Dubbelt Ferrari i Sotji…

För första gången sedan Frankrikes GP 2008 står båda Ferraribilarna i första startled

För första gången sedan Frankrikes GP 2008 står båda Ferraribilarna i första startled

Vilken gastkramning dagens kval till Rysslands GP blev med samtliga förare i det två toppteamen på allvar inblandade i kampen om pole position. Det blev till slut Sebastian Vettel som drog det längsta strået enbart 5 hundradelar före Kimi Räikkönen som själv hade den marginalen på sin egen bästa tid på sitt sista försök fram till andra mellantiden men där en liten miss i sista kurvan gjorde att han inte lyckades förbättra sig. Valtteri Bottas fick ge sig med 9 hundradelar och kvalade för andra racet i rad ut Lewis Hamilton som hade fjärde tid, dock så mycket som halvsekunden bakom Vettel. 

Rakt igenom hela helgen så här långt har Ferrari sett starkare ut än Mercedes men samtidigt kände många på sig, inte minst Vettel själv, att det fanns mer att ta av för Hamilton och Bottas. I Q2 fick vi en föraning om att detta stämde, att de kanske kunde studsa tillbaka och återigen kvala längst fram. Sebastian Vettel sa efteråt att han tappade rytmen en aning i den andra kvalrundan men lyckades komma in i den igen till Q3 och det intressanta är att även Ferrari ser ut att ha lite extra att vrida ur motorn när det kommer till de avgörande varven mot slutet, även om jag tror att Mercedes fortfarande har mer att ge där än Ferrari. Nu var det inte motorstyrka i sig som avgjorde, istället hur väl man hanterade däcken på den extremt släta asfalten här i Sotji och där har Ferrari uppenbart ett övertag just nu. Det är väldigt intressant också hur misstagen börjar komma för Mercedesförarna när man nu tvingas köra över gränsen för vad bilen klarar, något som varit väldigt sällsynt de senaste säsongerna. Framförallt Lewis Hamilton har kämpat med att hitta den rätta balansen och det är helt klart den avslutande sektorn som är hans svaga punkt, inte fullt lika stora bekymmer för Bottas.

Just detta med den sista sektorn kan också bli avgörande för om Mercedes kan haka på Ferrari i morgondagens race, en dålig avslutning på varvet och du får svårt att hänga med ut på start och mål vidare genom första DRS-zonen och tar Ferrari starten så och får en lucka blir de oerhört svårstoppade i racet. Just detta är vad Mercedes inte klarat i de tidigare loppen den här säsongen vilket gjort att Ferrari kunnat utmana och slå dem i två av tre race så här långt. Det hade faktiskt kunnat gälla samtliga tre race om inte Vettel hamnat tokigt med timingen för säkerhetsbil i Kina för farten fanns även då för att köra om segern.

Mercedes har aldrig missat pole position här i Sotji tidigare och varit i ledningen samtliga varv som körts här. Detta var också första gången sedan Frankrikes GP 2008 som vi har Ferrari längst fram med båda bilarna samt Ferraris första pole position sedan Singapores GP 2015, f ö samma race där Mercedes missade första startled senast. Detta var blott fjärde gången under den senaste turboeran som Mercedes inte startar från pole (Österrike 2014, Singapore 2015 och Monaco 2016 de övriga). Tilläggas bör också att ingen har vunnit Rysslands GP här i Sotji från start utanför första startled, banposition således extremt viktigt på den här banan.

För Marcus Ericsson såg det bättre ut idag även om Sauberbilen är den långsammaste i startfältet. Nu hade Ericsson lite oflyt på sitt sista försöka idag med gulflagg när Pascal Wehrlein körde av i kurva 13 och tvingades avbryta varvet som annars, med största sannolikhet, tagit honom förbi Wehrlein i listan men knappast någon mer. Marcus var för övrigt väldigt tydlig med att han nu börjar bli ordentligt irriterad över att hela tiden ha småstrul med motorn. Just idag fick han knappa timmen innan kvalet drog igång reda att man under FP3 sett att motorn inte gick som den skulle och att man tvingades byta ECU precis innan kvalet. Problemet var bara att Ferrariteknikerna inte var säkra på om det skulle kurera det som var galet men det var det enda det fanns tid för så kort inpå. Med en motor redan kort om hästkrafter mot konkurrenterna har man verkligen inte råd med den typen av bekymmer också, just god tillförlitlighet var något som åberopades som en anledning till att köra fjolårsmotor från Ferrari men så här långt har det varit alldeles för mycket problem.

Marcus Ericsson kan ändå ta med sig att bilen kändes betydligt bättre att köra idag mot under gårdagen och det blir att göra så gott det går i morgondagens race.

En förare som hamnat i brygga på riktigt är Jolyon Palmer vars start på säsongen varit allt annat än bra. Visserligen ett fall framåt senast med avancemang till Q3 i Bahrain men där racet återigen blev en besvikelse. Den här helgen har varit helt bedrövlig så här långt där teamet tvingades byta chassi under natten till lördag bara för att istället upptäcka att motorn inte fungerade under FP3. Det blev motorbyte inför kvalet med ”fire up” ca 10 minuter innan det drog igång vilket gjorde att hoppet tändes igen bara för att släckas abrupt med en rejäl krasch redan i Q1. Det värsta för Jolyon Palmer är samtidigt att Nico Hülkenberg hela tiden är betydligt snabbare vilket givetvis kan bero på många anledningar men så här kan det inte fortsätta och frågan är hur länge Renault har tålamod med Palmers brist på fart och misstag som leder till krascher.

Avslutningsvis också några ord om Romain Grosjean som hamnade längst bak i dagens kval. Självklart hade han lite bättre fart än så och drabbades även han av gulflaggen mot slutet av Q1, men faktum är att han efteråt var helt oförstående till varför bilen kändes så dålig som den gjorde där han hela helgen har kämpat med att hitta rätt set up.

Resultat kval Rysslands GP (korrigerat med med i nuläget kända bestraffningar, Carlos Sainz ner tre platser och Stoffel Vandoorne ner 15 platser)

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.194s
2 Kimi Raikkonen Ferrari 0.059s
3 Valtteri Bottas Mercedes 0.095s
4 Lewis Hamilton Mercedes 0.573s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1.711s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.916s
7 Max Verstappen Red Bull/Renault 1.967s
8 Nico Hulkenberg Renault 2.091s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 2.143s
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 2.236s
11 Lance Stroll Williams/Mercedes 2.770s
12 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 2.774s
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 2.823s
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 2.754s
15 Fernando Alonso McLaren/Honda 3.466s
16 Jolyon Palmer Renault 3.268s
17 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 4.138s
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 4.313s
19 Romain Grosjean Haas/Ferrari 4.426s
20 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 3.876s