Azerbaijans GP – Underhållning på hög nivå!

En lite oväntad men väldigt glad vinnare av Azerbaijans GP igår

En lite oväntad men väldigt glad vinnare av Azerbaijans GP igår

Ja vilket race det blev, årets upplaga av Azerbaijans GP i Baku, där vi denna gång fick allt och lite till av det alla trodde skulle hända första året. Jag tycker kanske inte det var det mest välkörda Formel 1-loppet i historien men det hade en massa andra ingredienser som gjorde att det blev stor underhållning.

Det är självklart omöjligt att gå igenom allt som hände men några händelser sticker ändå ut. Valtteri Bottas missbedömning in i kurva 2 redan på första varvet som nog de flesta trodde var nådastöten för Bottas race. Det är nu är fyra gånger som de båda finländarna varit ihop i olika hög grad på banan, Sotji och Mexiko förra säsongen, Spanien och nu Baku denna säsong. Det är lite som David Coulthard sa på podiet igår efter loppet att de båda blåvita förarna verkar ha magnetiskt dragningskraft till varandra.

Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas jämsides på första varvet just innan kurva 2

Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas jämsides på första varvet just innan kurva 2

Situationen bedömdes som en raceincident och är väl inget att säga om, knappast vårdslös körning från Bottas sida som bara fick ont om plats på innern och tvingades upp på kerben vilket fick bilen att studsa åt höger in i sidan på Räikkönen som dock kom undan den smällen med blotta förskräckelsen. För Valtteri gick det värre, punktering och nästan 6 km körning med denna punktering gjorde att han kom ut efter det framtvingade depåstoppet ett varv bakom resten av fältet, något som inte ska gå att rädda upp.

Nu är det dock så att varvade bilar får chansen att ansluta på ledarvarvet när det är säkerhetsbil på banan och på det sättet kunde Bottas komma tillbaka och slutligen gå i mål som tvåa, en riktigt strong comeback i detta konstiga race som handlade väldigt mycket om att aldrig ge upp.

Den största snackisen igår blev efter en händelse bakom just säkerhetsbilen. Precis innan fältet skulle få grön flagg igen och Hamilton, som låg först i kön, släppte iväg säkerhetsbilen så blev det lite missförstånd mellan Lewis och Sebastian Vettel där min uppfattning är att Vettel antingen var lite för ivrig eller helt enkelt satt och sov lite närmast bakom, han var inte beredd när Hamilton gjorde en liten fartsänkning där han enligt telemetrin inte använde någon broms och gick heller inte helt av gaspedalen, men han saktade ner en aning. Vettel, som låg enbart någon meter bakom, hann inte med att reagera på den lilla fartsänkningen och körde in i baken på Hamilton varvid han argt skrek över radion att han blivit ”bromstestad” (vilket han alltså enligt Mercedes telemetri inte blev), svängde ut och upp jämsides med Hamilton för att helt sonika styra in i Lewis Mercedes-bil, en avsiktlig kollision helt enkelt om än i låg fart.

Så långt själva händelseförloppet, Domarna gav Vettel hela skulden och dömde ut ett 10 sekunders stop and go straff, en normalt rätt hård bestraffning som kostar upp mot halvminuten. Vettel var väl efter loppet väl inte så sugen på att kommentera det han själv gjort, ville mer prata runt hela grejen vilket självklart är naturligt, lite skadebegränsning typ. Jag är säker på att Sebastian Vettel var medveten om vad han gjort, han gjorde en väldigt dum och ful grej, som om det varit t ex Romain Grosjean som gjort den, varit svart flagg och minst ett race avstängning. Jag tror Vettel är extremt medveten om hur nära han faktiskt var att diskvalificeras i gårdagens lopp och detta oavsett vad en eventuell motpart gjort innan. Man använder inte sin Formel 1 för att köra på konkurrenter, så enkelt är det! Det finns i mina ögon inga förmildrande omständigheter där förarna i världens största bilsportklass givetvis måste sätta standard för hur man beter sig på banan och att få utbrott bakom ratten och sedan använda bilen för att få utlopp för detta är självklart inte ok.

Idag kan vi läsa att Sebastian Vettel vill ha ett privat samtal med Hamilton för att ”rensa luften” vilket Hamilton sagt sig inte vara speciellt intresserad av. Samma sak där, Vettel vill till varje pris släta över vad han gjorde men kommer nog att få jobba på ett tag innan han får tillbaka något av den respekt som Hamilton hade för tysken innan gårdagens händelse.

Det tråkiga för Lewis Hamilton, som när Vettel blev bestraffad lätt borde vunnit igår, var att hans huvudskydd runt cockpit-öppningen lossnade efter omstarten efter rödlfagg och kallades även han in i depån för att korrigera detta av säkerhetsskäl. När Vettel tagit sitt straff och Hamilton fått ordning på huvudskyddet hade Vettel paradoxalt nog tagit sig förbi och höll sig före hela vägen in i mål vilket i sin tur gjorde att han igår faktiskt ökade på sin VM-ledning före Lewis Hamilton med någon poäng. Ser man lite objektivt på det så var detta resultat inte helt rättvist, självklart borde det Vettel gjorde inte gjort att han ändå kan gå i mål som fyra.

Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein i tuff kamp om VM-poäng igår

Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein i tuff kamp om VM-poäng igår

Det andra som avhandlats väldigt mycket har jag märkt, åtminstone hemma i Sverige, var kampen om sista poängplatsen mellan Saubers båda förare Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson. Marcus låg stort sett hela racet före Wehrlein trots en sämre startpostion och tog sig ju längre loppet led allt närmare en VM-poäng, Ericsson 2-3 sekunder före Wehrlein på banan och läget så relativt lugnt ut. Men med drygt tio varv kvar att köra hamnade Marcus bakom en långsam Romain Grosejan som hade problem med bromsarna (surprise surprise) vilket gjorde att han tappade runt 2 sekunder på det varvet vilket i sin tur gjorde att Wehrlein täppte till luckan fram till Ericsson och började attackera för att köra förbi bl a med hjälp av DRS. Den här fighten pågick 4-5 varv och gjorde knappast att det gick fortare för de båda Sauberbilarna i förhållande till andra konkurrenter där det värsta hotet mot den sista poängplatsen var Stoffel Vandoorne som på fräschare däck hade satt högsta fart för att försöka utmana.

Det var i detta läge Sauber valde att använda teamorder där Marcus ombads släppa förbi Pascal Wehrlein då man bedömde detta som den bästa chansen till att ta sista poängplatsen, troligen baserat på att Wehrlein länge legat och tryckt på bakom Ericsson. Marcus frågade om man verkligen var säkra på detta och teamet försäkrade att man skulle byta tillbaka om Wehrlein inte drog ifrån. Sagt och gjort, Ericsson lyfte av lite och lät Pascal Wehrlein köra förbi som öste på medan Marcus fick kämpa med att få tillbaka lite temp i däcken igen efter fartsänkningen vilket gjorde att det snabbt blev en lucka på ca 2,5 sekunder men när väl tempen var uppe igen så höll de exakt samma tempo in mot mål med Wehrlein som 10:a och Marcus Ericsson på den förhatliga 11:e platsen dock före Vandoorne som alltså inte hade fart att köra om någon av Sauberförarna innan målflagg.

När man sammanfattar detta kan jag faktiskt tycka att Sauber rånade Marcus Ericsson på poängen igår. Det man lika gärna kunde gjort var att beordra förarna att hålla postion, även när Wehrlein kom ikapp då Grosjean sinkade Ericsson, för att båda skulle kunna hålla så högt tempo som möjligt. Istället blev det stenhård kamp mellan dem i ca fem varv (så hård att de t o m körde ihop litegrann) som enbart kostade varvtid och som faktiskt gjorde att hotet från Stoffel Vandoorne bakom blev större än vad annars behövt vara.

Samtidigt som man är lite besviken över hur det blev måste man också ha förståelse för att dessa beslut måste tas snabbt i ett stressat läge. Jag tycker dock ändå att misstaget man gjorde var att inte ta ett beslut om vad man skulle göra innan det blev lite för hett på banan mellan Pascal och Marcus, just dom varven var helt onödiga och med facit i hand hade poängchansen för båda två kunnat ryka där mellan kurva 2 och 3.

Lance Stroll blev igår den yngste rookien i historien att stå på Formel 1-podiet

Lance Stroll blev igår den yngste rookien i historien att stå på Formel 1-podiet

Avslutar då denna maratonlånga bloggtext med att hylla Lance Stroll som jag faktiskt tycker överträffade vinnaren igår, Daniel Ricciardo. Stroll har som bekant haft en mardrömsöppning på säsongen men lyckades vända den trenden på hemmaplan i Montreal och passade efter det på att åka till Austin och köra runt 100 varv i den 2014-års Williams som han testat med inför säsongen, ett test som uppenbarligen gjorde susen. Skrev redan efter kvalet att det kändes som om något stort var på gång och det visade Lance med eftertryck i gårdagens race. Självklart hade han lite flyt med allt som hände men hans styrka denna helg var avsaknaden av misstag, felfri genom hela helgen och höll sig sedan ifrån allt strul i racet i kombination med riktigt bra fart i bilen, jag är djupt imponerad!