Fortsatt svårkört i Mexiko…

Spänningen stiger om vem som ska ta hem årets VM-titel. Pressen hård på båda förarna i Mercedes just nu

Spänningen stiger om vem som ska ta hem årets VM-titel. Pressen hård på båda förarna i Mercedes just nu

Raceday idag på Autodromo Hermanos Rodrigues och detta efter ett kval igår som blev riktigt spännande även om slutresultatet blev ungefär som det brukar. Lewis Hamilton tog sin 59:e pole i karriären och den 10:e denna säsong, Lewis ser ut att ha ett rejält övertag på konkurrenterna.

Nico Rosberg har sett ut att ha varit på bakfoten jämfört med Lewis Hamilton i stort sett hela helgen och fick gräva djupt för att ta andra startposition på gridden. Man undrar om det ändå inte är så att det börjar bli lite nerver ändå när han nu är så nära VM-.titeln, även om han utåt sett gör sitt yttersta för att inte verka påverkad. Kom ihåg hur det såg ut förra året när Lewis Hamilton säkrat sin tredje VM-titel i Austin och hur han helt plötsligt slappande av några procent och omedelbart fick se sig slagen i tre raka race på slutet, nerver och press spelar roll oavsett åt vilket håll det är.

Fick faktiskt en pratstund med Nico Rosberg efter gårdagens kval, en intervju ni ser i sändningen ikväll, och även om han inte var på dåligt humör så var det väldigt korta svar, ville inte utveckla något, fick mer känslan av att han ville avsluta dagen så snabbt som möjligt och åka från banan. Det är ingen tvekan att det är stor press att köra för Mercedes där alla kräver att man ska vinna VM-titeln oavsett om man heter Lewis Hamilton eller Nico Rosberg. Alla förarna i startfältet kör givetvis med stor press av olika skäl men i Mercedes-förarnas fall så har man den absolut bästa bilen och något annat en VM-titeln är ett misslyckande.

Intressant också att höra i princip alla förarna säga samma sak om hur det är att köra här i Mexiko, att det är otroligt svårkört och en svår balansgång att få alla fyra däcken att fungera samtidigt. Det spelar ingen roll vilken bil man kör, kommentarerna är likadana, däcken är hela tiden lite för kalla. Daniel Ricciardo kallade sitt kval för ”horrendous”, en av de sämre kvalkörningarna han gjort och då startar han ändå fyra idag. Allt handlar om känslan i bilen som är så annorlunda mot vad förarna är vana men, t o m Lewis Hamilton sa att Q3 var hans sämsta pass under helgen och då tog han pole position med 25 hundradelar.

Ferrari var ett annat team som underpresterade där båda bilarna t ex fick stryk av en just nu mycket stark Nico Hülkenberg som enligt egen utsago gjorde sitt bästa kval denna säsong. Då kommer vi tillbaka till detta med vad press betyder och hur mycket bättre man presterar när man är avslappnad, Nico menar att det nya kontraktet med Renault har fått honom att just slappna av och det gör att han samtidigt presterar bättre. Jag tror dock inte att Force India klarar att hålla Ferrari bakom sig i racet där jag håller med Vettel om att placeringen i gårdagens kval inte motsvarar bilen och förarnas förmåga. Oavsett detta så är det ändå jobbigt för Ferrari att inte leverera igår sådant spär bara på missnöjet över att teamet inte finns med i den absoluta toppen.

En annan som verkar köra avslappnat just nu, åtminstone säger han det själv, är Marcus Ericsson. Innan alla drar slutsatsen att detta beror på att han fått besked om var han kör nästa säsong så har han inte det, inget är klart ännu men han är i allra högsta grad med i diskussionen för en fortsättning i Sauber men också kring den återstående platsen i Force India. Bra kör Marcus under alla omständigheter och i Q1 igår överträffande han nästan bilens kapacitet vilket gör att jag tonar ner förväntningarna en aning inför racet. Saubers bil är svårkörd och väldigt knepig att hitta rätt med inställningsmässigt men när allt klaffar kan den klara skapliga varvtider. Att bilen är lite inkonsekvent visade t ex varvet i Q2 som var ca 0,5 sekunder långsammare än det Ericsson gjorde i Q1. Givetvis fortsätter jakten på en VM-poäng idag också men jag tror det blir väldigt svårt utan en massa konkurrenter som får bryta, det handlar om att ta de eventuella chanser som kommer och att försöka förvalta detta på bästa sätt.

Angående förarmarknaden lite kort också så har jag läst mig till att Kevin Magnussen har fått ett erbjudande att köra för Haas de kommande säsongerna vilket stämmer bra med känslan vi fick från Esteban Gutierrez tidigare i helgen där han utan att säga det ändå gav känslan att han inte kör för det amerikanska teamet nästa säsong. En annan som kan vara aktuell för Haas är faktiskt Felipe Nasr, ett rykte som jag hörde för första gången igår men som känns väldigt starkt. Kevin Magnussen har nu lite att fundera på, ska han ta budet från Haas rakt av eller ska han vänta ett tag till på att Renault klämmer ur sig vad de har i kikaren men då samtidigt riskera att platsen i Haas gått till någon annan?

Missa inte vår sändning idag med bl a en unik insikt i hur ett team jobbar under ett race efter att vi fått följa Sauber under söndagen i Austin. Extra intressant inslag då många har ifrågasatt teamets val av taktik under en tid, inte minst senast i Texas. Vi kör igång 19.15 på Viaplay och Viasat Motor och ni har väl inte glömt att ställa tillbaka klockan för vintertid, vi vill ju inte att ni missar första timmen.