Ny motorformula från 2021…

FIA höll i fredags ett möte om framtidens motorer i Formel 1

FIA höll i fredags ett möte om framtidens motorer i Formel 1

FIA (internationella motorsportförbundet) höll i fredags ett möte med representanter från de nuvarande motorleverantörerna samt inbjudna från sådana som kan bli aktuella (t ex Volkswagen group med ett flertal tänkbara varumärken) framöver för att diskutera hur framtidens motorer i Formel 1 ska se ut.

På detta möte lyckades man komma fram till, i stora drag, hur kommande motorer i sporten ska se ut och detta kommer sannolikt leda till att dagens motorenheter med V6 turbo och hybridteknik kommer att försvinna även om vissa delar av främst hybridtekniken kommer att bli kvar.

Fortfarande menar man att det är viktigt för Formel 1 att vara ”road relevant”, att man kan se utveckling på motorerna som senare kan bli användbart även i vanliga bilar. Samtidigt vill man att framtidens motorer blir enklare och billigare att utveckla, vidare måste motorerna ha fortsatt hög effekt med ett ”bättre” ljud (vad det nu är?) och ge förarna möjlighet att köra mer aggressivt. Det senare betyder sannolikt att man måste gå ifrån ev begränsningar när det gäller bränslemängd, åtminstone en höjning av tillåten mängd.

FIA-presidenten jean Todt var mycket nöjd med detta första möte om framtidens motorer i Formel 1

FIA-presidenten jean Todt var mycket nöjd med detta första möte om framtidens motorer i Formel 1

FIA-presidenten Jean Todt var mycket nöjd med hur mötet avlöpte och menar att man nu kommit en bra bit på väg mot att enas kring denna viktiga fråga och ser fram mot att fortsätta detta arbete fram till att man enats om en slutlig lösning.

Ok, ett möte om framtidens motorer är inget konstigt, dagens reglemente löper på fram till 2020, d v s tre säsonger till förutom denna och det är helt naturligt att man nu börjar titta på vad som användas efter detta. Personligen har jag inga åsikter ännu om det man kom överens om, det var väldigt luddiga formuleringar och i slutänden kommer de stora tillverkarna att diktera villkoren och vill dessa t ex att det, av marknadsföringsskäl, ska vara hybridteknik i fortsättningen så blir det sannolikt så.

Att sedan få till en motor som låter lite mer är nog inga problem, inte heller några större bekymmer att bygga en med många hästkrafter bara man bestämmer sig för detta redan i ett tidigt skede vilket inte var fallet när det gäller ljudet med den nuvarande motorerna. När dagens reglementet togs i bruk hade sporten underskattat vikten av ett ”häftigt” ljud och när kritiken kom var det för sent att göra något åt. Sedan är jag fortfarande tveksam till hur viktigt ljudet är för den breda massan som följer Formel 1, att det är viktigt för vissa har jag förstått och att dessa är ”högljudda”:) om det är tydligt men är det verkligen den allmänna uppfattningen. Jag tror inte heller att fler kundundersökningar ger ett bättre underlag, samma där vilka är det egentligen som svarar på frågorna och hur många representerar dem av den totala publiken. Det är klart ljudupplevelsen är viktig, det är jag den förste att hålla med om, men det får inte heller bli en låsning kring detta. Men om man tystar den negativa opinionen i Formel 1 med att ha ett skrikigare ljud igen så kör hårt, by all means.

Det jag tycker vore tråkigt är om man överger det faktum att att man idag har mer effekt än någonsin tidigare (över ett helt race och inte bara enstaka varv) med relativt begränsad mängd bränsle (och idag är det ingen ekonomikörning längre). Detta är något som sporten borde vara stolta över att åstadkomma och inget som man ska kritisera. Hela denna era med hybridmotorer har betytt en enorm utveckling på detta område och ligger verkligen i tiden, men av någon anledning har Formel 1 missat att kommunicera detta till publiken som något positivt.

Inser nu att diskussionen om motorerna och vilken typ det ska vara kommer att dra igång ordentligt då det är ett kontroversiellt ämne. Men om ni nu ger er in i den försök vara lite realistiska med önskemålen såg det blir konstruktivt. Att vilja ha tillbaka V10:or och sugmotorer som för 15-20 år sedan är inte realistiskt det kommer inte att hända igen, däremot kanske det finns andra spännande lösningar som kan bli aktuella vad vet jag.