”Business as usual” hos Sauber…

Saubers båda förare ivrigt uppvaktade av media idag

Saubers båda förare ivrigt uppvaktade av media idag

Har varit en fascinerande dag på många sätt där fokus för min del givetvis har legat i att skaffa fram mer info om den nya situationen hos Sauber, nu utan teamchef. De som tar över tillfälligt blir tekniske direktören Jörg Zander tillsammans med Saubers team manager Beat Zehnder och verksamheten ska enligt dessa båda herrar rulla på som vanligt. Faktum är att Kaltenborn haft tämligen lite med den operativa verksamheten att göra och därför blir det ingen större skillnad på kort sikt.

Vidare är det uppenbart hur irriterade man är i teamet över anklagelserna om favorisering av Marcus Ericsson mot Pascal Wehrlein och tillbakavisar detta kraftigt. Den enda som inte gjorde det är kanske inte helt förvånande Pascal Wehrlein själv, han valde istället ”no comment”. Att han har en speciell relation till Kaltenborn är rätt tydligt och det har nog varit ett delat läger i teamet en längre tid känns det som, ett exempel på detta är bl a att Monisha ringde Pascal Wehrlein redan i tisdags för att berätta att hon slutar medan Marcus Ericsson inte hört ett ljud.

Angående ersättare som teamchef hos Sauber är det tre namn som nämns mer än andra, de tre är Dave Ryan (tidigare Manor), Frederic Vasseur (teamchef hos Renault 2016) och Jost Capito (tidigare chef för VW:s WRC-team och senast en kort sejour hos Mclaren). Alla tre känns som väldigt kompetenta namn och med massor att tillföra om det blir någon av dem. Om och när det blir klart har inte gått att få reda på men besked om vem det blir kan eventuellt komma redan under helgen. En sak är dock helt klar, Collin Kolles är INTE aktuell och har aldrig varit det oavsett vad som skrivits i vissa medier.

Dagen började annars med en intervju med Fernando Alonso som var på synnerligen gott humör detta trots att det redan står klart att både han och Stoffel Vandoorne troligen startar söndagens race längst bak med bestraffningar för byte av motordelar vilket innefattar en ny uppdaterad MGU-H vilket samtidigt kräver en ny turbo och därmed 15 platser ner. Honda valde att vänta med dessa nyheter hit till Baku då man ändå förväntar sig att få det tufft med tanke på banans layout. Vidare rapporteras att Stoffel Vandoorne kommer byta motor igen efter FP2 med ytterligare 15 platser nerflyttning och garanterat start längst bak. Angående Alonsos goda humör så får man känslan av han vet lite mer om framtiden än vad som kommit fram ännu, kanske att det redan är klart med Mercedes-motorer för 2018 vilket det ryktats om en längre tid. Intervjun med Alonso där han svarar på tittarfrågor hör ni i våra sändningar under helgen.

Kanske ingen stor nyhet men Pirelli meddelade idag att man kört för färdigt för i år på den hårdaste gummiblandningen. Alla är rätt överens om att Hard inte har varit ett bra däck i år, t o m för hårt för att användas på en bana som den i Barcelona där däckslitaget normalt är väldigt högt.