Ferrari riktigt starka i Sotji…

Sebastian Vettel var snabbast på träningen i Sotji

Sebastian Vettel var snabbast på träningen i Sotji

Efter två körda träningspass kan vi konstatera att Ferrari ser grymt starka ut så här långt, dubbelt i topp på det avslutande passet med Kimi dessutom P1 i FP1 vilket gör att man nästan får säga att de dominerat så här långt. Det som imponerar är inte bara farten över ett varv utan hur bra varvtider man även gjorde på längre stint. Sebastian Vettel ville dock under inga omständigheter tro på att Mercedes är så långt efter som det verkar efter dagens körning, han är helt övertygad om att de har mer att plocka fram inför kval och race och jag till viss del benägen att hålla med. Men faktum är att det inte såg lika bra ut som det brukar för det båda Mercedesförarna med en hel del, för dem, ovanliga misstag.

Generellt är Sotji Autodrom en väldigt speciell bana där den extremt lena asfalten inte alls sliter på däcken och där samtliga har problem att få däcken i fönstret på ett bra sätt, även toppteamen. Vi hörde t ex Valtteri Bottas ingenjör säga över radion till finländaren att försöka prova en annan teknik för att få kontroll på främst yttemperaturen i däcken. Flera klarade upp mot 10 varv på ultra soft med förbättrade tider när det skulle köras kvalsimulationer vilket är extremt ovanligt, extra speciellt blir det också när det dessutom handlar om den mjukaste gummiblandningen av de som finns under hela året. Räknar helt kallt med ett enda depåstopp för samtliga på söndag om inget extraordinärt inträffar, blir extremt viktigt med timingen för stoppen då man inte har råd att komma in vid fel tillfälle och därmed riskera att hamna i varvtidskonsumerande (finns det ordet?) trafik på banan.

Ingen vidare fredag för Marcus Ericsson i Sotji

Ingen vidare fredag för Marcus Ericsson i Sotji

Teamens strateger måste få till allting perfekt för att få max resultat. Det som kan bli lite knepigt är om säkerhetsbilen används, eller för all del virtuell säkerhetsbil, detta kan verkligen kasta upp bollen i luften och chansen till stora överraskningar i resultatlista ökar då dramatiskt, speciellt enkelt att köra om på banan tror jag nämligen inte att det kommer bli.

Ju bättre bil du har desto lättare att få energi i däcken och därför ingen överraskning att Marcus Ericsson inte fick den känsla han ville ha från bilen, vad som är värre är att han även var långsammare än Pascal Wehrlein vilket nu är en oroande trend som jag hoppas bryts redan i morgon. Marcus var bra med mot Pascal i både sektor 1 och 2 men av någon anledning försvann 3-4 tiondelar i den avslutande sektorn vilket man behöver analysera anledningen till under natten. När jag intervjuade Marcus Ericsson efter FP2 var det av förklarliga skäl inte längre samma positiva känsla idag som han hade igår. Känner jag Ericsson rätt så kommer han tillbaka starkt i morgon om det sedan räcker tillräckligt långt återstår att se, men det är som sagt lite oroande att Wehrlein tycks ha lite bättre fart så här långt. Men den minnesgode vet också att den här typen av slät asfalt inte riktigt gynnar Marcus körstil, vi har sett fenomenet förr, inte minst här i Ryssland.

Kimi Räikkönen nöjd och glad igen efter en snuskris som undertecknad kunde lösa.

Kimi Räikkönen nöjd och glad igen efter en snuskris som undertecknad kunde lösa.

Avslutningsvis kommer jag ta full kred om Kimi Räikkönen gör en bra insats i helgen, för andra gången i min karriär har jag nu hjälpt honom med snus. Efter efter FP1 kom nämligen hans tränare ner till svensklägret och fiskade lite då han vet att snus nyttjas i gruppen och självklart ställer man upp, klart Kimi måste få snus, hur skulle det se ut annars. Tur både för Kimi och mig att det fanns lite extra dosor på lager:).

Resultat FP2 Rysslands GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m34.120s - 36
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m34.383s 0.263s 36
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m34.790s 0.670s 36
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m34.829s 0.709s 34
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m35.540s 1.420s 15
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m35.910s 1.790s 26
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m36.261s 2.141s 39
8 Nico Hulkenberg Renault 1m36.329s 2.209s 38
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m36.506s 2.386s 31
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m36.600s 2.480s 38
11 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m36.654s 2.534s 39
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m36.765s 2.645s 27
13 Jolyon Palmer Renault 1m36.771s 2.651s 22
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m37.039s 2.919s 31
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m37.083s 2.963s 36
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m37.125s 3.005s 25
17 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m37.300s 3.180s 35
18 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m37.441s 3.321s 30
19 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m37.747s 3.627s 36
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m37.819s 3.699s 29