FP2 bara hittade ca en halv sekund vilket var överraskande lite men återigen var det Lewis Hamilton i topp.

Det som var mest slående under dagen var hur svårt förarna hade att hålla sig på banan, det spelade ingen roll vilken bil vi pratar om de flesta hade problem i olika hög grad. Främst var det bakänden som gav vika vilket förvånade lite med tanke på hur banans layout ser ut, det borde inte vara bakdäcken som begränsar men så var det. Delvis kan man tillskriva detta de hårda accelerationerna ut ur kurva 1 och 3 som som gjorde att bakdäcken överhettade i ytan vilket syntes när förarna skulle attackera de snabbare svängarna med rejält överstyrt som följd.

Problemet med överhettning fortsatte när man gick över till att utvärdera däcken i slutet av FP2 där viss korrigering av körningen krävdes för att hålla liv i däcken. Att det funkade att vara lite försiktig ut ur de långsamma svängarna visade inte minst Marcus Ericsson som gjorde hela 37 varv, med jämna och för Sauber helt ok varvtider, på ultrasoft vilket var flesta av samtliga förare idag.

Mercedes känns som favoriter så här långt men det vore dumt att dra för stora växlar på dagens tider då det som vanligt spelas runt lite med hur mycket effekt man plockade ur sina träningsmotorer och även med hur mycket bensin man körde. Jag tror iofs inte det påverkar styrkeförhållandena längst fram speciellt men det kommer definitivt gå rejält mycket fortare i morgon när bilarna har racegrejerna monterade och jag tror på en stenhård fight om pole mellan främst Mercedes och Ferrari men där Red Bull inte går att skriva av helt.

Några som redan idag körde med sina racemotorer var Sauber som tog två nya motorer i cirkulation denna helg för Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein. Båda förarna  prövade också det nya ride-kontrollsystem som tagits fram, tyvärr inte med någon större framgång. På Marcus bil gick det sönder under FP1 vilket gjorde bilen alldeles för mjuk i bak och närmast okörbar då den gick på tre hjul in i svängarna. Systemet man har med s k ”third element” fjädring är dels för att försöka få bättre traction utan att bilen blir för understyrd in i sväng men systemet är tvådelat och ska även hjälpa till med att hålla bilen så plan som möjligt på raksträckorna. Nu kopplade man bort tractiondelen på Marcus bil till FP2 men problemet är att systemet väger så pass mycket att bilen blir överviktig för Marcus som då måste överväga fördelen tidsmässigt mot vad han tappar på den extra vikten. Just ikväll tror jag inte man bestämt sig helt för hur man gör i morgon så det får vi återkomma till. För Pascal Wehrlein, som väger ca 10 kg mindre än Marcus, är minimivikten inget bekymmer och han kör troligen resten av helgen med systemet på bilen, då i full kapacitet.

Hamiltons varvtid idag var den snabbaste som körts här på Red Bull Ring, ett rekord som troligen kommer att slås med råge i morgondagens kval. Det är faktiskt riktigt imponerande och se bilarna genom de två sista svängarna där farten tidigare låg runt 200 km/t, i år går det betydligt snabbare, kanske upp mot 230 km/t.

Dagens presskonferens innehöll lite spännande Eric Boullier från Mclaren, Yusuke Hasegawa från Honda och Toto Wolff för Mercedes och det kändes som att det eventuellt kunde komma en bekräftelse på att Mclaren avbryter samarbetet med Honda och kör med Mercedesmotorer istället. Nu blev det precis tvärtom, Boullier och Hasegawa bedyrade att samarbetet kommer fortsätta och att man var väldigt nöjda med den spec 3 motor som Honda levererat till denna helg och som såg ut att vara ett rejält kliv framåt. På en rak fråga om Toto Wolff och Mercedes var redo att leverera motorer om Mclaren skulle droppa Honda så svarade han blankt nej, Mercedes vill att Honda är kvar och istället blir en tuff motståndare framöver. Det kändes på något sätt som att alla tre på dagens presskonferens istället ville dämpa ryktesspridningen en aning och skapa lite arbetsro för samtliga inblandade, främst Honda och Mclaren. Att Mclaren söker alternativ vet jag med all säkerhet men det är säkert ett stort pussel som måste läggas först innan en permanent lösning finns på plats och tills vidare vill man kunna jobba vidare med detta i lugn och ro, det är min tolkning av det hela.

Resultat FP 2 Österrikes GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m05.483s - 30
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m05.630s 0.147s 50
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m05.699s 0.216s 41
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m05.832s 0.349s 33
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m05.873s 0.390s 27
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m06.144s 0.661s 54
7 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m06.591s 1.108s 43
8 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m06.732s 1.249s 27
9 Nico Hulkenberg Renault 1m06.735s 1.252s 42
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m06.763s 1.280s 52
11 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m06.849s 1.366s 50
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m06.859s 1.376s 37
13 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m06.906s 1.423s 34
14 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m07.065s 1.582s 50
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m07.100s 1.617s 24
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m07.468s 1.985s 46
17 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m07.509s 2.026s 41
18 Jolyon Palmer Renault 1m07.623s 2.140s 7
19 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m08.782s 3.299s 49
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m08.870s 3.387s 51