Marcus Ericsson fortsätter hos Sauber…

Marcus Ericsson kör vidare för Sauber 2017

Marcus Ericsson kör vidare för Sauber 2017

Så är det då bekräftat att Marcus Ericsson kör för Sauber även säsongen 2017. Ingen skräll direkt i detta läget av sillyseason då alla andra platser som kunde vara aktuella högre upp på gridden var tillsatta. Det blir alltså ett fjärde år i Formel 1 vilket ändå får betraktas som att Marcus Ericsson nu är etablerad i största motorsportserien i världen och ett roligt besked för de flesta svenska fansen.

- Grattis till förlängningen av kontraktet med Sauber, hur känns det?

- Det känns bra, riktig kul att få förtroende ett år till. De har varit ett tufft år men sedan de nya ägarna kom in så har vi fått helt andra resurser och det har även kommit in ny personal så jag känner mig laddad för ett år till. Jag har verkligen utvecklats tillsammans med teamet och jag tror vi kan fortsätta att utvecklas ännu mer nu när vi får fortsätta att jobba ihop.

- Sauber är ju som du själv säger inne i en uppbyggnadsfas där det från utsidan känns som att 2017 ändå kommer bli ytterligare ett tufft år resultatmässigt, speciellt med tanke på att det blir fjolårsmotorer från Ferrari i bilen. Är detta något som stressar dig personligen?

-  Nej inte alls, ska jag vara ärligt så får man väldigt lite info från teamet om vad som händer inför nästa säsong innan man skrivit på något nytt kontrakt men efter vad jag förstått så satsas det väldigt mycket för att verkligen få till ett bra chassi till nästa säsong. Samtidigt går vi in på ett fjärde år med samma motorreglemente och historiskt så brukar kurvan för hur mycket bättre motorerna blir plana ut för varje år som går, jag är faktiskt inte så orolig längre även om jag hade mina tvivel kring motorvalet inledningsvis.

- Innan vi kört de första testerna är det förstås svårt att ha någon riktig uppfattning kring nästa års bil men som jag sa, signalerna från teamet är att det läggs stora resurser på nästa års bil och där man faktiskt haft stor hjälp av att tidigt veta vilken motor man ska designa bilen runt.

- När du nu är klar för ett år till, har du några preferenser kring vem du får som teamkamrat?

- Nej, egentligen inte. Jag tycker det har fungerat rätt så bra med Felipe, visst vi har haft våra duster men samtidigt tycker jag vi pushat teamet tillsammans men som sagt i slutänden spelar det ingen större roll vem som kör den andra bilen.

- Hur viktigt är det med en snabb teamkamrat är jämföras mot?

- Självklart vill man ha det för ju bättre förare du möter och slår desto bättre är det för din egen ställning i depån, men det där är inget som jag kan påverka och därför lägger jag ingen större energi på detta.

Marcus Ericsson är i Dubai för de sista förberedelserna inför finalracet Abu Dhabi när jag får tag i honom efter att han spenderat förra veckoslutet i Bahrain där han stöttade och följde lillebror Hampus försök att vinna FIA:s officiella VM i gokart (OK junior). Att det ligger i generna att köra fort verkar tydligt då Hampus Ericsson gjorde en riktigt starkt körning ända fram till finalen där han startade 5:a men där det tyvärr tog slut redan tidigt efter en påkörning men körningen fram till dess visade tydligt att det inte bara är Marcus som är snabb i familjen.

- Är Hampus snabbare än vad du var i gokart? 

- Haha.. han är minst lika snabb. Hampus har ju kört mycket mindre än vad jag gjorde och jag tycker han gjorde ett superjobb i Bahrain där han imponerade hela tiden rakt igen heaten och fram till final, att gå hela vägen till final av totalt 92 startande är verkligen imponerande. Tyvärr så var det en förare som bestämde sig för att försöka köra om 6-7 förare in i första kurvan direkt efter start i finalen och kraschade rakt in i Hampus som tvingades bryta. Kändes grymt orättvist med tanke på hur bra han kört fram till finalen, att det tog slut så snabbt. Jag är säker på att han hade bra chanser att köra om segern.