Kimi Räikkönen blåst på konfekten i Monaco?

En rätt talande bild efter gårdagens race i Monaco (Kimi Räikkönen är den till vänster;))

En rätt talande bild efter gårdagens race i Monaco (Kimi Räikkönen är den till vänster;))

Dagen efter Monacos GP och diskussionerna går heta om det delades ut teamorder hos Ferrari eller inte i gårdagens race. Jag för egen del har en rätt klar uppfattning av vad som skedde och även om det inte delades ut någon direkt teamorder var det för mig ingen tvekan om vem som fick den mest fördelaktiga taktiken hos Ferrari. Så för att svara på min egen fråga i rubriken så blir det – Ja!

Om jag sedan benar ner det i någon slags verklighet så blir detta beslut inte så konstigt och något som egentligen vem som helst som haft en ledande position i Ferrari skulle tagit. Inte alls särskilt märkligt att teamet försöker bygga upp en lucka till Lewis Hamilton i mästerskapet, speciellt inte med tanke på det utgångsläge Hamilton hade igår, och hur bra Kimi Räikkönen än körde i helgen så var han inför gårdagens race 55 poäng bakom Sebastian Vettel och 49 poäng bakom Hamilton och gårdagens pallplats var blott den andra denna säsong och det räcker helt enkelt inte till.

Självklart förstår jag mångas besvikelse över att Kimi Räikkönen inte fick en fair chans men sådan är sporten och har alltid varit. Teamorder är något som diskuterats många gånger genom åren och ibland har det t o m varit förbjudet men ändå förekommit vilket i sin tur ledde till att förbudet togs bort då man insåg att det ändå inte går att kontrollera. Sedan är glömmer många bort att Formel 1 är en lagsport och kan man utnyttja den ena föraren för att ge den som ligger bäst till, i t ex mästerskapet, ett bättre läge då gör man det, punkt slut. Att förarna inte alltid är så glada över sådan behandling kan jag också förstå men de som protesterar någon gång i början av sin karriär blir snabbt varse vem som är arbetsgivare och rättar sedan snabbt in sig i ledet.

För att ännu mer förtydliga detta med en bättre och sämre taktik så var det inte bara hos Ferrari det var en förare som var mer besviken än den andra. Till att börja med är ofta en overcut det snabbaste i Monaco, inte sällan hamnar den som går in först i trafik när den kommer ut och den som ha fri luft kan ösa på lite extra och därmed passera efter det egna depåstoppet, sedan är matchen liksom över. Exakt detta skedde hos Ferrari och samma sak mellan de båda förarna i Red Bull där Max verstappen försökte en undercut på Valtteri Bottas som i sin tur gick in direkt varvet därpå vilket slutade med att båda tappade Daniel Ricciardo. Inte ens ett sent depåstopp för nya däck för Max Verstappen hjälpte för att komma högre än femma igår och frustrationen hördes verkligen när han fick klart för sig att Ricciardo stannat ute och passerat med god marginal vid sitt stopp. Kanske var den taktiken en slags payback till ricciardo som sannerligen inte haft någon tur i just Monaco där teamet svek förra året med ett slarvig depåstopp från ledning och denna helg var man inte heller 100 procentiga med taktiken under kvalet.

Marcus Ericsson hade ingen rolig helg i Monaco – i år heller. Kvalet var verkligen ingen succé i en hopplöst långsam bil, racet däremot tyckte jag såg betydligt bättre ut där han mer eller mindre utklassade Wehrlein, fram till att tysken ”stod på huvudet”, och var på väg mot ett ok resultat som lugnat ner de värsta kritikerna mot hans insatser så här långt. Istället blev det precis tvärtom, bakom eller snarare framför säkerhetsbilen körde han in i barriären i St devot och tvingades bryta. Självklart ett misstag men ett sådant som hade sina förklaringar i att bromsarna inte fungerade som de skulle och att däcken hade kallnat rejält (han var sannerligen inte ensam om att ha problem med detta) samtidigt som han fick tillåtelse att passera säkerhetsbilen för att ansluta bak i kön. En riktigt skitgrej men jag hoppas verkligen att alla förstår att en sådan miss gör ingen av dagens förare på gridden om bilen är kry. En del tycks tro att Marcus satt och typ lekte med telefonen och missade att det svängde och maken till dumma tillmälen har jag sällan läst och inte blir det bättre när man dessutom använder detta för att misskreditera honom som förare rent generellt. Marcus gjorde ett bra race igår, han hade självklart kunnat lösa passeringen av säkerhetsbilen på ett bättre sätt, ev efter St Devot, och han är den första att erkänna detta men loppet i övrigt tycker jag var riktigt bra med tanke på det tillgängliga materialet.

Självklart kom igår en och annan passning till mig om att jag i en tidningsartikel sagt att Marcus Ericsson är minst lika bra som Valtteri Bottas och dom har nu gjort varsin groda bakom säkerhetsbilen så jag står fast vid det och bjuder givetvis på sådan gratispoänger:).