Inget motorbyte för Mclaren…

Fernando Alonso, om han stannar kvar hos Mclaren, får köra med Hondamotor även nästa säsong

Fernando Alonso, om han stannar kvar hos Mclaren, får köra med Hondamotor även nästa säsong

Den 18:e maj är/var deadline för att meddela vilken motor respektive team ska använda för 2018 och inför detta datums passerande så gick en del rykten om att Mclaren eventuellt skulle byta till Mercedes. Något sådan besked kom inte och den enda slutsats man kan dra är att teamet fortsätter med Honda som tidigare planerat.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt förvånad, som jag skrivit ett flertal gånger tidigare kan jag inte se denna jättesatsning avslutas på detta sätt, det skulle helt enkelt lämna för stora sår hos båda parter ekonomiskt. Det enda rätta är att fortsätta jobba hårt för att lösa problemen med motorn och sedan försöka vinna tillbaka allt man tappat i form av dålig marketing som hittills är det enda som kommit ut av detta nygamla samarbete.

Apropå marknadsföringssucceer så får man ändå säga att Mclaren gör vad man kan för att öka sitt reklamvärde. Fernando Alonsos framfart på Indianapolis Motor Speedway har väl knappast gått någon förbi och ingen pratar just nu om dåliga motorer från Honda utan bara om hur ”cool” det är med Alonso som ska köra Indy500. Och som han kör sedan, enda rookie att ta sig vidare till sista rundan och där blev det en snitthastighet som räckte för start mitt i andra startled, detta trots lite strul med bl a turboboost. Inget annat än extremt imponerande!

Samtidigt så finns förre F1-föraren Sebastien Bourdais krasch under kvalet på näthinnan där han i över 350 km/t fick en lätt överstyrning och kraschade nästan rakt mot barriären. Rapporterna från sjukhuset säger att han har flera frakturer på bäckenbenet och höften vilket han opererats för och han är självklart borta från körning mer den här säsongen.

Att det finns risker med att köra så snabbt är det nog ingen som inte förstår men ibland måste även en inbiten motorfan som jag själv ställa frågan om det verkligen är nödvändigt att köra i så enormt höga farter på ovalerna. På Indy kör man alltså i ca 370 km/t i snitt med så nertrimmad downforce som det bara går vilket givetvis är det något av det svåraste man kan göra. Att köra i dessa farter där minsta släpp kan få dramatiska konsekvenser, det är bara två sedan James Hinchcliffe råkade ut för en krasch som nästan kostade honom livet när hjulupphängningen gick sönder på hans bil i hög fart under träning inför Indy500. Två så svåra krascher som den för Hinchcliffe och nu Sebastien Bourdais på relativt kort tid gör att åtminstone jag drar öronen åt mig för just den här typen av racing.  Föll mig handlar inte racing om att övervinna så stora faror som möjligt och att den modigaste vinner.

Egentligen är det konstigt att ovalracing får fortsätta som den gör med krascher som den Kenny Bräck råkade ut för, Dan Wheldons dödskrasch och Justin Wilson som omkom när han fick en bildel i huvudet.

Självklart är en sådan som Fernando Alonso mycket medveten om riskerna med ovalracing och ger sig in i detta med öppna ögon. Det är ju något med racerförare och riskanalyser som är lite speciellt, på något sätt lyckas de stänga av det ”farliga” och enbart koncentrera sig på det de ska göra på banan, vilket förmodligen också är det som gör det ”minst farligt” i slutänden. Nästa söndag kommer åtminstone jag att hålla tummarna för att alla förare kommer helskinnade från Indy500, oavsett om de kommer i mål eller inte.

Många frågar var man kan se Indy500 och det på espnplayer.com/espnplayer/indycar som du kan köpa loppet.