Testa mer!

Ferrari testar däck för 2017

Ferrari testar däck för 2017

Läser att Pirelli är oroade över att de, för nästa års downforcenivåer, ombyggda bilarna som används för att testa 2017-års däck inte har tillräckligt med downforce för att ge relevant data, ett problem som Pirelli brottats med hela tiden egentligen sedan de kom in i Formel 1. Att inte kunna testa sin produkt ordentligt är helt förkastligt och delvis anledningen till att många är och har varit väldigt kritiska till hur däcken i Formel 1 fungerar. Extra knepig blir situationen när man ändrar reglementet såpass mycket som man gör till nästa säsong med nya dimensioner på däcken, bredare både bak och fram, det finns helt enkelt ingen bil för det nya reglementet klar och då är det givetvis svårt att testa fram däck. Lösningen har varit att låta Mercedes, Red Bull och Ferrari bygga en s k mule-car där man gjort vissa förändringar på bilar av det nuvarande reglementet för att någorlunda simulera hur bilarna kommer att belasta däcken nästa säsong.

Att Pirelli inte kan testa sina däck ordentligt är ett jätteproblem i mina ögon och något som behöver lösas för framtiden, detta har jag skrivit om förr och min åsikt har inte förändrats i det avseendet. Självklart är det svårt att lösa problematiken just för nästa år med så stora förändringar som är på gång, man kan inte kräva att teamen ska ha sådan framförhållning med ett redan extremt pressat schema för att bli klar till de första testerna nästa säsong.

Stor skillnad på däcken nästa säsong kräver ordentlig testning

Stor skillnad på däcken nästa säsong kräver ordentlig testning

Att det enbart är två fyra-dagars tester inplanerade inför nästa säsong är väldigt märkligt med rådande situation, inför 2014 (då den senaste stora förändringen på bilarna gjordes) startade man åtminstone tidigare och hade även 12 dagars testning totalt och man frågar sig varför detta inte är fallet inför 2017. Självklart borde det vara mer försäsongstester inför nästa säsong, minst 16 dagar, så att både Pirelli och teamen får tillräckligt med tid att förbereda sig, det är helt enkelt en kvalitetsfråga tycker jag för hela mästerskapet, kosta vad det kosta vill. Om detta är omöjligt borde teamen åtminstone få köra med två bilar under de inplanerade 8 dagarna och få dubbelt så mycket gjort där t ex den ena bilen ställs till Pirellis förfogande. Även om Pirelli vill ha in däckvalen för de inledande racen långt innan någon ny bil är redo att köras på banan skulle man med detta förslag ändå få mycket välbehövlig data för både Pirelli och teamen för resten av säsongen vilket i slutändan gynnar oss alla.

Just nu känns dock detta förslag som en utopi, för att få ner kostnaderna har Formel 1 dragit ner på antalet testdagar men samtidigt utökat kalendern till rekordnivå under 2016 (21 lopp). Är det inte smartare att köra något race mindre under säsongen och istället ha några fler testdagar, jag kan bara se fördelar med detta. Problemet är bara att som det sett ut hittills så tjänar sporten (både FOM och team) på att köra många race med de intäkter det ger från t ex banreklam och arrangörer samtidigt som att tester kostar pengar vilket förmodligen gör mitt förslag till en minusaffär.

Red Bull med 2017-däck

Red Bull med 2017-däck

Jag tycker ändå det är av största vikt att Formel 1, med de nya ägarna i spetsen, verkligen tittar på detta och försöker hitta en lösning på att varken däckleverantör, team eller förare kan träna/förbereda sig på bästa sätt. Att i praktiken enbart tillåta körning under tävlingshelger håller inte i längden tycker jag då det som sagt drabbar kvalitén på sporten och t ex återväxten när det gäller nya förare som skulle kunna skolas in på ett bra sätt med fler testdagar.

Jag vet att jag troligen upprepar mig och slår in öppna dörrar med detta inlägg men det känns ändå angeläget att lyfta frågan även om det sannolikt inte kommer att ha någon större påverkan på de som bestämmer:). Jag gissar att det är många därute som sitter på egna lösningar på hur sporten kan förändra detta med brist på testning, låt fantasin flöda.