Sauber Honda 2018?

Sauber C36 med Honda-motor

Att Sauber letar en ny motorleverantör har varit känt ett tag, redan förra året kom de första ryktena om att Honda skulle kunna vara aktuella, men tidigast 2018. Efter detta signerade teamet med Mercedes junior Pascal Wehrlein och då fanns det även anledning att tro Mercedes fanns med i diskussionen kring vilka motorer som ska sitta i Sauber-bilen framöver.

Att Sauber valde att köra med Ferrari-motor från 2016 verkar således inte bara ha att göra med den fördel logistiskt som detta medförde utan även att man mer eller mindre blev tvungen till denna lösning då man troligen inte var beredd att binda upp sig för ett längre kontrakt med Ferrari som verkar ha funnits på bordet.

Jag har tidigare här i bloggen varit inne på att Honda skulle kunna vara ett riktigt bra alternativ där Sauber skulle bli lite back up till Mclaren när det gäller testande av nya grejer o s v mot att man fick en bra ekonomisk uppgörelse. Dessutom, med den ambition Honda har att lyckas i F1, så skulle det också kunna bli ett lyckokast att byta till Honda i ”rätt” läge om ni förstår vad jag menar, in på deras fjärde säsong i Formel 1 då alla inkörningsproblem rimligen borde vara lösta.

Det som dock hänt är att Honda fortfarande har stora problem med sin motor och så sent som idag läste jag detta:

Inte speciellt uppmuntrande och ett bevis på att Honda är långt ifrån att vara på samma nivå som konkurrenterna när det gäller effekt. Allt detta har nu fått Mclaren att börja se om sitt hus, man tvekar ordentligt kring en eventuell fortsättning och går nu troligen igenom kontraktets finstilta text för att se om det finns någon väg ur samtidigt som man givetvis också måste ha ett alternativ och där har det mest pratats om deras tidigare motorpartner Mercedes. Så länge Ron Dennis styrde var han väldigt tydlig med att om man ska kunna vinna VM så måste man vara ett fabriksteam när det gäller motorer. Han gick t o m så långt att han hindrade Honda från att leverera till fler team än Mclaren vilket pardoxalt nog troligen är en av anledningarna till läget man nu befinner sig i just nu, det verkar ha hämmat mer än det gjorde nytta.

Jag har personligen inte trott på att Mclaren och Honda skulle gå skilda vägar då Honda bidrar med en riktigt stor del av Mclarens budget, både i rena pengar men också i det faktum att teamet inte betalar för sin motorer vilket man skulle bli tvungen till vid ett byte till t ex Mercedes. Men oavsett vad jag tror så verkar spelplanen ha förändrats och Mclaren söker på allvar alternativ till den situation man nu befinner sig i.

Detta kan i sin betyda att läget för Sauber att byta till Honda kan bli riktigt lyckosamt, låt oss säga att Honda helt enkelt flyttar hela sin satsning till Sauber, eller åtminstone erbjuder motorerna till ett MYCKET fördelaktigt pris, så förstår ni själva vilket lyft ekonomiskt detta skulle bli. Även om det rent fart- och effektmässigt dröjer lite till innan man når en acceptabel nivå så är jag tämligen säker på att Honda, förr eller senare, får ordning på sin motor och då skulle ett sådant samarbete kunna bli riktig bra för Sauber.

Spännande tider väntar och det brådskar lite, tror inte man vill att Maj månad ska passera innan allt är klart för samtliga inblandade parter. Den japanska bloggen F1-life.net skriver bl a att ett offentliggörande av att Sauber kör med Honda-motorer från 2018 ska komma nu i April.