Hamilton på pole med rekordtid…

Lewis Hamilton tog sin idag sin sjätte pole position i Australien

Lewis Hamilton tog sin idag sin sjätte pole position i Australien

Lewis Hamilton säkrade idag sin sjätte pole i Australien och sin femte i rad om vi räknar in avslutningen på förra säsongen. Inte på något vis oväntat, Mercedes är favoriter in i denna säsong och Hamilton levde upp till detta på absolut bästa tänkbara sätt. Att det krävs att bilen körs perfekt blev också tydligt då Valtteri Bottas inte nått Lewis nivå någon gång under helgen så här långt, bilen körs som tur är inte av sig själv.

Inför säsongen har Ferrari snackats upp som den stora utmanaren och Sebastian Vettel visade med eftertryck att man har något bra på gång, men även hos de röda är det tydligt att det spelar roll vem som kör för resultatet. Kimi Räikkönen fortsätter att ha svårt att sätta ihop sina kvalvarv, en tendens vi sett några år och som är något han verkligen måste förbättra framöver. Självklart kan Kimi köra riktigt snabba varv, den kapaciteten har han, men han behöver höja nivån generellt och inte göra misstag som i dagens kval, då blir han frånåkt av Vettel med 6 tiondelar vilket är för mycket mellan två teamkamrater.

Var Red Bull stod inför premiärhelgen var mer osäkert, inte minst jag själv har trott de ska vara med där framme men det är helt klart man är en bit efter vilket tvingat förarna att ligga över gränsen lite för mycket. Just idag var det Daniel Ricciardo som råkade illa ut, igår var det Verstappen som körde av och missade viktig tid på banan.

Bäst av resten blev idag Romain Grosjean tätt före Williams Felipe Massa och de båda Toro Rosso-förarna. Det som var lite speciellt idag i mittfältet var hur stora tidsavstånd det var mellan förarna från samma team. Haas Romain Grosjean formligen utklassade Kevin Magnussen, I Renault krossade Nico Hülkenberg Jolyon Palmer, Force Indias Sergio Perez hängde av Esteban Ocon med en halv sekund, hos Williams var det klasskillnad mellan Felipe Massa och Lance Stroll och Alonso hade inga som helst problem att straffa Stoffel Vandoorne, stora skillnader och tidsavstånd som normalt är väldigt ovanligt i Formel 1. Självklart finns det underliggande anledningar och förklaringar till detta men ändå något man ändå sällan ser.

Marcus Ericsson hade däremot en tätt fight med sin för dagen nya teamkamrat, Antonio Giovinazzi, även om jag tror det blev jämnare än vad det egentligen var. Marcus hade lite oflyt med trafik i avgörande lägen och hade troligen mer kapacitet men jag måste verkligen lyfta fram Giovinazzis insats, otroligt starkt att med enbart en timmes träning innan kval ändå gå in och göra en så bra insats som han gjorde. En 15:e plats som det blev för Marcus Ericsson är inte mycket satt säga om, tror inte många hade trott på att Sauber skulle greja sig vidare till Q2, åtminstone inte jag.

Angående Pascal Wehrlein och hans avhopp så blir jag förundrad över att han om två veckor i Kina räknar med att få ”testköra” en fredag till med ambitionen att hoppa av om det inte känns bra. För det första är det väldigt lite som talar för att han hinner bli i bättre fysisk form på mindre än två veckor och för det andra så existerar inte Sauber enbart för honom. Han är anlitad för att köra och klarar han inte det får han se till att förbereda sig först innan han kan räkna med att få tillbaka sin styrning, om han ska ha den tillbaka överhuvudtaget. Gissar att det blir lite möten nu framöver om vad nästa steg ska bli från båda parters håll och jag hoppas verkligen att Sauber är tydliga med att han inte kan komma och gå som han vill. Det var självklart en chansning av honom att åka med till Australien när han inte klarade att köra ens en full dag under det två testdagar han till slut hade till sitt förfogande. Skulle han nu helt plötsligt klara att köra i Kina då är det rätt tydligt att dagens avhopp handlade om något annat (se förra inlägget).

Några ord också om Williams Lance Stroll som hade oturen att köra av under FP3 vilket gjorde att han fick väldigt knappt om tid i kvalet och därmed startar sist i morgon. Tycker det är rätt tydligt att han inte är riktigt redo för uppgiften än, hur bra han än är och har varit i F3. Det är nästan oansvarigt att låta honom tävla denna säsong med tanke på det nya tuffare reglementet som tagits i bruk, hade varit mycket bättre att köra 10-15 FP1 under året och tävlat i F2 för att skaffa sig mer erfarenhet från större Formel-bilar och sedan kliva upp till F1 med ett riktigt läroår bakom sig. Nu finns istället risken att han i förtid knäcks mentalt och aldrig kommer upp på den nivå han annars skulle varit på. Är helt övertygad om att han för eller senare skulle göra bra ifrån sig i F1 men det borde fått ta lite mer tid och pengarna finns ju för det.

Nu något som är lite oroande för oss svenskar denna säsong. De nya motorerna verkar onekligen vara ordentligt förbättrade mot förra säsongen, kanske främst Ferraris. Detta gör att Saubers beslut att köra med en fjolårsvariant från just Ferrari kan bli en tuff nöt under säsongen. Jag har själv trott att det skulle göra liten skillnad till att börja med men att gapet skulle öka allt eftersom. Efter att ha sett detta första kval är känslan att gapet är väldigt stort redan nu och detta kan som sagt bli väldigt jobbigt för Sauber som då mest får köra igenom denna säsong i väntan på att ett nytt  motoravtal med den tillverkare man nu väljer från 2018 är påskrivet.

Apropå nya motorer och nytt reglemente så fick vi idag beviset på hur mycket snabbare årets bilar är. Lewis Hamiltons poletid 1.22.1 är 1,4 sekunder snabbare än den tidigare snabbaste varvid som gjorts i Melbourne som var 1.23.5 i Q3 2013. Den är en rejäl putsning och visar att det är något helt annat att köra årets bilar mot de senaste årens, speciellt om man betänker hur tunga bilarna dessutom är, imponerande!

Resultat kval Australiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m22.188s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m22.456s 0.268s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m22.481s 0.293s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m23.033s 0.845s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m23.485s 1.297s
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m24.074s 1.886s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m24.443s 2.255s
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m24.487s 2.299s
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m24.512s 2.324s
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault - -
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m25.081s 2.893s
12 Nico Hulkenberg Renault 1m25.091s 2.903s
13 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m25.425s 3.237s
14 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m25.568s 3.380s
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m26.465s 4.277s
16 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m26.419s 4.231s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m26.847s 4.659s
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m26.858s 4.670s
19 Jolyon Palmer Renault 1m28.244s 6.056s
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m27.143s 4.955s