Hur kommer Sauber se ut 2017?

Så här såg fjolårets Sauber ut, årets bil kommer troligen ha ett annat utseende

Så här såg fjolårets Sauber ut, årets bil kommer troligen ha ett annat utseende

Så här några dagar in på nya året droppar datumen in för när teamen väljer att visa upp sina nya bilar inför kommande säsong, först ut av de som meddelat datum är Renault den 21/2, följt av Force India den 22:a, Mercedes den 23:e och Ferrari den 24:e. Jag tror nog att de flesta övriga teamen kommer att visa sina bilar strax före roll out i Barcelona, som vi konstaterat förr är tiden förbi med påkostade lanseringar även om vi lite smått börjar se ett trendbrott i år där fyra team så här långt väljer att ha sina presentationer på annan ort än Barcelona.

Personligen var jag mer spänd på de nya bilarna för 15-20 år sedan än vad jag är idag men faktum är att det blir lite speciellt i år med det nya reglementet och vad det kommer att göra för bilarnas utseende. När det gäller färgschema på bilarna så gissar jag på små ändringar, större risk/chans är det hos de mindre teamen som kanske lyckats få en ny större sponsor som vill sätta prägel på bilens utseende men de stora tror jag ändrar marginellt. Ferrari har dock funderingar på att göra vissa ändringar mot förra året och ta bort det vita som man inte är nöjd med resultatmässigt! Det kan ju låta konstigt att man tycker lacken inte är tillräckligt snabb men i Ferraris fall så har de säsonger i någorlunda modern tid där det vita varit med inte gått något vidare bra och därför planerar man en justering.

Ferrari planerar att ta bort det vita från bilen

Ferrari planerar att ta bort det vita från bilen

Pratade som hastigast med Marcus Ericsson igår och då kom givetvis frågan upp hur Sauber kommer att se ut 2017. Marcus berättade att de tittar på ett antal olika alternativ men att inget är bestämt ännu, bilen kommer dock inte att se likadan ut som de två senaste säsongerna vilket är förklarligt med Banco do Brazils avhopp som sponsor.

Marcus Ericsson går nu in i en relativt tung träningsperiod för att bygga upp kroppen en aning ytterligare för att klara de ökade påfrestningarna som väntas med årets bilar. Träningslägret är i år förlagt till den amerikanska västkusten istället för Thailand där man varit de senaste åren. Jag kan verkligen förstå att man letar ”rätt” förutsättningar för träningen då den måste förknippas med en hel del lust för att hålla liv i motivationen.

Rapporterna från Saubers fabrik kring den bilen låter också positiva med ett helt annat läge än de två senaste försäsongerna då det knappt funnits pengar att bygga någon bil överhuvudtaget. Självklart är det för tidigt att säga något om hur bra bilen blir men bara att det jobbas för full maskin tycker jag låter positivt.

Felix Rosenqvist mot den församlade simracingeliten i Las Vegas

Felix Rosenqvist (simulator nr 4) mot den församlade simracingeliten i Las Vegas

Till sist en reflektion som jag gjorde i helgen med det påkostade E-racearrangemanget i Las Vegas där Felix Rosenqvist och de andra förarna i Formula E fick tävla mot världseliten i simracing i simulatorer. Vilket roligt grepp och vilken uppmärksamhet det fick med direktsänt simrace som gick att streama och stora prispengar för de som körde bra. Just den här typen av aktiviteter är precis vad Formel 1 också behöver göra för att locka till sig en ny yngre publik, jag säger inte alls att de simracingproffs som tävlade i helgen är speciellt unga men gamingvärlden tenderar att locka till sig en yngre publik som säkert skulle få upp ögonen för Formel 1 tidigare om den här typen av aktiviter fanns. Har sagt det förr, borde finnas en simracinghall vid varje Formel 1-GP där man kan få ”köra” mot sina hjältar på ett eller annat sätt. Att Felix Rosenqvist har många strängar på sin lyra visade han den gångna helgen genom att bli tvåa i nyss nämnda simrace och därmed 100.000 dollar rikare, han bjuder på lunch nästa gång vi träffas!