Ecclestone out!

Chase Carey tar över från Bernie Ecclestone som VD för Formel 1

Chase Carey tar över från Bernie Ecclestone som VD för Formel 1

Häromdagen var det en av världens största ledare som sa – Obama out – ska inte påstå att Bernie Ecclestone är en av världens största ledare men en väldigt viktig person för en av världens största sporter och som har skaffat sig en relation till många av världens stora ledare. Igår tvingades Formel 1:s evige ledare Bernie Ecclestone inse att tiden, ca 40 år, som styrande av världens största motorsport är över. Mr E får nu istället titeln hederspresident eller chairman emeritus om du så vill en roll han själv säger sig inte veta vad den innefattar, knappast någon beslutsfattande.

Allt detta sedan Liberty Media igår bekräftade övertagandet av Formel 1:s kommersiella rättigheter, en affär värd ca 60 miljarder svenska kronor. Tidigare ordföranden Chase Carey tar nu över som VD medan Ross Brawn utnämns till ”Motorsport managing director” och där Sean Bratches, hög tv-sportchef från USA, blir ”commercial operations managing director”. Så långt hur ledarstrukturen ser ut från och med nu där det är svårt att klaga på kompetensen om man säger så, alla tre har omvittnad erfarenhet från respektive område. Ser speciellt fram mot att se vad en sådan som Ross Brawn kan göra för sporten, alltså sporten för det är där Brawn verkligen kan göra nytta, han har uttalat sig lite då och då på senare tid om det svaga styret som Formel 1 haft när det gäller det som man faktiskt säljer, racingen på banan, och där har han garanterat massor av bra saker att komma med.

Kort bakgrund om Bernie Ecclestone (källa BBC)

Det hela började annars på 50-talet där han faktiskt hade en kort karriär som förare innan han började agera som förarmanager istället, det största namnet under den karriären var Jochen Rindt, som blev världsmästare postum efter att ha omkommit i en krasch säsongen 1970. Enligt BBC hade Bernie vid den här tidpunkten redan en avsevärd förmögenhet, ryktesvägen genom att ha varit med och organiserat det stora tågrånet 1962 där förövarna kom över 2,6 miljoner pund, Ecclestone själv säger att det var egendom och fastigheter som gjorde att han tjänat sina pengar och menade att tågrånet hade gett för lite pengar för att han skulle ha varit med om det.

Efter Rindts bortgång så sadlade Ecclestone om och köpte inom ett par år stallet Brabham från teamet grundare Sir Jackie Brabham och vann sedan VM med sitt team 1983, f ö den första VM-titeln för en bil med turbomotor. Samtidigt såg han till att bli talesman för teamen när det gällde tv-sändningarna som på den tiden såldes lite hur som helst och inte som någon helhet. Mr E övertalade tv-bolagen att börja köpa sändningarna som ett paket vilket naturligtvis ökade synligheten för sponsorerna.

I mitten på 90-talet gjorde Ecclestone sin kanske bästa affär då han lyckades komma överens med dåtidens FIA-president Max Mosley, f ö Bernies gamle vän sedan många år om att köpa de kommersiella rättigheterna till sporten. Hans eget bolag fick alltså total kontroll över rättigheterna och tog därmed över från teamens egna organisation som Bernie Ecclestone också hade drivit. Ett genidrag från hans sida som dock inte mottogs på allra bästa sätt hos vissa av teamen, speciellt Mclaren, Williams och Tyrell som menade att det han gjort var olagligt, rent att betrakta som ett rån.

Nu löste Bernie detta genom att ingå visa ekonomiska uppgörelser med de som motsatte sig han nya styre och han kunde därmed sätta högsta fart med att tjäna de riktigt stora pengarna. Inledningsvis hade uppgörelsen med FIA inte varit för mer än några enstaka år men år 2000 kom Bernie och Max Mosley överens om att Ecclestone skulle äga rättigheterna fram till 2110 för en engångssumma motsvarande ca 3,6 miljarder svenska kronor, en summa som många tyckte var tämligen låg för ena sådan lukrativ deal.

Efter detta startade en serie försäljningar av Formel 1 genom en mängd olika institutioner, bl a ett tyskt kabeltvbolag som sedan kollapsade och där rättigheterna istället övertogs av bolagets kreditorer, en tysk bank som sedan sålde 47,2 procentiga andel till CVC Capital partners.

CVC har sedan dess drivit sporten i 10 år med Bernie Ecclestone som VD och har bl a försökt få in bolaget på börsen i Singapore, något som stoppades av att Ecclestone blev åtalad för mutbrott i Tyskland, ett åtal han lyckades  betala sig ur genom att betal den tyska domstolen 100 miljoner dollar och på det sättet få det hela nedlagt och utan möjlighet att ta upp fallet igen, allt i enlighet med tysk lag.

Personligen har jag haft väldigt lite att göra med Bernie Ecclestone, vi har aldrig växlat ett ord och våra vägar har aldrig korsats i övrigt heller genom åren. Hört saker har man däremot, en del som jag kan föra vidare och andra som inte kan avslöjas utan att bryta förtroenden. Men en sak är säker, sporten hade aldrig varit så rik som den faktiskt är utan Ecclestones styre och det är många team och förare som fått hjälp på ena eller det andra sättet genom åren och som har honom att tacka för mycket, kanske sin karriär eller t o m sin överlevnad. Det är lätt att avfärda Bernie som en gammal gubbe som inte vet vad han gör nuförtiden, men inget kan vara mer fel. Självklart har han sina värdegrunder från en annan tid, han är trots allt 86 år, vilket speglar av sig i många av hans beslut men han är långt ifrån någon senil gammal gubbe.

Jag skulle faktiskt kunna gå så långt att jag påstår honom vara ett geni, men även genier har sin tid i rampljuset och om han haft någon svaghet så är det hans kontrollbehov som speglat av sig i att han faktiskt inte förberett kring vem som till slut skulle ta över. Jag vet att han de senast åren ”städat” lite i sitt eget bolag för att ha rätt personer på rätt plats men det har liksom aldrig blivit något kring vem som skulle sitta högst upp. Bernie Ecclestone borde i mina ögon fasat ut sig själv under de senaste 10 åren och gradvis lämnat över kontrollen till någon annan men det verkar som att han varit fast besluten att sitta där själv tills någon petar bort honom vilket alltså skedde igår.

Avslutningsvis är det för tidigt att sia om vad detta maktskifte kommer att få för påverkan men vi har redan hört att Liberty media tittar på hur utbetalningen av Formel 1:s intäkter görs med ambition att göra fördelningen jämnare. Det har även pratats om att underlätta för arrangörerna av lopp genom att vara med och dela på riskerna OCH eventuell vinst, detta är dock saker som behöver utredas noggrant och kommer nog ta lite tid innan det genomförs men är absolut positiva tongångar för många. Ross Brawn utnämning är redan nämnd och där delar jag den optimism jag sett från många om hans återtåg till Formel 1, Ross Brawn sitter på mängder av kunskap som sporten kommer att ha stor nytta av. Sist men inte minst behöver Formel 1 hitta ett sätt att locka till sig nya följare, en stor utmaning som kräver stort nytänk. Formula E:s initiativ med simulatorracing med och mot stjärnorna är t ex mycket bra, överhuvudtaget behöver man närma sig gamingvärlden och bli bättre digitalt.

En spännande tid väntar nu för Formel 1, det känns verkligen som en ny era startar med Bernie Ecclestones uttåg.