På plats i Mexiko…

Förra årets Mexikanska GP blev en stor publiksuccé och mycket talar för att det blir likadant i år

Förra årets Mexikanska GP blev en stor publiksuccé och mycket talar för att det blir likadant i år

På plats i Mexiko City, en hissnande stad på många sätt. Närmare 20 miljoner människor trängs här och det märks tydligt, inte minst i trafiken. Hur som helst är det kul att vara tillbaka och de man pratar med i depån har alla förväntningar på en folkfest utan dess like.

Båda mexikanarna i startfältet var med på dagens presskonferens och de fick båda frågan varför just mexikanarna har tagit Formel 1 till sina hjärtan som man gjort. Svaret blev från både Perez och Gutierrez att folket här är väldigt passionerade när det gäller större event och intresset för motorsporten och Formel 1 i synnerhet har vuxit i takt med framgångarna på banan och speglar av sig på människorna som kommer till racet.

Banan som sådan är inte så märkvärdig ur körsynpunkt men den är desto häftigare med hur man löst publikplatserna. Att t ex dra bansträckningen genom den gamla baseball-arenan mot slutet av varvet var ett genidrag och stämningen där inne på söndag kommer garanterat att vara helt magisk. Sedan har vi det faktum att Mexiko City ligger på över 2000 m höjd vilket gör att toppfarterna i den tunna luften blir enorma, förra året nådde man ca 370 km/t i slutet på start och mål och det finns anledning att tro på ännu högre noteringar i år, detta med downforcenivåer som motsvarar Monaco, kalenderns långsammaste bana.

Dessa förutsättningar ställer stora prov på kylningen av bilens vitala delar såsom motor/växellåda och bromsar. Vi såg flera förare ha stora problem med bromsarna förra året även om jag tror det blir lite enklare att kontrollera detta i år. Förra säsongen var asfalten alldeles nylagd med väldigt låg greppnivå där samtliga hade problem med att få någon energi i däcken och problem med att få upp däcktrycket. Detta försökte då teamen lösa med att minska kylningen av bromsarna för att värma för inifrån värma däcken med hjälp av bromsarna som hettade upp fälgen. Detta fick då till följd att det blev överhettning och ni minns kanske att Nico Rosberg Mercedes t o m tog eld p g a detta. I år däremot asfalten legat till sig och dessutom har man tillgång till en gummiblandning mjukare däck vilket gör att man kan köra med lite mer marginaler när det gäller kylningen av bromsar. Men kylningen av bilen är fortfarande något som teamen noga måste hålla koll på med den betydligt lägre densiteten på luft här på den höga höjden.

En annan faktor som kan hjälpa till med kylningen är att vädret inte är speciellt varmt, under dagen idag har det legat på 16-17 grader i luften och prognoserna talar om likvärdigt väder hela helgen.

Helgens TV-tider

Fredag FP1 Viasat Motor/Viaplay 16.55 FP2 Viasat Motor/Viaplay 20.55

Lördag FP3 Viasat Motor/Viaplay 16.55 Kval Viasat Motor/Viaplay/TV10 19.40

Söndag Race Viasat Motor/Viaplay 19.15 (sammandrag TV10 23.00)