Riktig racing i Shanghai

Det blev ett intensivt och spännande lopp i Shanghai

Det blev ett intensivt och spännande lopp i Shanghai

Då har vi även sett säsongens andra race i Formel 1 och jag tror vi kan konstatera att det nya reglementet faktiskt gjort saker och ting till det bättre. Sällan har man sett förarna vara så nöjda med att bara köra, oavsett resultat (nåja, de flesta iallafall), för att det nu är den utmaning som de flesta, i många år, velat ha. Här i Kina var merparten av DRS-omkörningarna borta och istället fick vi se riktig racing med fighter som varit sällsynta rätt många säsonger. Självklart finns DRS-momentet kvar men inte alls i samma utsträckning som tidigare, hela den funktionen känns nu mer rimlig där den mer hjälper förare att komma i läge än att bara vara en möjlighet att köra förbi utan någon som helt extra insats mer än att trycka på en knapp.

Att Lewis Hamilton vann gårdagens race var ingen skräll, han var min favorit redan innan helgen och levde upp till det favoritskapet genom att ta både pole och seger. Loppet, som var extremt svårkört och svårbedömt, blev ganska enkelt för Mercedesföraren då han i inledningen hade lite hjälp av saker som hände bakom honom. Den främsta anledningen till att han inte utmanades var att Kimi Räikkönen inte var tillräckligt stark, han hade jätteproblem med att komma förbi Daniel Ricciardo i inledningen på loppet vilket kostade tid för Sebastian Vettel närmast bakom. När Vettel väl kom förbi, först Kimi i en av flera mycket sevärda omkörningar i kurva 6 och sedan Daniel Ricciardo i en ännu mer sevärd omkörning, hade tåget liksom gått och så jämspelta som Ferrari och Mercedes är just nu går det inte att köra ikapp 6-7 sekunder på banan. Anledningen till att Vettel låg så långt ner i början av racet var lite oturlig timing med byte av däck till slicks där han gick in under virtuell säkerhetsbil medan de framför väntade något varv. När Antonio Giovinazzi sedan kraschade precis när det blivit grönt igen så kallades säkerhetsbilen ut och då passade resten av gänget på att byta och då hamnade Vettel bakom.

Tre förare får extra omnämnanden förutom Hamilton och Vettel, som jag tycker är i särklass i Formel 1 just nu. Det är Max Verstappen, Carlos Sainz och Fernando Alonso.

Om vi börjar med Verstappen så gjorde han till att börja med ett riktigt bra första varv som gjorde att han var med i matchen direkt från sin 16:e startposition. Detta följde han upp med framförallt en riktigt häftig omkörning på teamkollegan Daniel Ricciardo, enda minuset var hans gnällande på blåflaggor mot slutet där han ville ha fri lejd utan att i mitt tycke förtjäna det, han låg helt enkelt för långt bakom Romain Grosjean i det läget. Jag förstår samtidigt hans frustration då han hade problem med framdäcken vilket förvärrades av bilen framför några sekunder upp längs banan. Max Verstappen grejade ändå tredjeplatsen i mål och visade återigen vilken grym förare han är.

Carlos Sainz ska också ha speciellt beröm, dels för att han klarade utmaningen att starta racet på torrdäck men också för loppet som helhet som gav en 7:e plats i mål och han är just nu på samma plats i mästerskapstabellen och bäst av resten. Jag hoppas verkligen att Formel 1-etablisemanget ser vilken bra förare detta är.

En som alla vet vilken kapacitet han har är Fernando Alonso, som han stred denna helg i undermåligt material! Känns nästan som det är sista rycket av motivation han plockar fram i början av denna säsong som hittills varit en sådan besvikelse för honom själv och Mclaren Honda där motorproblemen aldrig tycks gå att lösa. Att då köra som han gör är inget annat än mästerligt och borde ge resten av teamet en rejäl boost även om det går tungt. Kan ni tänka er hur fort det kommer gå om/när Honda får ordning på sina bekymmer, det vore extremt kittlande att se honom där framme i fighter med t ex Hamilton och Vettel i en bil där det är möjligt, speciellt nu med detta nya reglemente.

Kinas GP var mindre kul för några förare också, tänker först på Valtteri Bottas som sumpade sina chanser till ett bra resultat genom att snurra när han värmde däck med säkerhetsbilen på banan. En sådan miss är givetvis svårt att komma tillbaka ifrån och det blev en undanskymd 6:e plats i mål, strax bakom Kimi Räikkönen. Räikkönen som också har lite att fundera på, har svårt att få bilen riktigt som han vill och sett till vad Vettel klarar på banan så underpresterar han just nu.

Antonio Giovinazzi får inte heller godkänt, två rejäla krascher under helgen där gårdagens dessutom såg lite väl enkel ut. Jag vet att det var extremt svårkört med kalla däck, i låg fart, men en sådan miss som igår är ändå svår att snacka bort. Den han gjorde under kvalet är lättare att ha överseende med men jag tror att Antonio åker från Kina med ett rejält stukat självförtroende. Återstår också att se om han kör något mer för Sauber den här säsongen. Mercedes Toto Wolff gick under helgen till undsättning för sin adept Pascal Wehrlein och kryddade till den numera kända historien kring hans skada genom att säga att Wehrlein ”brutit flera kotor i nacken” och under en period knappt kunnat röra sig. Wolf sa samtidigt att han räknar med att Wehrlein kör kommande helg i Bahrain efter att fått lite extra tid att förbereda sig fysiskt.

Marcus Ericssons race var knappast heller någon fullträff, ett felaktigt däckval när man gick över till torrdäck i början av loppet gjorde att han tidigt hamnade på efterkälken, något som sedan inte gick att reparera. Sauberbilen har inte tillräckligt med downforce för att det skulle gå att hålla någon temperatur i däcken och även om jag förstår vad teamet var ute efter så blev det så här i efterhand ett tokigt beslut. Det var en rätt nedslagen Marcus Ericsson som jag träffade efter loppet, han sa att vi nog får vänja oss vid att se honom långt bak då det inte heller hjälper att åka runt med fältets svagaste motor. Lät det för övrigt inte som att Monisha Kaltenborn, i gårdagens sändning, mer eller mindre bekräftade att det blir Honda-motor från 2018 för Sauber?

Resultat Kinas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 56 1h37m36.158s
2 Sebastian Vettel Ferrari 56 6.250s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 56 45.192s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 56 46.035s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 56 48.076s
6 Valtteri Bottas Mercedes 56 48.808s
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 56 1m12.893s
8 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 55 1 Lap
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 55 1 Lap
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 55 1 Lap
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 55 1 Lap
12 Nico Hulkenberg Renault 55 1 Lap
13 Jolyon Palmer Renault 55 1 Lap
14 Felipe Massa Williams/Mercedes 55 1 Lap
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 55 1 Lap
- Fernando Alonso McLaren/Honda 33 Halfshaft
- Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 18 Hydraulics
- Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 17 Fuel pressure
- Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 3 Spun off
- Lance Stroll Williams/Mercedes 0 Collision

Förar-VM

POS DRIVER POINTS
1 Sebastian Vettel 43
1 Lewis Hamilton 43
3 Max Verstappen 25
4 Valtteri Bottas 23
5 Kimi Raikkonen 22
6 Daniel Ricciardo 12
7 Carlos Sainz 10
8 Felipe Massa 8
9 Sergio Perez 8
10 Kevin Magnussen 4
11 Daniil Kvyat 2
12 Esteban Ocon 2
13 Nico Hulkenberg 0
14 Romain Grosjean 0
15 Antonio Giovinazzi 0
16 Jolyon Palmer 0
16 Stoffel Vandoorne 0
18 Marcus Ericsson 0

Konstruktörs-VM

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 66
2 Ferrari 65
3 Red Bull/Renault 37
4 Toro Rosso/Renault 12
5 Force India/Mercedes 10
6 Williams/Mercedes 8
7 Haas/Ferrari 4
8 Renault 0
9 Sauber/Ferrari 0
10 McLaren/Honda 0