När är det ok att vara olydig?

Nico Rosbergs VM-titel i söndags var en laginsats

Nico Rosbergs VM-titel i söndags var en laginsats

Har gått några dagar nu sedan finalen i Abu Dhabi och efter vad jag kunnat läsa mig till så har Lewis Hamiltons agerande, där han valde att inte lyda teamorder, fått många att tycka till, inte minst hemma i England med förvånande många negativa åsikter mot Hamilton.

Läste just kollegan Jon Nobles artikel på motorsport.com där han går lite mer på djupet kring situationen i Abu Dhabi och där han menar att denna diskussion är så mycket större än vad som skedde i söndags.

Teamorder är ett nödvändigt ont i motorsport, för att kunna maximera resultatet måste man ha vissa regler internt och om man inte kan leva med det är man i fel sport. Just det som hände i söndags när Hamilton backade ner Nico Rosberg mot Verstappen och Vettel hade jag rätt stor förståelse för inledningsvis, en given taktik då Lewis inte hade annat att välja på för att ha åtminstone en liten chans på VM-titeln. Efter att ha läst Nobles artikel där han ställer sig frågan när är det ok att bryta mot teamorder så fick det mig ändå att fundera. Är vissa teamorder mer ok att bryta mot än andra?

Intressant också att många av Hamiltons kollegor tycks vara på samma spår, att de skulle gjort exakt samma sak om de varit i Hamiltons situation, t o m Nico Rosberg har sagt att han förstår sin kollegas agerande (troligen för att han ändå vann VM, men ändå), men frågan kvarstår, hur ska en förare agera när teamet uttryckligen vill något annat än föraren själv?

Om jag ska försöka svara på den frågan själv så tror jag anarki där förarna börjar göra som de vill på banan är helt fel väg att gå. Varken Lewis Hamilton eller Nico Rosberg hade varit världsmästare de tre senaste åren om inte de interna reglerna följts och även i fortsättningen kommer det uppstå situationer där de tvingas göra något som är direkt motsatt vad de själva vill göra för ”the greater good”. Mitt svar på ovanstående fråga är därför NEJ, det är inte ok att bryta mot teamorder och alla teamorder ska behandlas lika oavsett om det handlar om att avgöra VM-titeln eller om det handlar om att släppa förbi teamkollegan trots att de inte ens handlar om några VM-poäng (typ Nasr i Monaco). Formel 1 är en lagsport, om än en väldigt annorlunda sådan, där ingen är starkare än sin svagaste länk. Jag vet att detta är svårt att acceptera för många fans och vissa förare att körningen inte betyder allt men sådan är verkligheten och därför krävs det att någon bestämmer och styr för lagets bästa, precis som i all annan lagsport.

Christian Horner tyckte det var naivt av Mercedes att tro Hamilton inte skulle göra allt i sin makt för att få en match om VM-titeln i söndags, men hur tyckte han själv det var när Sebastian Vettel tog saken i egna händer mot Mark Webber i Malaysia 2012, var det naivt och tro att inte Vettel skulle försöka ändå? Den gången var det också något man kommit överens om, den som var först vid sista depåstoppet inte behövde oroa sig för någon attack bakifrån. Vettel struntade blankt i detta och det höll på att sluta med att båda bilarna tvingades bryta. Om teamet inte kan lita på sina båda förare så gissar jag att man blir tvungen att omvärdera om de ska köra för teamet överhuvudtaget och en sådan situation tror jag har uppstått hos Mercedes just nu där Toto Wolff och de övriga ledningen måste ”stämma i bäcken” på något sätt, hur återstår att se. Innan någon nu tror att jag valt sida i fighten mellan Rosberg och Hamilton så kan ni glömma det, hade jag varit i Hamiltons situation hade jag säkert gjort samma sak men också fått ta konsekvenserna efteråt. Jag är bara medveten om vad som krävs för att nå hela vägen i Formel 1 och det sker ingalunda på egen hand för en förare.

En annan intressant iakttagelse denna säsong, främst säsongsavslutningen, är hur läget i mästerskapet verkligen gör skillnad för hur bra en förare presterar. Se bara på hur Nico Rosberg totaldominerade de avslutande loppen förra året efter att Hamilton säkrat sin titel i Austin. I år har det svängt väldigt mycket fram och tillbaka fram till det stod klart att Nico inte ”behövde” vinna några fler lopp och ändå bli världsmästare. Lewis Hamilton klev då fram och vann de fyra avslutande loppen tämligen enkelt vilket för mig visar att det trots allt har betydelse under vilka förutsättningar man lyckas prestera på topp.

Lewis Hamilton under den stund han körde däcktesten för Pirelli

Lewis Hamilton under den stund han körde däcktesten för Pirelli

Att Lewis Hamilton inte var på bästa humör efter söndagens race visar väl det faktum att han avbröt den däcktest som kördes igår med samtliga tre specialbilar av 2015 års modell som använts för Pirellis räkning. Pirelli har nu kört 24 testdagar, ca 12.000 km, för att testa fram nästa års däck och gissningsvis så körde man igenom de gummiblandningar man tänker sig använda nästa år denna avslutande dag i Abu Dhabi för att få den avslutande mängden data innan man börjar producera för den första försäsongstesten i slutet av februari.

Avslutningsvis är det hög tid att börja fundera på nästa års Formel 1-resa. Att se ett lopp live är ett måste och för dem som varit med live en gång så brukar det sällan vara den sista, man får som mersmak.  Jag har därför ett förslag för den som är sugen att hänga med till Spaniens GP nästa säsong, en liten vårtripp till Barcelona är aldrig fel och kombinerat med Formel 1 blir det perfekt.