Ingen vidare fart i Sauberbilen…

Ingen vidare fart på Sauberbilen idag

Ingen vidare fart på Sauberbilen idag

Näst sista dagen slut och för svenskt vidkommande var det lite extra fokus på Pascal Wehrlein och Sauber under eftermiddagen. Teamet hade utlovat lite kvalsimulationer med de mjukaste gummiblandningarna och man höll vad man lovat. Tyvärr gick det inte så fort som teamet själva hade hoppats på, även om banan är långsammare på eftermiddagen så är 1.22.4 på ultrasoft inget man skrämmer konkurrenterna med. Det börjar faktiskt luta åt att det första aeropaketet som kördes förra veckan fungerar bättre än den senaste versionen, åtminstone har man inte hittat bilens ”sweet spot” ännu.

I morgon är det Marcus tur att få känna på bilen lite mer optimerad, låt oss hoppas teamets ingenjörer har lite idéer om förbättringar till dess. Oavsett vad så blir morgondagen det sista samtliga har att tillgå i form av körning innan premiären i Melbourne och det man inte löst hittills blir förmodligen olöst.

I övrigt var det en ganska händelsefattig eftermiddag med bilar som låg och cirkulerade mest. Några rödflaggor blev det, bl a för Renault och Jolyon palmer som jag uppfattar haft det lite tungt så här långt under testerna. Känns som det varit mer krångel under Palmers pass än för Nico Hülkenberg.

Som ni läst redan i lunchrapporten så toppar Sebastian Vettel tidlistan idag med 1.19.0 på ultrasoft, en tid som kunde varit betydligt bättre om han kört för fullt hela varvet vilken han inte gjorde. Varför Ferrari valde denna taktik är oklart, om man vill maska formen gör man väl det utspritt över hela varvet, som de gjorde nu fattar ändå alla att bilen är snabb om meddelandet man ville sända ut var att man har lite kvar att jobba på.

Läste att Red Bull var lite förbryllade över blygsam fart över sina längre stint idag, om detta också är maskhållning vet jag inte, stämmer det är det givetvis inte bra. Vidare har Force Indias båda förare blivit tillsagda att gå ner två kg till premiären i Melbourne, bilen är nämligen överviktig. Låter lite konstig med tanke på att bilarnas minimivikt ökat med hela 26 kg till i år. Två kg på två veckor är nog inget problem, lite ironiskt bara att Esteban Ocon fått närmast tvångsäta för att gå UPP i vikt under vintern då han var i rätt stor behov av att bygga upp sig fysiskt.

Tiderna dag 3 Barcelona test 2

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m19.024s - 156
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m19.352s 0.328s 52
3 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m20.161s 1.137s 137
4 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m20.416s 1.392s 94
5 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m20.504s 1.480s 119
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m20.824s 1.800s 128
7 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m21.348s 2.324s 48
8 Valtteri Bottas Mercedes 1m22.038s 3.014s 95
9 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m22.347s 3.323s 44
10 Jolyon Palmer Renault 1m22.418s 3.394s 53
11 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m23.330s 4.306s 88
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m24.443s 5.419s 80
13 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m24.863s 5.839s 85