Det gäller att hålla sig uppdaterad…

Danile Ricciardo, här i sin RB13, hoppas mycket på de uppdateringar teamet har med sig till Barcelona kommande helg

Danile Ricciardo, här i sin RB13, hoppas mycket på de uppdateringar teamet har med sig till Barcelona kommande helg

Spaniens GP och Barcelona, traditionellt den bana dit teamen tar med sig det första och oftast största uppdateringspaketet under säsongen. Varför just Barcelona? Det är rätt givet faktiskt då det är på Circuit de Catalunya man testar mest och där man har mest data att falla tillbaka på och det blir därför en väldigt bra referens för de nya delarna som ska utvärderas. Självklart är det så att bilarna blir uppdaterade näst intill varje helg, alltid är det någon ny pryl som kommer på plats men till Barcelona brukar man ändå ta i lite extra.

Denna gång är ögonen främst på Red Bull där det väntas komma stora förändringar, när jag pratade med Daniel Ricciardo i Ryssland så var det tydligt att förväntningarna är högt ställda på det nya paket som ska dyka upp till helgen. Efter att ha läst runt lite bland mer eller mindre vilda rykten så verkar det nästan vara tal om en helt ny bil, alltså ingen RB13b utan snarare en RB14 och anledningen till detta ska vara att Adrian Newey nu har haft mer tid att lägga på Formel 1 efter att supersportbilen han designat med Aston Martin är klar. Jag har ingen aning om hur mycket sanning det ligger i detta men helt klart är det mycket nytt hos Red Bull kommande helg.

Niki Lauda har också kommenterat faktumet att starten på Europasäsongen nu är här med allt vad det innebär i form av nya grejer på bilarna och menar att fighten i täten i och med detta i praktiken blir nollställd igen. Om det nu betyder att t ex Mercedes kommer med en bil med kortare hjulbas (den längre hjulbasen på nuvarande bilen sägs vara en av anledningarna till att man haft svårt att hålla liv i däcken lika effektivt som Ferrari) eller vad det kan vara återstår att se.

Personligen har jag lärt mig att tona ner förväntningarna på dessa uppdateringar, det är inte speciellt ofta som de gör någon större skillnad och jag tycker kollegan Pablo Elizalde sammanfattar det hela på ett bra sätt i en tweet han la ut under förmiddagen.

Alla har gigantiska förväntningar på allt nytt men i själva verket så neutraliseras det mesta av nyheterna då alla gör ungefär lika stora framsteg och det rullar på som vanligt. Dock ska vi komma ihåg att man MÅSTE uppdatera bilen under säsongen med ca 1-2 tiondelar per helg för att inte halka efter, så mycket snabbare blir bilarna under året. Just i år är det extra speciellt med nytt reglemente där utrymmet för förbättringar är betydligt större än normalt, samtidigt ringer Stefan Lill-lövis Johanssons ord i öronen.

”En förare vet redan efter något enstaka varv på försäsongen om det kommer blir en rolig eller en låååångsam säsong”

Så vad ska vi tro då? Jag tror vi ska vara försiktigt avvaktande, uppdateringar av det större slaget behöver ofta tid för att trimmas in, mer tid än vad som finns under en enstaka tävlingshelg. Om vi tar Red Bull som exempel så tror inte jag att de per automatik kommer fara fram och vinna race redan nu, däremot fram mot Silverstone, Österrike eller Ungern borde vi kunna se om man gjort tillräckligt stora framsteg.

Även Sauber sägs ha en stor uppdatering med sig till Barcelona och för deras skull så hoppas jag det mesta fungerar direkt, tyvärr har det inte sett ut så med det nya som kommit hittills till bilarna och vi minns även den större uppdateringen som kom till test nr 2 i Barcelona, tidigare i våras, som inte fungerade alls. Hoppet är dock det sista som överger människan och enligt Marcus Ericsson ska banan i Barcelona åtminstone inte vara lika motorberoende som det två förespående banorna varit i Bahrain och Sotji.