Tronskifte i Australien?

Sebastian Vettel vann dagens premiärlopp i Melbourne

Sebastian Vettel vann dagens premiärlopp i Melbourne

Formel 1-premiären avklarad för den här gången och det är bara att gratulera Ferrari och Sebastian Vettel till segern som togs ”fair and square” i kamp med Mercedes, man skulle kunna säga att vi idag kanske såg ett tronskifte i Formel 1.

Ett tronskifte är kanske för tidigt att prata om men helt klart var dagens race en fingervisning om att det är tightare i toppen än vad vi haft de senaste åren och fortsätter det så här är det bara att gratulera oss som tittar på från sidan om, kan bli en episk kamp om de båda titlarna i år.

Varför Sebastian Vettel vann är tämligen givet, han hade kort och gott bättre fart i sin Ferrari än vad Lewis Hamilton i sin Mercedes hade och det var den lite längre första stinten som grundlade segern när Lewis ”undercut” inte fungerade. När Vettel kunde klara de extra varven på ultrasoft jämfört med Hamilton, som samtidigt kom ut i trafik efter sitt stopp, så var saken klar även om det var med liten marginal. Helt avgörande var att Vettel klarade att hålla Max Verstappen och Lewis Hamilton bakom sig när han kom ut efter sitt depåstopp vilket han klarade med typ en halv sekunds marginal. Efter detta hade Vettel full kontroll och kunde vinna årets första lopp med god marginal. Men det är små marginaler, hade Hamilton istället lyckats köra förbi Verstappen efter sitt stopp hade Lewis troligen vunnit loppet med samma marginal.

Man kan ju kalla det en strategimiss från Mercedes sida att ta in honom så tidigt som man gjorde men förmodligen trodde man det skulle bli enklare att klara Verstappen och därmed vara säker för Vettels attack. Nu fick Mercedes ganska brutalt lära sig vilken påverkan det nya reglementet får för den strategi man ska välja och jag gissar att dagens taktik kommer att analyseras noga för att det inte ska upprepas. Det är knappast sista gången Hamilton och Mercedes kommer att ligga i ledningen i inledningen av loppen fram till första depåstoppen och nu blir det till att tänka om lite taktiskt inför fortsättningen.

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det var Hamilton som överreagerade lite kring när den mjukaste gummiblandningen började mattas av, behövde han verkligen komma in så mycket tidigare än Ferrari och Vettel? Min gissning är att det var en kombination av att teamet trodde det var lättare att köra om med nya däck och att Hamilton tyckte däcken började bli för dåliga för tidigt. Hur som helst så blev resultatet att man p g a detta förlorade racet och fick nöja sig med andra plats för Lewis Hamilton.

Har läst en hel del kommentarer på bl a twitter att många är bekymrade av att det var så få omkörningar men jag skulle vilja påstå att det var ett riktigt bra race med precis sådan racing som jag vill ha i Formel 1. Det behöver inte vara omkörningar i tid och otid, speciellt inte med DRS, och att man kör om via strategi som i Vettels fall är inget jag har problem med, detta tillhör och ska tillhöra sporten. Angående DRS såg tycker jag att det faktiskt var så att den funktionen nu fungerar som den ska, d v s att man inte passerar med hjälp av den utan mer får hjälp att komma i läge för omkörning. Dessutom kommer racen att se tämligen annorlunda ut på andra banor, man kan inte direkt påstå att Albert Park är den mest omkörningsvänliga banan i världen.

Annat som gladde idag är att Pirelli äntligen hittat rätt med däcken som inte alls slets på samma sätt som tidigare. Trots detta fick vi se lite olika däckstrategier som gör att möjligheten att göra något ”utanför boxen” ändå finns kvar, helnöjd med detta.

Något som däremot är lite oroande är att gapet mellan de bästa teamen och de längre bak ser ut att vara större än förutspått. De fem första bilarna i mål (samtliga från de tre toppteamen) gick mål inom en halv minut mellan varandra med första bil av resten var ytterligare en minut bakom, detta är inte bra. Tittar vi sedan på Sauber så var Antonio Giovinazzi 2 varv efter i mål och över 50 sekunder bakom närmaste bil framför. Vi får verkligen hoppas att detta var en tillfällighet i just Melbourne och att avståndet krymper på andra banor men jag är lite oroad över detta faktum.

Några ord också om Marcus Ericssons race som tog slut redan på första varvet om vi ska hårdra det litegrann. Det hela grundlades egentligen med en dålig start där Ericsson var seg av linjen, tappade placeringar och hamnade i ett knepigt läge upp mot kurva 3 där han på utsidan försökte klämma sig förbi Kevin Magnussens Haas-bil. Magnussen försökte bromsa sent och klippte kerben på insidan lite för hårt vilket flyttade ut hans bil nån meter och därmed räckte inte utrymmet ut till Ericsson och kollisionen ett faktum och i praktiken var dagen över för bägge två. Domarna valde helt rätt att inte vidta några åtgärder även det var helt klart Magnussen som var mest vållande. Nu hade en bestraffning hade knappast förändrat något och jag ser det som positivt att förarna inte hela tiden måste vara rädda för att ”åka dit” vilket förhoppningsvis bjuder in till fler bataljer under året. Det kommer självklart bli fler incidenter p g a detta men hellre det än avvaktande förare som håller igen för att inte få problem hos domarna. Självklart ska vårdslös körning fortfarande bestraffas men det är så hög klass på förarna i F1 att buskörning knappast kommer bli något problem.

Efter smällen med Magnussen försökte Marcus Ericsson fortsätta köra trots att bilen blivit närmast okörbar ifall det skulle visa sig bli stort manfall men till slut fick han ge sig med krånglande hydraulik. Det blir att ladda om och ta nya tag om två veckor i Kina.

Resultat Australiens GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1h24m11.672s 57
2 Lewis Hamilton Mercedes 9.975s 57
3 Valtteri Bottas Mercedes 11.250s 57
4 Kimi Raikkonen Ferrari 22.393s 57
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 28.827s 57
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m23.386s 57
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap 56
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 Lap 56
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1 Lap 56
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1 Lap 56
11 Nico Hulkenberg Renault 1 Lap 56
12 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 2 Laps 55
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 2 Laps 55
- Fernando Alonso McLaren/Honda Suspension 50
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari Suspension 46
- Lance Stroll Williams/Mercedes Brakes 40
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault Power Unit 25
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari Collision 21
- Jolyon Palmer Renault Brakes 15
- Romain Grosjean Haas/Ferrari Water leak 13