Sebastian Vettel snabbast efter första dagen i Mexiko…

Sebastian Vettel var lite överraskande snabbast efter den första dagen inför Mexikos GP

Sebastian Vettel var lite överraskande snabbast efter den första dagen inför Mexikos GP

Första dagen inför Mexikos GP avklarad och lite överraskande med Sebastian Vettel snabbast i FP2. Det är speciella förhållanden just här med den höga höjden och en asfalt som uppenbarligen är lite svår att komma underfund med. Supersoft är det snabbaste däcket helt klart men behöver för de flesta två uppvärmningsvarv innan det levererar rätt grepp och tar vi Lewis Hamiltons som exempel tid så gjordes den på hans 7:e varv efter åtminstone tre försök dessförinnan. 

När vi sedan såg bilarna göra sina ”long runs” så kom man inte speciellt långt på supersoft innan det började ”graina”. Dock ska vi komma ihåg att de däcken då hade gått ca 6-8 varv innan man började körningen på längre stint och de flesta fick ut ca 15-20 varv ur samma set däck totalt vilket är relativt normalt.

När det gäller soft och medium såg det betydligt bättre ut med däck som såg ut att ge stabila varvtider rakt igenom och dessutom utan att gummit började rulla av. Sebastian Vettel var den som körde längst på medium med 30 varv och Pascal Wehrelin fick ut hela 34 varv ur soft.

Problemet verkar vara att supersoft inte riktigt står pall för den relativt grova asfalten och ytan på däcket börjar rulla av eller falla sönder medan de hårdare gummiblandningarna klarar de påfrestningarna betydligt bättre även om vi såg grainingtendeser på soft också men inte i lika stor utsträckning.

Rent tidsmässigt ser det väldigt jämnt ut inför morgondagen och åtminstone efter dagen idag en öppen historia inför kvalet. Nu tror jag att Mercedes som vanligt kommer att ha övertaget och är favoriter till första led men här i Mexiko ser just nu Ferrari ut att ha ett litet övertag på Red Bul om platserna närmast bakoml. Nu är det som vanligt klokt att inte läsa in för mycket av dagens tider då vi först i morgon får se bilarna med racemotorer och sannolikt mer effekt och mer optimerade rent allmänt. Vi kan väl ändå hoppas att både Ferrari och Red Bull kan Mercedes en match om pole så kan det bli ett riktigt spännade race på söndag

Mest imponerande idag var annars Nico Hülkenberg som var P6 med ett varv gjort på soft och mindre än 8 tiondelar bakom Vettel som var snabbast. Rent hypotetiskt finns ca 0,8-1 sekund i supersoft mot soft vilket betyder att Hülkenberg på allvar skulle kunna vara med i toppen i morgondagens kval men jag tror inte dagens tid riktigt överensstämmer med sanningen men icke desto mindre ett väldigt bra varv.

För Marcus Ericsson var det en helt ok fredag med 18:e tid på supersoft men det är tätt och jämnt längst ner i fältet också och det krävs ett kvalvarv som förra året för att inte riskera en start i något av de två sista startleden. Förra året hade Marcus som bekant en liknande utveckling som i Austin förra helgen med en långsam fredag när han helt plötsligt slog till med ett fantomvarv i kvalet, låt oss hoppas på en upprepning i morgon. På sina längre stint var det samma tendens som för övriga bilar med svårigheter att hålla liv i supersoft men stabila och hyfsade varvtider på medium, åtminstone när han fick lite fri luft på banan.

Det blir mycket klurande nu i samtliga team för att räkna på bästa tänkbara strategi inför söndagens race och apropå det så har vi på söndag ett långt reportage med en unik inblick i hur Sauber jobbade med strategin i Austin. Många hade synpunkter på Saubers taktik senast och kanske kan detta reportage ge lite mer förståelse kring hur teamet egentligen tänkte kring depåstopp och stintlängd i jakten på den oerhört värdefulla poängen i konstruktörsmästerskapet.

Resultat FP2 Mexikos GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m19.790s 47
2 Lewis Hamilton Mercedes 0.004s 37
3 Nico Rosberg Mercedes 0.435s 46
4 Kimi Raikkonen Ferrari 0.469s 37
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 0.658s 43
6 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 0.784s 43
7 Max Verstappen Red Bull/Renault 0.829s 42
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 0.839s 41
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1.184s 46
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1.213s 25
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1.403s 39
12 Jenson Button McLaren/Honda 1.408s 39
13 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.536s 45
14 Kevin Magnussen Renault 1.652s 39
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1.789s 41
16 Jolyon Palmer Renault 1.995s 44
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 2.190s 42
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2.207s 42
19 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 2.247s 43
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 2.315s 14
21 Esteban Ocon Manor/Mercedes 2.508s 44
22 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 2.618s 33