Bortslarvade möjligheter i Singapore…

Glatt och livat hos Mercedes efter att Nico Rosberg ikväll vunnit Singapores GP

Glatt och livat hos Mercedes efter att Nico Rosberg ikväll vunnit Singapores GP

Ingen skräll att Nico Rosberg vann Singapores GP från pole position även om det blev lite tight mot slutet när Daniel Ricciardo närmade sig snabbt på betydligt nyare supersoft än de väldigt begagnade soft som Rosberg hade på sin bil. Att det skulle bli strategierna som skulle avgöra hade många förutspått på förhand men jag tror de festa teamen hade räknat med säkerhetsbil fler gånger än de varv vi fick i början av racet.

Att planera för rätt strategi är inte enkelt och teamen har väldigt avancerade dataprogram till sin hjälp, trots detta blir det galet ibland. Tänker främst på två förare som jag upplever missade bättre resultat än det till blev för att teamet valde fel. Kimi Räikkönen gjorde ett mycket bra race och hade grepp om tredje platsen före Lewis Hamilton med mindre än 20 varv kvar att köra. Mercedes gick då ut på radion och sa att det var plan B som gällde vilket var att täppa luckan till Kimi och sedan gå in för nya supersoft mot slutet av racet med förhoppningen att om Räikkönen stannade ute köra ifatt och förbi eller att få Ferrari att reagera på varvet efter och ta in Kimi med förhoppningen om att lyckas med en undercut, det blev det sistnämnda och jag upplever att Ferrari gjorde ett misstag. Även om Hamilton kommit ikapp, vilket mycket talar för, så är det väldigt svårt att köra om i Singapore och jag tycker därför man borde chansat på att stanna ute och hoppats att luckan skulle räcka. Nu tog Ferrari ett väldigt sent beslut och kallade in Kimi med följden att han kom ut bakom Hamilton och den farten har inte Ferrari, på likvärdiga däck, att man kan köra om Mercedes på banan. Att det var gränsfall visade inte minst Nico Rosberg som nog hade planerat att komma in han också men fick trafik på sitt invarv och stannade kvar ute och chansade på att det skulle räcka, hade han gått in ändå hade han sannolikt kommit ut bakom Ricciardo och då hade det blivit svårt att ta hem segern.

Det blev inget lyckat Singapores GP för Sauber och Marcus Ericsson trots ett bra utgångsläge

Det blev inget lyckat Singapores GP för Sauber och Marcus Ericsson trots ett bra utgångsläge

Sauber hade inte heller någon lyckad dag strategiskt, efter en stökig start från P14 var Marcus Ericsson uppe på 11:e plats och hade bra häng på bilarna framför, efteråt berättade han i sändning att däcken kändes bra och farten tillräcklig för att hänga på Magnusson framför. Det var därför väldigt förvånande att Sauber, i det läget tog in Marcus redan efter 8 varv med resultatet att han hamnade helt ur synk med övriga fältet. Jag tror ambitionen var att ta in Marcus tidigt för att komma ur trafiken, tjäna tid ensam på banan. Vad man inte riktigt räknat med var att Marcus snabbt kom ikapp närmaste gruppen av bilar väldigt snabbt och fastande bakom ett tåg som anfördes av en väldigt långsam Esteban Ocon och då var deras plan dödsdömd. Efter detta var racet i praktiken över för Ericsson som bara föll bakåt när de övriga drog nytta av sin mer effektiva taktik. Att chansa så som sauber gjorde idag då man hade banposition är inte bra, riktigt dåligt faktiskt, och med tanke på att Magnusson gick i mål som 10:a förstår alla att det inte hade varit omöjligt för Marcus att åtminstone kämpa om sista poängen. Jag säger inte att det med 100 procent säkerhet hade lyckats men han hade definitivt varit med i matchen. Tråkigt att det slutade som det gjorde då jag tror man hade en ärligt bra chans att ta en viktig poäng i mästerskapet, det går absolut inte att skylla Marcus Ericsson för att det blev som det blev.

Sebastian Vettel röstades mycket välförtjänt fram som ”driver of the day” under racet. Efter start längst bak körde han sig, via en aggressiv strategi, upp till en slutlig femte plats i mål och detta på en bana där man som sagt lätt fastnar i trafik.

Nico Rosberg tog med segern idag tillbaka ledningen i mästerskapet och har nu vunnit tre race i rad, det har med andra ord svängt ytterligare en gång mellan de båda Mercedesförarna och jag tror inte det är sista gången. Redan om två veckor kan det se annorlunda ut men jag tror faktiskt man är lite oroliga för racet i Malaysia där man fick stryk av Ferrari och Sebastian Vettel förra året och problemen med överhettade bromsar, som man hölls tillbaka av idag, kan garanterat hänga med över nästa tävling också.

Resultat Singapores GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1h55m48.950s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 0.488s
3 Lewis Hamilton Mercedes 8.038s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 10.219s
5 Sebastian Vettel Ferrari 27.694s
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m11.197s
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m29.198s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m51.062s
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m51.557s
10 Kevin Magnussen Renault 1m59.952s
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 Lap
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1 Lap
13 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 Lap
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1 Lap
15 Jolyon Palmer Renault 1 Lap
16 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1 Lap
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
18 Esteban Ocon Manor/Mercedes 2 Laps
- Jenson Button McLaren/Honda Retirement
- Valtteri Bottas Williams/Mercedes Retirement
- Romain Grosjean Haas/Ferrari Not started
- Nico Hulkenberg Force India/Mercedes Collision