Ful taktik eller smart taktik?

Nico Rosberg med ett glädjeskutt efter målgång igår..

Nico Rosberg med ett glädjeskutt efter målgång igår..

Har gått några timmar nu sedan Abu Dhabis GP, sitter faktiskt kl 04.00 på morgonen lokal tid och skriver detta i väntan på att köra ut till flygplatsen för färd hemåt Sverige igen.

Det blev minst sagt en rafflande avslutning på säsongen när Nico Rosberg tog sin första VM-titel och precis som väntat blev det spännande för att Lewis Hamilton valde att göra det spännande. Jag skrev efter kvalet att jag hade en känsla av att det kunde bli en riktig klassikeravslutning men också att det kunde bli precis tvärtom, att Mercedes drog iväg och var ohotade om plats 1 och 2. Så här i efterhand blev det något mellanting efter att både Lewis och Nico gjort bra starter och kommit iväg först. Just då kändes det som att det skulle bli ”som vanligt” när vi fått ett sådant läge tidigare under säsongen, att de skulle dra ifrån och sedan bevaka luckan, men ganska tidigt syntes att Hamilton hade sin strategi klar för ett sådant läge. 

Lewis Hamilton la sig på ett tempo, troligen långt under sin kapacitet, som gjorde att fältet hölls väl samlat vilket var ambitionen då Hamiltons enda chans var att försöka få ”hjälp” av någon med att klämma sig in mellan honom själv och Nico Rosberg, hans enda chans att ev vinna VM-titeln. Nu blev den taktiken väldigt tydlig mot slutet men detta var något han började med redan på det första varvet, jag är tämligen övertygad om att Hamilton, och i förlängningen även Rosberg, hade kunnat vinna gårdagens race tämligen överlägset. Istället fick vi ett av de jämnare loppen på hela säsongen och det är nästan lite skrämmande hur Mercedes och Lewis Hamilton kunde köra på ”halvfart” och ändå blir 1:a och 2:a.

En sådan taktik som Lewis Hamilton användes sig av igår är självklart inte helt okontroversiell, tanken är ju att man ska köra så fort som möjligt för att vinna, inte så långsamt som möjligt. Det var mycket radiotrafik mellan teamledningen och Lewis under främst de avslutande varven där han fick uppmaningen att höja tempot för att inte skapa en situation där man dels hade kunnat förlora racet men också för att det ökade risken för en incident för Nico Rosberg med en högrisktagande Verstappen och en mycket snabb Vettel på väg ikapp. Man kan ju tänka sig vilka rubriker det skulle bli om Hamilton med avsikt ”backat” ner Nico Rosberg i klorna på Verstappen eller Vettel och i en närkamp kanske tvingats bryta, inte den publicitet som Mercedes vill ha efter en säsong som denna där man totaldominerat och självklart vill ha full valuta för de satsade marknadsförsingspengarna.

Jag kan se båda sidorna av det hela, självklart ville Lewis Hamilton göra precis allt han kunde för att försöka vinna sin fjärde VM-titel, även om det krävdes lite ”dirty tricks”, tror säkert att Nico Rosberg gjort samma sak om läget varit det omvända. Samtidigt är det Mercedes som bestämmer, de betalar lönen till Hamilton, de har sett till att han har en bil att kunna köra om VM-titeln överhuvudtaget och bör därför ha det sista ordet. Innan någon anklagar Mercedes för att ”lägga sig i” så skulle jag vilja påpeka att den tyska biltillverkaren, med Formel 1-mått mätt varit väldigt generösa mot alla fans när det gäller att låta sina båda förare få göra upp om det på banan.

Vi pratade en hel del om i vår sändning igår om hur det är att tygla två så tävlingsinriktade förare i samma stall från teamet sida och det är ingen lätt uppgift, var drar man gränsen för hur mycket man ska låta saker och ting bara få ske mot att säkra upp vissa andra värden som t ex att förhindra att de båda förarna kör ihop genom förhållningsorder. Måste säga att jag tycker att Mercedes och den duktige Toto Wolff har löst den uppgiften på ett bra sätt där vi fått vara med om många härliga kamper mellan de båda föraran utan tt teamet lagt sig i för mycket även om det då och då behövts en liten påminnelse om vem som faktiskt betalar ut den extremt höga lönen till förarna.

Nico Rosberg klarade av pärsen mot slutet av gårdagens race genom att hålla sig kall och inte förivrade sig inte heller vid de övriga viktiga skeendena under loppet, t ex som när han i ett avgörande läge vågade sig på en omkörning av Max Verstappen som inte alltid är så välvilligt inställd till att bli passerad.

Nico Rosberg är världmästare för att han körde ihop 5 poäng mer än Lewis Hamilton över de 21 loppen den gångna säsongen så enkelt är det. Nico Rosberg är kanske inte snabbare än Hamilton på ren fart men om han ändå kör ihop mer poäng tycker jag bara att det gör hans insatt än mer imponerande. Visst, Hamilton hade ett riktigt motorras som kostade 25 poäng i Malaysia och lite annat strul under säsongen som gjorde att han tvingades starta längre bak än han hade kapacitet för  men sådan är sporten och inget som Nico Rosbergs VM-titel behöver devalveras för. Jag tycker även det var bra för sporten att vi fick en ”ny” världsmästare även om tyska förare nu vunnit 50 procent av alla VM-titlar sedan Michael Schumacher första fulla säsong i Formel 1 1992, skapligt facit för ett land som uppenbarligen inte har publikunderlag för att ekonomiskt kunna arrangera ett Formel 1-lopp.

Efter loppet igår mötte jag en ganska irriterad Marcus Ericsson som slutade 15:e efter start allra längst bak efter ytterligare ett race där han slagit sin teamkamrat. Varför var han irriterad kan man då undra? Marcus Ericsson var inte helt nöjd med den strategi teamet lagt upp med en enstoppare för racet. Att göra bara ett depåstopp var kanske inte det största problemet mer att han fick köra några varv för länge på soft innan han fick komma in. VI hörde Ericsson ropa på radion när han tyckte det var dags innan han var på väg att bli ikappkörd av ett gäng snabbare bilar bakom med tappad tid som följd. Teamet svarade bara att de hade läget under kontroll och lät honom köra vidare några varv till vilket fick konsekvensen att Marcus kom ut bakom de båda Manorbilarna när han väl gjort sitt stopp en position som stod sig in i mål. Marcus irritation berodde på att han tyckte de hade kunnat slå Manor om de kommit in något varv tidigare då han sannolikt kommit ut före dem på banan efter depåstoppet.

Jag tycker ändå att Marcus Ericsson gjorde en klart godkänd insats i loppet som krävde en monsterlång stint på soft som inte många i fältet hade klarat med såpass jämna tider vilket också visar att Marcus i år utvecklat även den sidan av sin körning, att hantera de knepiga Pirellidäcken på ett strålande sätt.

Nu går jag och Formel 1 i vintervila några veckor, vi firar jul och allt det där (opererar knät) innan det blir nya tag på andra sidan nyåret, under tiden lever blogg och podd vidare även om säsongen är slut vilket förhoppningsvis kan hålla den värsta abstinensen i schack. Tack för den här säsongen ändå, har varit toppen att följa alla diskussioner här i kommentarsfälten!