Den blomstertid nu kommer…

Sista dagen av testkörning för Red Bull och de övriga teamen

Sista dagen av testkörning för Red Bull och de övriga teamen

Examensdag och snart några veckors sommarlov innan team och förare ska ut i verkliga livet för en ny säsong. I eftermiddag har 8 testdagar körts och det man så här långt kommit fram till är vad man har till åtminstone fyra första rasen. Självklart kommer flera av teamen att ha uppdateringar till bilarna även under denna period till vi är tillbaka här i Barcelona igen den 12-14 maj men i huvudsak är det samma bilar under inledningen av säsongen. Nästa testtillfälle är efter Bahrains GP, två dagar direkt efter loppet där man återigen kan testa lite nytt på själva banan.

Sista dagen bjuder så här långt på alldeles strålande väder, ca 10 grader på morgonen men precis som igår stigande till ca 20 mitt på dagen, m a o perfekta förhållanden.

Vi har pratat en hel del om Mclaren och Hondas oförmåga att få till en bra motor, en uppgift jag hörde igår är att årets motor, som den kan köras nu och knappt håller ihop, är 80 hästar svagare än fjolårets. Även om vi måste ta den siffran med en stor nypa salt så är det faktum att man troligen ligger minus i effekt tillräckligt illa och , som sagt, den håller ju inte heller för att köras längre stunder.

Renault har också haft sin beskärda del av problem, främst verkar det vara återvinningen som krånglar. Alla tre teamen har upplevt störningar på motorns ERS och enligt Renault visste man om att problemet fanns redan när man testade i dynon men att problemet blev än tydligare när bilarna kom ut på banan under testerna här i Barcelona. En lösning på gång och ska finnas på motorerna till första loppet i Melbourne. Det faktum att Renaults fabriksteam är tredje sist på listan över antal körda varv totalt oroar såklart speciellt som att bara ytterligare ett Renault-team (Toro Rosso) och Mclaren är den enda som gjort färre varv. Det är lite synd att Renault har de här problemen, jag tror annars deras bil är riktigt bra som verkligen kan bubbla upp och hota de tre ordinarie toppteamen i sina bästa stunder.

Idag ser jag fram mot att se Marcus Ericsson göra lite snabba varv på förmiddagen, hans avslutande pass denna försäsong ska enligt uppgift vara körning med lite mer optimerad bil och på de mjukare gummiblandningarna. Gårdagens tider med samma konfiguration för Pascal Wehrlein var ingen höjdare och just nu verkar förra veckans bil snabbare än denna veckas som bl a har nytt golv och lite andra nya aerodetaljer. Blir lite att fundera på hos Sauber innan man bestämmer sig för vilken bil som ska åka till Australien.