Ny radikal Ferrari…

Rory Byrne är tillbaka i Maranello

Rory Byrne är tillbaka i Maranello

Ny Ferrari med radikal design!

Rory Byrne tillbaka hos Ferrari!

Har vi hört detta förr? Ja det har vi, ett flertal tillfällen faktiskt och fortfarande har vi på senare år inte sett något lyckat resultat.

Rory Byrne är enligt uppgift tillbaka i Maranello för att hjälpa till med designen av nästa års utmanare från Ferrari. Den numera 72-årige sydafrikanen har återigen blivit ombedd att göra mirakel med något som uppenbarligen fungerar ganska dåligt i Ferrari, att bygga en tillräckligt snabb bil. Problemen med detta har man haft oavsett om den som är ansvarig heter Nicolas Tombazis, Aldo Costa, James Allison eller Pat Fry eller vem mer det kan vara. Sedan ska vi inte heller glömma de teamchefer som fått lämna sin post p g a uteblivna resultat, den enda som hela tiden återkommer på ett eller annat sätt är Rory Byrne.

Varför ställer man då så stort hopp till just Rory Byrne?

Till att börja med har han bakåt i tiden designat massor av VM-vinnande bilar, inte mindre än sju gånger har han varit med och vunnit konstruktörstiteln, den första 1995 med Benetton följt av sex raka titlar med Ferrari åren 1999 – 2004.

Rory Byrne (t v) tillsammans med Ayrton Senna hos Toleman 1985

Rory Byrne (t v) tillsammans med Ayrton Senna hos Toleman 1985

Den allra första Byrne-ritade bilen var Tolemans TG181 till säsongen 1981 och han fortsatte att designa bilar för Toleman (åt bl a Ayrton Senna och Stefan Johansson säsongen 1984) även när teamet blev uppköpt av Benetton 1985 och den första vinsten för en av Byrnes bilar kom direkt säsongen därpå när Gerhard Berger vann både teamets och hans egen och Rory Byrnes första seger i Mexikos GP 1986

Rory Byrne var Benetton trogen förutom en kort period när han 1991 hoppade på det så småningom nedlagda projektet med Reynard. Tillbaka hos Benetton till säsongen 1992 fann han en helt ny ledning under Flavio Briatore och med en ung mycket lovande förare som kontrakterats – Michael Schumacher – något som skulle bli en trio att verkligen räkna med under några år.

Säsongen 1995 tog Benetton konstruktörstiteln, den första för Byrne som hade kunnat bli den andra om inte en annan demondesigner lagt på ett kol mot slutet av säsongen 1994 när Adrian Newey tillsammans med Williams ändå gick segrande ur den striden efter en starkt avslutning på den säsongen. Förartiteln gick dock lite kontroversiellt till Michael Schumacher efter den mycket omdiskuterade ihopkörningen med Damon Hill i Australiens GP i Adelaide. Med segern i kontruktörs-vm bestämde sig Rory Byrne för att dra sig tillbaka och tillbringa sin nyvunna ledighet i Thailand.

Som de flesta känner till så flyttade Ross Brawn och Michael Schumacher från Benetton till Ferrari till säsongen 1996, Ferrari som då hade gamle stordesignern John Barnard som ansvarig för bilen. Den nya ledningen hos Ferrari visste dock vilken magiker man hade i Rory Byrne och en övertalningskampanj satte igång för att få honom att ansluta i Maranello vilket han sedermera också gjorde. Ferrari blev genast konkurrenskraftiga igen och vann sånär förarmästerskapet både 1997 och 1998 och den första konstruktörstiteln bärgades 1999, Ferraris första på 17 år!

Michael Schumacher i den bil som gav Rory Byrne hans första konstruktörstitel, Benetton B195

Michael Schumacher i den bil som gav Rory Byrne hans första konstruktörstitel, Benetton B195

Efter detta känner de flesta till vad som hände med en lång period av Ferrari dominans, inte helt olik den vi har haft av Red Bull och nu senast av Mercedes. Ferrari, med Rory Byrne-designade bilar, vann både förar- och konstruktörsmästerskapet 2000-2004 med Michael Schumacher bakom ratten.

Rory Byrne meddelade i slutet av 2004 att säsongen 2006 skulle bli hans sista, han tänkte nu verkligen pensionera sig. Ferrari tappade taget om VM-titlarna 2005 och 2006 och vann visserligen förar-VM med Kimi Räikkönen 2007 och kontruktörsmästerskapet 2008 men efter detta var det stopp. Till dags datum har inga fler titlar bärgats och Ferrari fortsätter ha svårt att verkligen lyckas med sina bilar fullt ut trots enorma resurser och oftast bästa tänkbara förare i teamet.

Att Rory Byrne har haft en så stor del i Ferraris senast storhetstid gör att man förstår varför Ferrari hela tiden går tillbaka till honom och frågar om hjälp, om det så är på konsultnivå eller fullt ut i verksamheten. För mig känns det bara som att man stället hoppet till något som inte längre finns, Den senaste bilen designad fullt av Rory Byrne ut var Ferrari 248 F1 från 2006 och det är trots allt 10 år sedan. Massor har hänt sedan dess och utvecklingen har snabbt gått framåt och för att hänga med så måste man nog hålla sig uppdaterad på daglig basis, d v s jobba hela tiden och inte vara pensionerad emellanåt på en Thailändsk ö.

Jag tror, som jag skrivit förr, inte att Ferraris problem ligger i vem eller vilka som designar, de man haft och gett sparken har i vissa fall lyckats otroligt bra på annat håll (Aldo Costa med Mercedes är det bästa exemplet). Det krävs andra saker än att hyra in en 72-årig professor Kalkyl som gjort underverk förr för att lyckas och för att använda en sliten klyscha ”inget varar för evigt”.