Lewis Hamilton mästerlig i Barcelona…

Lewis Hamilton vann Spaniens GP efter en riktig drabbning med Ferraris Sebastian Vettel

Lewis Hamilton vann Spaniens GP efter en riktig drabbning med Ferraris Sebastian Vettel

Spaniens GP blev en riktig rackarrökare med en episk fight om segern mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel där Hamilton till slug kom ut som vinnare. Det finns såklart mänder av saker att lyfta fram idag, inte minst hur Mercedes lyckades manövrera sig förbi Ferrari genom en annorlunda strategi som backades upp av superb körning av Hamilton själv. Sen är det bara och konstatera att den virtuella säkerhetsbilen hjälpte några förare till ett bra resultat medan en del andra hade mindre tur, t ex Marcus Ericsson.

Lewis Hamilton och Mercedes tajmade sitt sista stopp perfekt när VSC avslutades och tog in de sekunder man låg bakom Vettel innan stoppet och när Vettel kom ut efter sitt avslutande depåbesök så var det jämsides med Hamilton där han tillfälligt lyckades hålla sig kvar framför. Den lyckan blev dock kortvarig för tysken som efter några varv fick ge sig mot Lewis som med hjälp av max effekt och DRS kunde segla förbi upp i ledning som han sedan höll in i mål. Enda frågetecknet i det läget var längden på den avslutande stinten för Hamilton, 30 varv på soft, då Mercedes tvingades chansa lite med däckvalet för att ha någon chans på segern, något Hamilton löste på ett mästerligt sätt.

Dagens förare i övrigt får vi nog ändå konstatera att Pascal Wehrlein var. En sjundeplats i mål men till slut 8:a, efter en fem sekunder bestraffning för att ha missat att åka på rätt sida om en kon vid infarten till depån, är ändå ett superresultat och därmed de första mästerskapspoängen i år för honom själv och för Sauber som team. Wehrlein grundlade detta med en bra start och många tjänade placeringar på första varvet, detta i kombination med riktigt bra fart och perfekt timing med depåstoppet, hans enda i racet, gjorde att han lyckades med dagens bedrift. Wehrlein var den enda av förarna som valde en enstoppare och det intressanta är att jag och Marcus satt och diskuterade detta innan loppet då man bestämt enstoppsstrategi för Pascal men där Ericsson stod i valet och kvalet hur han skulle göra.

Att köra en konservativ taktik har hittills inte fungerat speciellt bra för Sauber och Marcus var därför väldigt sugen på att för en gång skull köra en mer aggressiv taktik vilket man också gjorde och det hade kunnat fungera riktigt bra om det inte varit för den VSC-situation som blev efter att Stoffel Vandoorne tvingats bryta efter en sammanstötning med Felipe Massa och tvingades stanna på utsidan av kurva 1. VSC började användas i princip direkt efter Marcus avslutande depåstopp och de som hann in efter tjänade naturligtvis massor på detta, däribland Wehrlein, och istället för en bra chans på poäng blev det att återigen jaga bakom en långsam Lance Stroll och där försvann mycket värdefull tid. Ungefär 15 sekunder tappade Marcus på oflytet med VSC och sett till hur långt upp det var till poäng efter målgång så är det där som poängchansen försvann. Marcus gjorde trots detta en mycket stark insats i racet och visade att Pascal Wehrleins körning till poäng inte var någon tillfällighet. Kan verkligen känna med hans frustration efter loppet då han återigen med knapp marginal missar poäng trots riktigt bra körning i racet.

Om Sauber på allvar är med i mittfältet igen är lite svårt att svara på ännu, banan här i Barcelona är väldigt speciell och jag tror att dagens resultat är tämligen banspecifikt. Självklart är dagens resultat ett stort fall framåt för teamet och med ännu mer nya delar till bilen på gång redan till Monaco så finns ändå anledning att vara positivt inför fortsättningen.

Force India fortsätter att imponera och dagens 4:e och 5:e plats för Perez och Ocon är en stor framgång vilket också gör man att befäster sin fjärdeplats i konstruktörsmästerskapet, speciellt som Williams hamnade i en väldig formsvacka denna helg utan några poäng alls.

Bara en bil från respektive toppteam tog sig i mål där Valtteri Bottas gick från hjälte i Sotji till att bli lite av syndabock, eller iallafall otursgubbe, i dagens race. Det blev lite för tight in i första sväng direkt efter start mellan Bottas och Räikkönen vilket resulterade i att Kimi fick en liten törn av sin landsman och i sin tur körde in i Verstappen som gjorde att både Max och Kimi tvingades bryta med trasig hjulupphängning. Valtteri Bottas kunde fortsätta men fick sedan ett antal varv senare själv bryta med trasig motor.

Tre förare för klart underkänt denna helg och det är Stoffel Vandoorne, Jolyon Palmer och Lance Stroll. Vandoorne gjorde en riktigt missbedömning när han svängde in i Felipe Massa och tvingades bryta, Lance Stroll och Jolyon Palmer var kort gott för långsamma i stort sett hela helgen så även i racet. Tror det börjar brännas för alla tre kring en fortsättning i respektive team den här säsongen även om jag tror det är litet tag kvar innan det blir tal om att utbytta. Stoffel Vandoorne fick för övrigt tre platsers nerflyttning nästa race och 2 straffpoäng på licensen för sin incident med Massa.

Resultat Spaniens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1h35m56.497s
2 Sebastian Vettel Ferrari 3.490s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m15.820s
4 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
5 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1 Lap
6 Nico Hulkenberg Renault 1 Lap
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 Lap
8 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1 Lap
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1 Lap
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 Lap
11 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 Laps
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 2 Laps
13 Felipe Massa Williams/Mercedes 2 Laps
14 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 2 Laps
15 Jolyon Palmer Renault 2 Laps
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 2 Laps
- Valtteri Bottas Mercedes Power Unit
- Stoffel Vandoorne McLaren/Honda Collision
- Max Verstappen Red Bull/Renault Collision
- Kimi Raikkonen Ferrari Collision

DRIVERS’ STANDINGS:

POS DRIVER POINTS
1 Sebastian Vettel 104
2 Lewis Hamilton 98
3 Valtteri Bottas 63
4 Kimi Raikkonen 49
5 Daniel Ricciardo 37
6 Max Verstappen 35
7 Sergio Perez 34
8 Esteban Ocon 19
9 Felipe Massa 18
10 Carlos Sainz 17
11 Nico Hulkenberg 14
12 Romain Grosjean 5
13 Pascal Wehrlein 4
14 Kevin Magnussen 4
15 Daniil Kvyat 4
16 Marcus Ericsson 0
17 Lance Stroll 0
18 Fernando Alonso 0
19 Antonio Giovinazzi 0
20 Jolyon Palmer 0
21 Stoffel Vandoorne 0

CONSTRUCTORS’ STANDINGS:

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 161
2 Ferrari 153
3 Red Bull/Renault 72
4 Force India/Mercedes 53
5 Toro Rosso/Renault 21
6 Williams/Mercedes 18
7 Renault 14
8 Haas/Ferrari 9
9 Sauber/Ferrari 4
10 McLaren/Honda 0