Mercedes tillbaka i gammal god form?

Mercedes tog i söndags säsongens första dubbelseger

Mercedes tog i söndags säsongens första dubbelseger

Hemma igen efter Kanadas GP och har fått lite extra tid att fundera på racet i söndags. Det ser onekligen ut som Mercedes har hittat tillbaka till storformen då det i Montreal såg ut som det gjort de senaste säsongerna med dubbelseger och totaldominans.

Enligt Mercedes så hade man inför helgens lopp jobbat i tvåskift, dygnet runt, de senaste tio dagarna för att göra ett genombrott när det gäller vilken set up som Mercedes bil kräver för att jobba de mjukaste däcken på bästa sätt och baserat på både lördagens kval och loppet i söndags hade det avsedd effekt. Nu är jag dock inte så säker på att det är hela sanningen, inför våra sändningar från Kanada gjorde vi lite research kring hur däcken fungerar och de verkar vara väldigt känsliga för temperaturförändringar med förändrad balans som resultat.

Hittills denna säsong har Ferrari har klart bättre koll på däcken och dragit full nytta av detta men i Montreal såg man helt plötsligt lite blekare ut, samtidigt så blev jag inte riktigt klok på Ferraris fart överlag där Kimi Räikkönen knappast övertygade och satt fast i högen i stort sett hela racet medan Sebastian Vettel flög fram efter sitt tidiga depåstopp för ny framvinge. Denna körning räckte för 4:e plats i mål efter att han varit så långt ner som P15 efter 5 körda varv.

Samtidigt som Vettel fick strul kunde Hamilton kontrollera loppet helt efter egen smak och körde stora delar av de 70 varven långt under sin maxkapacitet så någon riktig jämförelse går inte att göra. Det som går att konstatera är att varken Valtteri Bottas eller Kimi Räikkönen hade någon kanonhelg där Bottas ändå fick med sig en pallplats vilket är mer än godkänt. Kimi däremot hade det som sagt trögt och man tvingades t o m ta plan B strategiskt för hans del vilket tyvärr ändå inte räckte då han mot slutet fick problem med BBW (break by wire-systemet) och tappade några placeringar på detta.

Jag tror att det fortfarande är väldigt jämnt i toppen och att vi blev snuvade på en riktig batalj av Max Verstappen som via en kanonstart tog sig förbi Vettel in i kurva 1 och tog på vägen med sig en bit av tyskens framvinge vilket fick stora konsekvenser för Vettels race efter detta. Lite synd kan jag tycka samtidigt som man måste imponeras av Max Verstappens starter, han är ofta väldigt kvick av linjen och var på god väg mot en pallplats när motorn la av en bit in i loppet.

Sergio Perez före Esteban Ocon på banan i söndags

Sergio Perez före Esteban Ocon på banan i söndags

Force India fortsätter att imponera stort, med manfallet och omständigheterna i början av racet så hamnade man snabbt i ett läge där man kunde utmana om sista pallplatsen. Sergio Perez hade banpostion närmast bakom Daniel Ricciardo och försökte komma åt att attackera under hela racet. Esteban Ocon närmast bakom Perez kände dock att han hade lite bättre speed och bad om tillåtelse av teamet att få försöka gå förbi Ricciardo men då krävdes såklart att Perez gick med på detta och lät Ocon passera. Detta var något Perez inte var intresserad av, den rutinerade mexikanen argumenterade för sin sak samtidigt som varven tickade ner och Ocon kunde bara sitta där och se sin chans till en första pallplats fejda bort.

Jag förstår Perez på ett sätt, i den här sporten har de flesta väldigt kort minne och att tvingas släppa förbi Ocon, även om han skulle få platsen tillbaka om Ocon inte lyckades ta tredjeplatsen, hade inte sett bra ut och var det sista han ville. Samtidigt kan Sergio Perez ha kostat teamet en pallplats vilket nog inte ses på med blida ögon internt. Teamägaren Vijay Mallya var visserligen väldigt tydlig efter loppet med att man alltid haft en policy att låta förarna, i alla lägen, köra om det men jag tror han var tämligen irriterad över att Perez satte sig över teamets bästa. Det finns en annan faktor som spelar in här och det är att Perez troligen bidrar med mest resurser till Force India (apropå paydriver;)) samtidigt som Ocon har Mercedes med sig vilket naturligtvis komplicerar saker och ting ytterligare. Om jag har rätt uppgifter är Perez bidrag större än vad Mercedes tillför och då kanske man som förare kan ta sig lite större friheter men som förre Force India-föraren Paul Di Resta skrev på twitter..

https://twitter.com/pauldiresta/status/874192940217888768

Lance Stroll ska också ha ett omnämnde efter helgen i på hemmaplan. Till slut fick han med sig ett bra resultat även om det bitvis såg lite skakigt ut. Stroll är ung, oerfaren och med dåligt självförtroende vilket gör att han stressar upp sig mellan varven, så också i söndags men denna gång tog han sig förbi den stressen och lyckades komma i mål på poängplats vilket han ska ha beröm för. Kanske kan denna framgång vara genombrottet han och alla andra i Williams hoppats ska komma. För mig är dock en gång ingen gång, två gånger kan däremot bli en tradition.

En mycket glad Lance Stroll efter att ha kört till sig sina första VM-poäng i söndags

En mycket glad Lance Stroll efter att ha kört till sig sina första VM-poäng i söndags

Marcus Ericsson kan också åka från Kanada med äran i behåll, en genomgående bra helg som blev en 13:e plats i söndagens race. Som Marcus beskrev det för mig efter loppet var det full attack hela tiden med ambitionen att försöka hänga med gruppen framför och någorlunda jämna steg gick att hålla men det var svårt att ta in de ca fem sekunder som han låg bakom. När Marcus med fem varv kvar touchade muren ut ur kurva 7 bestämde han sig för att slå av lite på farten, fanns ingen anledning att ta för stora risker i det läget med Stoffel Vandoorne på behörigt avstånd bakom och ett lite för stort försprång framåt.

Marcus Ericssons teamkamrat Pascal Wehrlein hade däremot ingen lyckad helg med avkörning i kvalet och ingen vidare fart i racet heller. För tredje loppet i år får jag känslan att han på något sett ger upp när han hamnar lite på efterkälken. I Ryssland, Monaco och nu i Montreal är det precis som luften går ur honom och att han mer eller mindre struntar i hur det går. Jag har lite svårt att förstå den attityden då alla hela tiden bedöms stenhårt utifrån sina prestationer och även om han har Mercedes stöd fortfarande så är det ändå en typ av färskvara som snabbt kan surna om man skickar fel signaler.

I morgon är det dags att köra denna igen Foto: Joakim Hjortsberg

I morgon är det dags att köra denna igen
Foto: Joakim Hjortsberg

För egen del är det lite kul grejer på gång i morgon. Ska efter detta packa det sista och dra ner till Anderstorp för lite bilkörning och det är inte vilken bil som helst utan den Williamsbil jag körde under Örebro Raceday. Förutom körning ska vi också göra ett reportage om hur man egentligen går till väga om man vill köpa en ”riktig” Formel 1-bil. När vi ändå är nere på Anderstorp tänkte jag att vi också bjuder in Johan Rajamäki till vår F1-podd, Johan bedriver ju en verksamhet där han låter ”vanligt folk” få chansen att testköra en Formel 1-bil. Vad krävs egentligen för anpassning, vad kostar det att köra och är han inte orolig att folk ska krascha? Detta hör ni i om i podden som kommer ut i morgon kväll.