Jenson Button tar ett sabbatsår…

Mclaren meddelade igår att Jenson Button inte kör för teamet 2017 men blir kvar i organisationen, ersätter gör som väntat belgaren Stoffel Vandoorne

Mclaren meddelade igår att Jenson Button inte kör för teamet 2017 men blir kvar i organisationen, ersätter gör som väntat belgaren Stoffel Vandoorne

Vi hade nog alla räknat med att det skulle börja hända lite på förarmarknaden denna helg och ingen har så här långt blivit besviken. Felipe Massa har meddelat att han slutar med Formel 1, Romain Grosjean att han blir kvar hos Haas och Jenson Button att han tar ett sabbatsår från Formel 1 och där Stoffel Vandoorne mycket väntat går in som ersättare hos Mclaren Honda.

När det gäller Jenson Button så är det nog trots allt en pensionering det handlar om även om han var väldigt tydlig med att det INTE är det. Efter 17 år i Formel 1 så är det inte alls konstigt att han tar detta beslut även om jag tror det var ivrigt påhejat av Ron Dennis som väldigt gärna vill ha Vandoorne på gridden nästa år. Kanske var det så att Dennis valde denna lösning för att göra beslutet lättare för Button att ta, som alltså har ett nytt två-års kontrakt med Mclaren där han 2017 blir s k utvecklingsförare med chans till en ordinarie plats igen 2018.

Att Jenson Button kommer att tävla i Formel 1 igen håller jag för tämligen osannolikt, självklart är det bra att ha honom kvar om något skulle hända med de ordinarie förarna men skulle t ex Fernando Alonso välja att sluta eller flytta på sig efter 2017 så pushar Honda väldigt mycket för Nobuharu Matsushita som då eventuellt skulle få chansen i Formel 1. En japan i Formel 1 är väldigt centralt för Honda i sin ”nya” satsning i Formel 1 och det är möjligt de har så stort inflytande att detta kan bli verklighet. Många har påpekat det faktum att Alain Prost tog ett sabbatsår i slutet av sin karriär i samma ålder som Button är och kom tillbaka och blev världsmästare året efter men det vår då det och känns inte som en trolig utveckling i Jenson Buttons fall.

David Croft på SKY skrev igår på sin twitter att han fått bekräftat av Force India att Sergio Perez skrivit på kontraktet för att köra vidare för teamet även nästa säsong, någon officiell bekräftelse på detta har dock inte kommit från vare sig Perez själv eller Force India. Det känns som att något officiellt behövs innan jag helt och fullt tror att Perez stannar, skulle detta dock vara sant så finns fortfarande många platser kvar att fylla i ”bra” team. Två platser tillgängliga i Renault, två hos Williams, två hos Manor, två hos Sauber och en hos Haas. Med andra ord fortfarande ett ”open playflield” på förarmarknaden.

Gårdagens kval fick ett ganska väntat resultat med Mercedes helt överlägsna längst fram, dessutom med start på soft och därmed möjlighet till en en-stoppare på soft och medium vilket ingen annan bakom dem har. Ferrari är lika klara tvåor medan den senaste tidens starka Red Bull blir lite väl exponerade kring det faktum att Renaultmotorn fortfarande har en del att jobba med effektmässigt. Detta blir extra tydligt när även Renaults eget team startar 20:e och 21:a.

Marcus Ericsson hade förhoppningar om att nå Q2 efter bra fart under träningarna men i kvalet så ändrades balansen en aning och bilen blev för överstyrd genom Lesmo och Ascari för att klara uppgiften. Fortfarande är det ändå så att bilen är bättre med de nya uppdateringarna och får man fortsätta att fila på detaljerna så finns potentialen. Det är så jämnt kring strecket mellan Q1 och Q2 att minsta lilla tapp av tid gör stor skillnad på startposition, därför stirrar jag mig inte blind på att det igår blev 18:e resp 19:e tid på kvalet.

Några ord också om Gustav Malja som helt överraskande tog en ny pallplats i GP2 i gårdagens featurerace. Från 16:e startposition var det lite som talade för detta innan start men efter att Charles Pic och Sergio Canamasas kört ihop i Lesmo 2 och säkerhetsbilen kom ut så hade Malja ett enormt flyt som hann in och byta däck och komma ut igen före säkerhetsbilen. Det handlade om en marginal på ca 3 sekunder där skillnaden annars varit att de tre förarna som låg främst på banan och hade sitt stopp kvar att göra istället kommit ut bakom säkerhetsbilen och därmed varit sist. Nu blev det stor förvirring då säkerhetsbilen plockade upp fel bil men när detta hade klarnat stod det klart att Rafaele Marchiello, Gustav Malja och Antonio Giovanazzi var i ledningen och kunde köra vidare mot målflagg och ta hand om de tre pallplatserna. Detta var femte racet i rad som Gustav Malja lyckades ta poäng.

Resultat Kval Italiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m21.135s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m21.613s 0.478s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m21.972s 0.837s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m22.065s 0.930s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m22.388s 1.253s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m22.389s 1.254s
7 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m22.411s 1.276s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m22.814s 1.679s
9 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m22.836s 1.701s
10 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m23.184s 2.049s
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m22.967s -
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m23.273s -
13 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m23.315s -
14 Jenson Button McLaren/Honda 1m23.399s -
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m23.496s -
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m23.825s -
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m23.092s -
18 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m23.956s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m24.087s -
20 Jolyon Palmer Renault 1m24.230s -
21 Kevin Magnussen Renault 1m24.436s -
22 Esteban Ocon Manor/Mercedes