Monaco, som inget annat…

Monaco med sin omisskännliga backdrop

Monaco med sin omisskänliga backdrop

Så har vi då kommit till den där helgen under året som inte liknar något annat och som jag skulle vilja påstå har andra värden än det sportsliga som den tillför. Det är något speciellt med just Monacos GP och allt som det har med sig runtomkring vilket har avhandlats här i bloggen ett antal gånger genom åren den funnits, därför går jag inte in på detta mer än genom att konstatera att det är dags igen nu.

För egen del spenderas denna helg på hemmaplan, d v s kommentering från studio i Stockholm, och det är med viss avund man ser alla bilder nere från rivieran men samtidigt vet vilka utmaningar som Monacos GP medför för själv arbetet och då släpper avundskänslan en aning, men visst hade jag gärna varit där.

Kollade lite med mina kontakter på plats hur läget är i svenskteamet gällande uppdateringar och det är faktiskt en hel del som är nytt denna helg. Vi vet sedan tidigare att det nya golvet som var planerat till Spaniens GP blev försenat men detta finns nu på plats i Monaco. Med detta nya golv krävs en del andra nyheter också, därför sitter det nya barge boards och nya luftintag till bromsarna bak på bilarna, detta häger ihop med golvuppdateringen. Det är inte alls ovanligt att det fungerar på detta vis, att uppdateringar kommer i mer eller mindre stora paket där allt behöver sitta på samtidigt för att fungera fullt ut.

Mer nya delar på Sauber C36 denna helg. De fördröjda nyheterna för Spaniens GP finns nu på plats i Monaco

Mer nya delar på Sauber C36 denna helg. De fördröjda nyheterna för Spaniens GP finns nu på plats i Monaco

Att utvärdera eventuella uppdateringar i Monaco kan dock vara lite mer problematiskt, självklart ser man om något är helt galet men i övrigt är inställningarna på bilen så långt från vad man normalt kör med att relevansen i den data man får är marginell. Det är ändå bra att Sauber fått fram de nya delarna och kan få en första indikation på hur det ser ut inför mer konventionella banor framöver, tänker främst på Silverstone och Red Bull Ring. Banorna i Montreal och Baku kan man däremot knappast kalla konventionella, på dessa finns dock risken att motorstyrka blir mer avgörande igen och detta är, som alla känner till, inget som gynnar Sauber.

I övrigt den här helgen blir det kul att se vad Jenson Button kan klara av, 2009 år vinnare av Monacos GP gör comeback som inhoppare för Fernando Alonso, ett inhopp som föregåtts av vissa rykten om att Button inte skulle vara speciellt peppad inför. På presskonferensen idag sa han att han ändå skulle varit här men istället för att dricka champagne så blir det några körpass i Mclaren-Honda vilket alltid är kul. Vidare sa Button att förberedelserna inte varit perfekta men att köra en halvdag i Bahrain hade varit närmast slöseri med tid och den körning han gjort i simulator får helt enkelt vara tillräckligt med träning.

Jenson Button gör comeback i Monaco som inhoppare för Fernando Alonso

Jenson Button gör comeback i Monaco som inhoppare för Fernando Alonso

Självklart är det även spännande med fighten om VM-titeln som lär fortsätta, är Mercedesbilen med sin längre hjulbas lika konkurrenskraftig i Monaco som den var senast i Spanien. Tiderna som Mercedes gjorde i den avslutande sektorn i Barcelona indikerar att den lite längre hjulbasen inte nödvändigtvis är någon nackdel även om man flaggar för detta själva inför helgens race. Visst är den tekniska avslutningen på varvet i Barcelona lik Monacos kurviga layout men det är långt ifrån samma sak som en ojämn stadsbana. Jag tror dock och hoppas att Ferrari och Mercedes är fortsatt väldigt jämna och därmed fortsätter bjuda på en magisk kamp om VM-poängen.

Avslutningsvis en puff för veckans F1-podd som givetvis innehåller en del snack om Monaco, t o m några anekdoter därifrån som kanske får en och annan att dra lite på smilbanden