Le Mans vs F1…

Le Mans erbjuder en unik stämning längs banan

Le Mans erbjuder en unik stämning längs banan. Foto Linus Pröjtz Teknikens Värld

Som en del redan känner till så var jag i helgen på Le Mans och såg 24-timmarsloppet live för första gången. Det blev en helg med massor av intryck, de flesta väldigt positiva, men också möjlighet att reflektera lite över Formel 1 och hur det fungerar idag. Självklart går det inte att jämföra Le Mans-racet, ett event som går en gång om året, med Formel 1 rakt av men det går ändå att se saker där F1 skulle kunna göra saker bättre.

Ta t ex hur man presenterar förarna under en GP-helg, inför Le Mans 24h så har man på fredagen en häftig parad där förarna får möta fansen och ta emot väldigt mycket uppskattning. I Formel 1 har man en drivers parade på söndagen nån timme innan start som i ärlighetens namn är en rätt trött historia där förarna lite avmätt står och vinkar på ett lastbilsflak medan några blir intervjuade i PA-systemet på banan.

Fredagen innan  det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans anordnas en parad genom staden där alla förarna får möta fansen

Fredagen innan det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans anordnas en parad genom staden där alla förarna får möta fansen

Varför har inte varje GP-arrangör ett event inne i staden där racet går, typ en rockscen, på lördagen där man har ett bra program på några timmar med allt från artistunderhållning och vad det nu kan vara där ett inslag även kan vara att presentera förarna. Alla 20 är kanske svårt men varför inte 5-6 stycken varje helg som bl a blir intervjuade på scenen.

Montreal, där F1 var senast, är en av städerna som gör lite extra för publiken, hela staden blir liksom racinginspirerad och detta borde F1 centralt utnyttja mer genom att ha ett eget tydligare upplägg med diverse underhållning. Sedan finns det andra städer, ett exempel är lite förvånande Barcelona, där man knappt märker att Formel 1 körs överhuvudtaget, där behöver F1 verkligen göra något radikalt för att öka upplevelsen för de som trots allt betalar rätt stora pengar för att komma och se loppet live.

Det som Liberty Media försökt göra med sporten den korta tid de styrt är lovvärt men jag tycker inte man ska begränsa sig till att bara göra saker ute på/vid banorna. Väldigt många av de som ser Formel 1 live gör det som turister i den stad där loppet körs och spenderar ofta flera dagar där med övernattning på hotell, varför inte inte skapa lite mervärde även utanför banområdet i samråd med arrangören och ledningen i den stad man befinner sig i det skulle garanterat vara något som drog folk och vara väldigt uppskattat.

Toyotacheferna gratulerar Porsches dito efter loppet i söndags, inte direkt en vanlig syn i F1

Toyotacheferna gratulerar Porsches dito över ett glas rött efter loppet i söndags, inte direkt en vanlig syn i F1

Att jämföra Le Mans och Formel 1 rent racingmässigt går inte, det är två helt olika racingkategorier där båda har sina definitiva fördelar. Måste ändå säga att jag gillade känslan i långloppsklassikern på Le Mans där det ju längre loppet pågick blev mer och mer slitna deltagare oavsett om det var i depån, i bilarna eller på läktaren, helt enkelt entusiasm på hög nivå. Formel 1 är kort och gott mer kliniskt än vad Le Mans är och även om de stora teamen i LMP1 är lika påkostade som vilket F1-team som helst så är det ändå på ett annat sätt. Jag tänker på TV-bilderna man såg när Toyota tvingades ge upp sina segerchanser mitt i natten där allt liksom rasade samman på några få minuter, man kramade om varandra i garaget väl medvetna om att det är ett helt år till nästa möjlighet att ta denna eftertraktade seger. I Formel 1 ser man av naturliga skäl aldrig de känslorna på samma sätt då det kommer en ny chans att köra om seger redan om någon vecka igen.

Mclaren-Hondas teamchef Zak Brown var på plats på Le Mans

Mclaren-Hondas teamchef Zak Brown var på plats på Le Mans

På plats på Le Mans fanns Mclaren-Hondas Zak Brown som var där i egenskap av partner till United Autosports som var med och körde på Le Mans i LMP2-klassen. Satt inne i Porsches mediahospitality när Mark Webber och Zak Brown satte sig ner vid ett av borden och det var liksom inte för att ta en kaffe och snacka lite skit utan mer som ett snabbt möte för två väldigt upptagna män  där man uppenbarligen ville prata om något lite mer viktigt. Tog sedan inte lång tid innan man kunde läsa om rykten att Porsche och Mclaren ev skulle börja samarbeta igen vilket jag knappast tror detta möte handlade om. Faktum är dock att Porsche ska vara med på nästa motormöte som Formel 1 inom kort ska hålla i Österrike där samtalen om vilket motorreglemente som ska gälla efter 2020 fortsätter.

Här kommer även veckans F1-podd.. på delvis samma ämne