Kimi Räikkönen snabbast…

Kimi flög fram på banan före lunch med den överlägset bästa tiden så här långt under testerna

Kimi flög fram på banan före lunch med den överlägset bästa tiden så här långt under testerna

Kimi Räikkönen klämde till med ett riktigt snabbt varv precis innan lunch när han på ett set supersoft också fullföljde sitt snabba varv och passerade linjen på 1.18.6, med god marginal det snabbast någon kört denna test men då ska vi komma ihåg att Vettel backade av sina snabba varv igår och att Mercedes sannolikt inte varit 100 procent optimerade ännu.

Det ser helt klart lovande ut för Ferrari och förhoppningarna om att de ska kunna utmana Mercedes i år har åtminstone inte minskat, är Red Bull också så snabba som många tror de är så kan vi kanske se fram mot en trekamp längst fram vilket är precis vad Formel 1 behöver. Att Red Bull är snabba tycker jag Max Verstappen visar med sin tid som är mindre än sekunden långsammare än Räikkönens men på soft, d v s två blandningar hårdare däck. Tror garanterat det finns drygt en sekund att hämta bara i att köra mjukare däck för Red Bull och det ser då väldigt lovande även för dem.

Toro Rosso visade under förmiddagen att man också kommer att vara med och kriga om platserna bakom de tre toppteamen. Carlos Sainz gjorde 1.19.8 på ultrasoft innan lunch och visar att de också vill vara med och fightas med Williams, Renault och Force India. Haas däremot hade en tung förmiddag med bl a en avåkning för Romain Grosjean när han tappade bilen och stannade i sandfållan i kurva 5. Grosjean är fortsatt inte helt nöjd med bromsarna på bilen något han var missnöjd med även förra säsongen. Tror säkert att Haas också har bra fart i bilen men faktum är att Kevin Magnussen sett mer bekväm ut i bilen än sin franske teamkollega. Kevin var t ex väldigt positiv till hur känslan i bilen varit och främst med balansen.

Längst bak hittar vi fortsatt Sauber och Mclaren där Sauber idag på förmiddagen valde att gå tillbaka lite med de uppdateringar som testats under veckan och Marcus Ericsson var mer nöjd känslan även om bilen fortfarande har en för svag bakände. Verkar även som om Sauber valt att göra sin varv på mjuka däck med relativt mycket bensin i bilen vilket kan förklara den ganska svaga varvtiden även om dagens 1.21.6 är det snabbaste man gjort denna test. Dock är är man så mycket som 3 sekunder bakom Räikkönens bästa idag och det är i mesta laget, personligen tror jag på ett gap fram till pole på ca 2-2,5 sekunder under säsongen, ungefär som förra året även om det procentuellt blir lite mer då varvtiderna krypit ner så pass mycket som de gjort i år.

Vad ska vi då säga om Mclaren? Katastrof är ett ord man ska vara försiktig med att använda men det är inte långt ifrån att det stämmer nu. Fernando Alonso har bara kört 19 varv innan lunch, körning som avbrutits flera gånger med tekniska bekymmer. Just nu är man sist i fältet och jag kan faktiskt inte se att man kan ändra på det i brådrasket. Många pratar om att de ska byta motortillverkare innan premiären men hur skulle det gå till, även om Mclaren är ett stort team med stora resurser finns det begränsningar och att byta motortillverkare med det komplicerade reglemente vi har just nu känns inte som en gångbar väg.

Tiderna vid lunch dag 4 Barcelona test 2

1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m18.634ss 1m18.634s 48
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m19.438ss 0.804s 33
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m19.845ss 1.211s 53
4 Nico Hulkenberg Renault 1m19.885ss 1.251s 45
5 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m20.116ss 1.482s 46
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m20.281ss 1.647s 39
7 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m20.335ss 1.701s 59
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m21.429ss 2.795s 44
9 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m21.670ss 3.036s 59
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m22.731ss 4.097s 19