DRS kan blir räddningen i år…

Snart är alla tillbaka för försäsongstester i Barcelona

Snart är alla tillbaka för försäsongstester i Barcelona

Näst sista dagen i januari och det drar ordentligt i Formel 1-tarmen, bara fyra veckor till bilarna rullar ut för första gången i Barcelona och ungefär tre veckor innan vi får se hur de ser ut i baserat på det nya reglementet.

Flygbiljetter och hotell fixat till båda testerna och som vanligt nån telecom-mässa i Barcelona lagom till den första testen med skyhöga priser på flyg och hotell som följd, jag har därför placerat mig utanför centrum i Montcada för ett rimligare hotellpris åtminstone. Många frågar om det är öppet för allmänheten att åka på försäsongstesterna och det är det, biljettpriset börjar på 18€ och här hittar du var du beställer biljetter Mitt råd är dock att åka på den andra testen då priserna på flyg och hotell är betydligt lägre plus att det händer mer på banan då, dels lite mer åt kvalkörningshållet men också riktiga racesimulationer.

Bilarna ska som sagt visas upp för första gången strax innan eller i anslutning till första testen. Sauber har t ex bestämt sig för att köra en s k filmdag den 22/2 och då får vi ju se hur den kommer se ut kommande säsong, både utifrån det nya reglementet men också vilka färger det blir på bilen. Kollade faktiskt med Eje igår om han visste något mer kring detta men han svarade bara

”Det gula försvinner väl när Nasr är borta.”

Inga ledtrådar där alltså. När det gäller övriga team så är det lite intressant också med t ex Mclaren som hintat om att bilen kommer att ha ett annorlunda färgschema i år än tidigare, eventuellt lite orange. Samtidigt har de en ny oljesponsor i BP/Castrol som kanske vill synas lite också, de3 får ju faktiskt två chanser till detta då de även levererar till Renault. Jag personligen är mer nyfiken på hur bilarna kommer att vara designade, i veckan kanske vi fick en lite föraning om hur de kommer se ut när Manor, i en slags avskedsbild när teamet nu definitivt inte kör vidare, visade upp en skalmodell på vad som skulle kunna vara deras tänkta bil för säsongen.

Var det så här den var tänkt att se ut, årets Manor-bil?

Var det så här den var tänkt att se ut, årets Manor-bil?

Apropå Manor så är det nu definitivt att de inte blir någon körning i år, verksamheten är nedlagd och de anställda har skickats hem. Självklart tråkigt att sporten tappar ett team igen men samtidigt måste förutsättningarna finnas där om det ska vara någon mening med att fortsätta. Att ägaren Stephen Fitzpatrick skulle fortsätta att skjuta i alla pengar höll inte i längden, teamet måste helt enkelt vara självbärande och jag tror nog att skulderna var för stora för att någon på allvar skulle kunna räta upp detta sjunkande skepp.

Avslutningsvis några tankar om något som de flesta har starka åsikter om, DRS! Vi är väl alla överens om att DRS som funktion de senaste åren inte riktigt blev vad det var tänkt att vara. En svårinställd grej som skulle hjälpa till att komma i omkörningsläge men som många gånger istället blev ett sätt att byta placeringar. Ross Brawn har uttalat sig ganska tydligt om att den här typen av anordningar som artificiellt ordnar omkörningar (eller platsbyten som jag hellre kallar det) inte bör finnas och kommer att från FOM.s sida tillsätta en grupp som verkligen går på djupet med vad som bör vara framtiden för sporten i detta avseende.

En Red Bull med öppen DRS i Melbourne. Blir funktionen räddningen för racingen i år?

En Red Bull med öppen DRS i Melbourne. Blir funktionen räddningen för racingen i år?

MEN, till årets säsong hävdar jag att DRS kanske kan bli räddningen och jag ger mig ut på ett djupt vatten här för mina kunskaper är begränsande på området. Så mycket vet jag dock att de nya reglerna kommer att göra luften bakom framförvarande bil väldigt ”smutsig” vilken knappast förenklar omkörning och trots bredare däck och mer mekaniskt grepp så verkar man ha ökat det aerodynamiska greppet än mer. Med andra ord har man gjort precis tvärt om mot vad man borde gjort och omkörningar blir ännu svårare att få till. Därför hävdar jag att DRS kanske kan bli räddningen för racingen i år och kanske blir den inte ”för” effektiv utan fungerar mer som den var tänkt att göra från början, att skapa omkörningsmöjligheter snarare än rena passeringar på en raka långt före bromspunkten. Jag hoppas verkligen att jag har rätt med detta, risken för väldigt statiska lopp är annars extremt stor. Självklart är jag beredd att höra andra åsikter i ämnet och att bli emotsagd, låt diskussionerna börja