I regel ska reglerna följas…

Chase Carey (t v) deltog för första gången vid Formel 1:s strategigruppsmöte i Geneve igår

Chase Carey (t v) deltog för första gången vid Formel 1:s strategigruppsmöte i Geneve igår

Formel 1:s strategigrupp hade möte igår, f ö det första där Chase Carey deltagit, i Geneve. Banans avgränsningar och enklare regler var det som främst stod på agendan, anledningen är den senaste tidens synpunkter, från både fans och nyckelpersoner i sporten, att det är för överreglerat i Formel 1 just nu.

Är det för mycket regler i Formel 1? Inte vet jag, hur många är FÖR många? Vad jag dock vet är att om man inte har ett regelverk så blir det ingen ordning alls. Jag tycker nog, utan att studera det i detalj, att det finns ett bra regelverk som styr hur sporten ska genomföras, det som däremot är ett problem är att många av reglerna är lite för petigt skrivna.

Det ligger i alla sporters natur att utövarna försöker utmana det gällande reglementet både det sportsliga och ev tekniska, att hela tiden se vad som går att göra mot bakgrund av vad som står skrivet även om man vet att det man tänker göra egentligen är mot andemeningen med själva regeln, lite så tycker jag det blivit just nu.

Eje ringde mig igår och påpekade en grej som hände senast i Brasilien och som han varit inne på under lång tid. Ni minns kanske Sebastian Vettels omkörning av Fernando Alonso och även den som Max Verstappen gjorde på Sebastian Vettel. I båda fallen tog det inte många sekunder innan de båda omkörda förarna kom på radion, missnöjda över att de tvingats väja undan precis när det blivit omkörda. Båda situationerna såg egentligen likadana ut där den omkörande föraren dök på innern och tvingade till sig spåret och där de båda omkörda förarna hängde kvar på utsidan tills det inte gick längre och tvingades göra en undanmanöver. Nedan ett klipp från Vettels omkörning av Alonso

Vad står då i reglementet? Jo, föraren som kör om SKA lämna en bilbredd på utsidan så att den omkörda bilen kan hålla sitt spår vilket ALLA som kör vet är extremt svårt. Just detta är något som Eje opponerade sig mot redan när det skrevs in i reglementet för något/några år sedan, han menade att detta behöver man inte reglera, det löser förarna själva genom att den som har spåret på insidan även per automatik har rätten till utgången. Enkelt förklarat, släpper man till insidan så får man släppa hela kurvan, även utgången för det går ju inte att köra där det redan finns en bil och försöker man ändå så blir du tvungen att göra en undanmanöver eller kollidera. Allt detta behöver man inte berätta för Fernando Alonso eller Sebastian Vettel, båda är extremt medvetna om detta MEN då kommer vi till det skrivna ordet i regeln kring detta. Man blev alltså tvungen, efter några incidenter, att skriva in i reglementet att den som kör om måste lämna en bilbredd på utsidan och detta försöker självklart alla utnyttja när de blir omkörda genom att klaga över teamradion medvetna om att det troligen går ut i sändning men främst att det når tävlingsledningen (som har som uppgift att rapportera incidenter till domarna).

För mig personligen, och för Eje, var det som jag beskrivit ovan glasklara situationer som inte skulle bestraffas och som heller inte renderade i någon bestraffning vilket vi får tolka som att Charlie Whiting och de övriga uppe hos tävlingsledningen tyckte likadant. Problemet är bara att om man läser regeln ordagrant så genomfördes inte dessa omkörningar korrekt och det är nog detta som många uppfattar som överreglering, inte att det är för många regler utan att regeln blir för petig.

Jag tror säkert att FIA försöker skriva så tydliga regler som möjligt för att slippa diskussioner men samtidigt är det svårt att täcka in precis alla scenarion som kan uppstå. Många gånger måste det bli erfarenhet och fingertoppskänsla hos domarna som bestämmer i en knepig situation, kanske går det inte heller att komma med något domslut förrän man hört båda förarnas version och även sett deras telemetri vilket gör Formel 1 unik jämfört med andra sporter. Problemet med detta är att vi vissa gånger får situationer som i Mexiko där det var tre olika förare som klassades som trea efter att några incidenter mot slutet behövde kollas närmare.

Jag hade självklart sett att resultatet efter att alla bilar passerat målflagg var det som gällde men då måste vi alla välja vad som är bäst, ett ibland snabbt och kanske felaktigt domslut istället för ett korrekt och noggrant genomfört efter målgång. Det skulle t o m kunna vara så att man behöver se över bemanningen hos domarna, det räcker kanske inte med tre stewards och en förarrepresentant trots all den teknik som finns tillgänglig. Det kanske behövs 5-6 domare, alla med förarerfarenhet, utöver vanlig besättning som har hand om 4-5 bilar vardera och inget annat och som blixtsnabbt kan hantera varje situation där det får ta säg max 3 minuter innan man ska ha ett domslut klart. Jag kom just på att jag borde nog vara med i Strategigruppen:)

Istället för att vara med i något beslutande organ så har producerat ytterligare en pod där jag och Producent Erik Stenborg går igenom det som vi uppfattar var det viktigaste från föregående helg i Brasilien.