Flera utmaningar på motorsidan 2017 trots större frihet…

Det under en del under motorkåpan kommande säsong

Det under en del under motorkåpan kommande säsong

Läste en intressant artikel som handlade om vilken påverkan de nya reglerna kring tokensystemets bortagande får för sporten. Lite överraskande så dämpade den artikeln min oro att den fria utveckligen skulle få årets motorer att bli väldigt mycket bättre än de tidigare varianterna (läs Saubers Ferrari-motorer som de ska använda i år). Självklart kommer det att skilja en del men hur mycket är fortfarande svårt att säga och troligen kommer gapet att öka under året.

Uppdateringspoängsystemet är alltså borta vilket öppnar upp för motortillverkarna att göra justeringar på sina motorenheter där den stora vinsten blir för Honda, Ferrari och Renault som, precis som de själva har sagt att de ska göra, kan ändra layouten på sin motor ganska radikalt utan att behöva ta hänsyn till hur många tokens man utnyttjar. Hos Mercedes pågår givetvis också utveckling men kanske inte i samma utsträckning då man redan har ett väl fungerande paket men räkna med att man noga följer vad konkurrenterna har för sig.

För att inte utvecklingen ska skena iväg för mycket har FIA ändå infört vissa begränsningar som t ex vilka material som får användas och hur mycket saker och ting får väga vilket begränsar en hel del om jag förstå det hela rätt.

En annan sak som man måste tänka på är att varje förare enbart har fyra motorer att nyttja under säsongen vilket innebär att eventuella uppdateringar bör införas under testerna innan säsongen med någon ytterligare uppdatering under säsongen när den väl dragit igång.

Nytt för 2017 blir också vissa begränsningar när det gäller bränslet, fr o m kommande säsong får  varje team bara nominera fem bensinblandningar för hela säsongen med enbart två som får användas respektive helg. Även detta blir tämligen begränsande då det var helt fritt tidigare och där typen av bensin, som jag förstått det, kan skilja sig en hel del mellan t ex kval och race och även mellan olika banor beroende på hur mycket fullgaskörning det är kontra t ex acceleration.

Avslutningsvis så behöver varje motortillverkare också ta hänsyn till att det blir betydligt mer körning med full gas mot vad vi sett tidigare vilket kommer att öka påfrestningarna avsevärt. Det har talats om att varvet i Barcelona kommer att köras med 70 procent full gas i år mot ca 50 procent 2016, det kommer dessutom att gå snabbare på andra ställen under varvet än tidigare även om man inte är på fullgas vilket också påverkar motorerna och dess livslängd.

Jag tror att jag tolkade artikeln någorlunda rätt, motorer som sådana är verkligen inte mitt expertområde men som jag läste det så finns det en hel del utmaningar att ta hänsyn till i år och där tror jag faktiskt Sauber, med sina äldre Ferrari-motorer, inledningsvis har en viss fördel då dessa rimligen bör vara tillförlitliga. Problemet är om Ferrari-ingenjörerna börjar laborera med mjukvaran för att kompensera för den sämre effekten och detta inte fungerar, då kan det bli problem av den anledningen.

Läs gärna artikeln som jag såg, den är riktigt bra tycker jag

Såg också att Pascal Wehrleing fick en flygande start på 2017 under ROC i Miami, måste väl ha varit något galet med blev gissar jag? Någon som hört någon kommentar?