Fernando Alonso har bestämt sig…

Downtown Montreal

Downtown Montreal

Mediadag här i Montreal inför 50-års jubilerande Kanadas GP då det var i augusti 1967 som det första loppet kördes här i Kanada, då på Mosport Park. Självklart firas detta lite extra där bl a Dorchester square i downtown Montreal torg döpts till Place of the 50th. Sedan 1978 har Kanadas GP körts här i Montreal där det årets race vanns av nationalidolen Gilles Villenueve, f ö hans första seger i Formel 1-karriären.

Idag har det som vanligt varit mediadag och bl a har vi hört att Fernando Alonso bestämt sig för vad som behöver hända för att han ska stanna kvar i Mclaren, Alonso sa på dagens presskonferens att Mclaren-Honda behöver vinna innan september månad för att han ska vara villig att stanna kvar. Baserat på hur det ser ut just nu så är möjligheterna för Mclaren att få behålla Fernando Alonso även efter denna säsong väldigt små. Bara det faktum att den uppdaterade motor som Honda planerat köra här i Montreal inte finns på plats indikerar att man är långt från en lösning på sina problem.

Förutom detta så kommer allt starkare rykten om att Mclaren kan vara på väg att avsluta samarbetet med Honda efter denna säsong. Personligen har jag varit väldigt tveksam till detta då det skulle bli en väldigt dyr historia men som en person med god insyn sa så är pengar knappast ett större problem för teamets ägare och vill man, så att säga, försöka stoppa blodflödet så verkar en splitt med Honda var ett verkligt alternativ. Detta kan i sin tur vara ett sista försök att ev få behålla Fernando Alonso trots att man med största sannolikhet inte vinner något race under året. Om Mclaren droppar Honda som motorleverantör så talar det mesta för att det blir Mercedes som ersätter.

Fernando Alonso stannar kvar hos Mclaren om teamet vinner race innan säsongen är över

Fernando Alonso stannar kvar hos Mclaren om teamet vinner race innan säsongen är över

Om Mclaren och Honda går skilda vägar efter denna säsong betyder det samtidigt att Sauber blir deras enda team under 2018 och vad det betyder är svårt att sia om. Just nu ser det som bekant inte så bra ut men skulle Honda få ordning på saker och ting kan det istället bli ett riktigt lyckokast, hur det blir får framtiden utvisa.

Avslutningsvis så fick jag lite mer information om Robert Kubicas test för Renault häromdagen. För det första så är det som gjort testen möjligt överhuvudtaget att Kubica fått bättre rörlighet i sin skadade högerarm. Inledningsvis behövde polacken mer utrymme för sin skadade arm än vad som finns i en F1-cockpit och enbart karossbilar var då möjligt att köra men med mycket träning har han tillslut lyckats få ner armen mot kroppen och därmed möjlighet att komma ner i ett Formel-bilschassi igen. Fortfarande är högerarmen i stort sett obrukbar och Kubica styr i princip helt och hållet med sin vänstra. Innan testen för Renault så körde Robert ett antal dagar i en GP3-bil på en bana i Italien som heter Autodromo Di Franciacorta, anledningen var att den har några riktigt tighta hårnålar för att se om Kubica kunde hantera detta med sitt handikapp och enligt uppgift var det inga problem alls.

Renault var mycket imponerade av Robert Kubicas test häromdagen

Renault var mycket imponerade av Robert Kubicas test häromdagen

Testen i en Renault från 2012 på banan Valencia gick enligt uppgift mycket bra med betydligt fler avverkade varv än planerat och Renaults Sporting Director Alan Permane menade att det var precis som om Robert Kubica aldrig slutat köra Formel 1. Renault testförare Sergei Sirotkin användes som referens och enligt journalisten Mark Hughes var Kubicas ”kvalvarv” en halv sekund snabbare än Sirotkins och när man jämförde racesimulationerna så var Robert Kubicas ”race” en halv minut snabbare än Sirotkins. I alla avseenden mycket imponerande av Kubica och jag börjar faktiskt tro att det finns lite substans i att han faktiskt försöker få till en comeback i Formel 1. Även här får framtiden utvisa hur det blir med den saken, det vore verkligen en riktig solskenshistoria om vi har polskt på startlinjen i Formel 1 igen inom inte allt för lång framtid.