Efter åtta testdagar…

Barcelona bjöd på mycket bra förutsättningar under de två testveckorna

Barcelona bjöd på mycket bra förutsättningar under de två testveckorna

Hemma igen efter att ha bevakat två hektiska veckor nere i Barcelona där team och förare har försökt förbereda sig efter bästa förmåga. Det har varit en intressantare försäsong än på länge med nytt reglemente som alla var nyfikna på och som jag uppfattar har levererat det man på förhand utlovat. Bilarna ser bättre ut, är snabbare och vi har nu även däck som tål lite belastning, dessa faktorer gav oss rekordsnabba varvtider där det snabbaste var drygt tre sekunder snabbare än fjolårets pole. Visst, pole 2016 togs med soft och Kimi Räikkönens snabbaste varv under testen var på supersoft men det är ändå tydligt hur mycket snabbare årets bilar och däck är jämfört med förra säsongen.

Valtteri Bottas körde flest antal varv av samtliga förare i Barcelona

Valtteri Bottas körde flest antal varv av samtliga förare i Barcelona

Utifrån det jag sett och hört under dagarna i Barcelona så verkar det som att Mercedes fortfarande är de som alla tror är längst fram. Över 1000 varv hann man avverka under 8 dagar så tillförlitligheten finns där och speeden finns där också, det är alla också tämligen övertygade om även om Mercedes aldrig inte valde att köra bilen för snabbast möjliga varvtid.

Jag håller med och håller Mercedes högst även om jag måste säga att Ferrari varit imponerande snabba, oftast på en blandning hårdare däck än konkurrenterna. Ferrari har, precis som Mercedes, haft tillförlitligheten med undantag för några mindre saker som inträffade och har genom hela testen kunna jobba noga och målmedvetet med att trimma in set up och lära sig de nya däcken.

Tredje team är i min bok är Red Bull även om de också valde att genomgående inte köra bilen för snabbast möjliga varvtid. Frågetecknet är motorn där Renault (märkt Tag Heuer på Red Bulls bil) enligt uppgift byggt en till 95% ny för denna säsong och det har inte varit problemfritt, samtliga Renault-team (Renault, Red Bull och Toro Rosso) har haft en hel del problem främst med ERS. Nu menar Renault att man hade koll på detta men att problemet blev extra tydligt under testerna och att man har en lösning på problemet på de motorer som kommer med till Melbourne. Renault menar dock att motorn överträffat de mål man haft på dess prestanda och det låter ju väldigt lovande.

När det gäller den inbördes ordningen på toppteamen så kan den komma att variera, kan inte med 100 procent säkerhet säga att Mercedes toppar före Ferrari och Red Bull men dessa tre är iallafall klart före resten.

Felipe Massa visade på imponerande fart i Williamsbilen

Felipe Massa visade på imponerande fart i Williamsbilen

Resten ja, den gruppen är ännu svårare att rangordna. Williams är självklart med i framkant där, Renault kommer vara med (om motorn går som den ska), Force India har också visat upp bra fart men även Toro Rosso (som många trodde på inför testerna) blixtrade till mot slutet men även här är frågetecknet tillförlitligheten. Sist i den här ”andra” gruppen har jag placerat Haas. Har svårt att riktigt säga om de är fågel eller fisk plus att bilen sett ut att passa Kevin Magnussen bättre än Romain Grosjean. Jag tror att det kommer variera en hel del här beroende på bana och dagsform i övrigt, dessutom blir inledningen av säsongen väldigt mycket ett uppdateringsrace där det är superviktigt att få ev nya delar att fungera på bilen på en gång. Sådant kan definitivt ändra på ordningen hos dessa team.

Marcus Ericsson hittade inte riktigt den rätta känslan I Barcelona

Marcus Ericsson hittade inte riktigt den rätta känslan I Barcelona

Jag tror egentligen inte att något team kommer att hamna sådär tydligt på efterkälken i år men det är bara att konstatera att Sauber och Mclaren har det lite tyngre just nu än konkurrenterna framför. Om vi börjar med Sauber så hade man en s k ”roll out” bil till första testen som det var tänkt skulle uppdateras och bli snabbare till andra testen. Uppdateringarna kom men inte farten och främst rätt känsla och balans. Marcus var till och från riktigt obekväm med hur bilen kändes att köra och till hans sista dag i bilen gick man också tillbaka till det ärade aeropaketet och kändes det åtminstone bättre om än långt ifrån perfekt. Det som möjligen är glädjande i sammanhanget är att bilen är hyggligt med tidsmässigt med såpass ”dålig” känsla och balans, borde betyda att det finns rätt mycket tid att hitta om detta löses framöver.

Mclaren är en historia för sig själv, detta numera rätt själlösa team som kämpar så med komma tillbaka till toppen. Ut med den gamla ledningen och in med ny, bilen har fått nytt utseende och namn och det känns allmänt som man försöker sig på någon slags nystart. Jag tycker snarare att teamet saknar en riktig identitet, att man inte riktigt vet hur man ska ta sig an framtiden. Nu är dessa faktorer något man minst av allt bryr sig om just nu, det är farten på banan som måste till och där ligger man helt i händerna på Honda, teamets motorleverantör.

Fernando Alonso var allt annat än nöjd med hur försäsongstesterna avlöpte för honom själv och Mclaren Honda

Fernando Alonso var allt annat än nöjd med hur försäsongstesterna avlöpte för honom själv och Mclaren Honda

Hondas tredje säsong efter återkomsten i Formel 1 skulle bli deras riktiga comeback med en omdesignad motor som nu mer liknade konkurrenternas koncept. Inte minst jag trodde stenhårt på att de skulle bli ett toppteam igen, kanske t o m så starka att de kunde utmana om segrar någon enstaka gång, men ack så fel jag och många andra hade. Den nya motorn fungerar inte alls och enligt uppgift beror det på vibrationer som man inte upplevt i testbänken, så kraftiga att motorn helt enkelt stänger ner men vi hörde även talas om en feldesignad oljetank som strulade i början.

Problemen för Mclaren är gigantiska och ryktena går och har gått om att man vill göra sig av med Honda, en del menar redan nu under säsongen. Att byta motortillverkare mitt under pågående säsong är troligen praktiskt omöjligt då detta skulle kräva att man parallellt med att köra och tävla med två bilar, även satte igång och började designa om två nya chassin för att konverteras till en annan motor. Ni hör själva att det låter svårt och jag tror inte heller det är möjligt av både juridiska och affärsmässiga skäl. Det som däremot kan bli aktuellt är att man efter säsongen avslutar samarbetet och hittar en annan leverantör till 2018, skulle detta ske blir det nog dödsstöten för Honda i F1 för den här gången.