Ledig helg? Vi drar till Le Mans…

Att få köra en F1-bil är inte alla förunnat


Har varit en spännande vecka efter Kanadas GP med bl a mer provkörning i Formel 1-bil, denna gång på Anderstorp. Samma bil som sist vilket betyder väldigt kompetent maskin och denna gång tillräckligt många varv för att verkligen känna på hur fysiskt det blir. Det blev två stint, en på ca fem varv och en på drygt tio varv och mot slutet av den andra, när farten ökade genom kurvorna i kombination med ökat självförtroende, så tröttnade nacken rejält och antalet varv den dagen var fullt tillräckligt. Självklart kan man inte göra någon som helst jämförelse med proffsen men respekten för deras jobb bakom ratten blev inte mindre, så kan man väl uttrycka det.

Att få kolla in kvällskvalet till Le Mans 24-timmarsrace är en dröm

Att få kolla in kvällskvalet till Le Mans 24-timmarsrace är en dröm

Efter detta var det snabbt hem och packa om väskan för avfärd mot en annan sak som alltid funnits på listan över saker att göra någon gång i livet. Sitter just nu på Le Mans och äter frukost efter att igår kväll fått se det avslutande kvalet inför årets 24 timmars-race. Toyota tog pole position genom gamle Formel 1-bekantingen Kamui Kobayashi med det snabbaste varvet som hittills körts här sedan chikanerna kom till på Mulesanne-rakan och efter Dunlop-kurve. Tiden 3.14.791 var 2,3 sekunder snabbare än systerbilen med en annan japan och Formel 1-bekanting, Kazuke Nakajima, bakom ratten, tydligt att Toyota verkligen ville sätta japansk prägel på detta kval. Var det möjligen för att gnugga in misslyckandet som Honda har i Formel 1 just nu, de är trots allt stora konkurrenter.

Träffade Mark Webber för en liten stund sedan och frågade vad han tyckte om Toyotas prestation och han var givetvis imponerad men sa samtidigt att det troligen var ett varv där man satte allt på ett kort för att slå varvrekordet, viktigt främst ur ett PR-perspektiv. Avståndet till de övriga Toyotabilarna indikerar också detta och enligt Webber verkar det vara lite småstressigt hos den japanska tillverkaren då man är väldigt medveten om hur goda chanser man har att äntligen få vinna denna klassiker igen. Mark Webber menar att detta kan vara något som Porsche kan utnyttja då man enligt honom sitter lugnt i båten säkra på att både tillförlitligheten och farten finns där för att kunna utmana.

Om ni till äventyrs inte lyssnat på veckans F1-podd, bl a innehållandes material från Erik Stenborgs och mitt besök på Anderstorp, så kommer den här.