Italiens GP kvar på Monza ytterligare 3 år…

Idag blev det klart att Monza arrangerar Italiens GP ytterligare 3 år

Idag blev det klart att Monza arrangerar Italiens GP ytterligare 3 år

Idag meddelades att Monza kommer att arrangera Italiens GP de kommande tre åren efter ett en uppgörelse mellan Bernie Ecclestone och den italienska arrangören till slut nåtts. Glädjande besked för de flesta gissar jag då Monza tillhör en av klassikerna i kalenderns och givetvis ska finnas kvar även i framtiden. 

Efter dagens båda träningspass kan vi konstatera att de ser ungefär som vanligt med Mercedes i topp men så här långt under helgen före Ferrari som denna helg kör med en uppdaterad motor efter att ha använt de tre sista uppdateringspoängen på denna uppdatering. Även Haas använder sig av den senaste versionen av Ferrari-motor medan Sauber inte riktigt är redo för att ta en ny motor med hänsyn till hur man valt att utnyttja de tillgängliga motorerna under säsongen hittills.

Att döma av dagens träningspass ser det onekligen ut som som om Ferrari har lite övertag på Red Bull och även närmat sig Mercedes en del men samtidigt måste man vara försiktig med att dra för stora slutsatser med det vi sett idag, kan mycket väl vara så att både Mercedes och Red Bull ”håller igen” lite med träningsmotorer samtidigt som jag gissar att Ferrari kört sin nya redan idag för att vara säker på att det fungerar tillfredställande. Tror inte att Ferrari vågar köra sin nya motor enbart lördag och söndag ifall något behöver korrigeras.

Däckmässigt trodde jag att supersoft skulle bli enbart ett kvaldäck precis som i Belgien men efter att ha sett flera team köra upp mot 15 varv på supersoft med upptankad bil i FP2 så får jag nog revidera uppfattningen. Det såg inte ut att vara några som helst problem med att få ut de varv man vill ur den mjukaste gummiblandningen, frågan är väl snarare vilket av de andra två man ska använda sedan. Förra året kördes soft och medium med ca 18-20 varv på soft och för de flesta en avslutande stint resten av racet (totalt 53 varv) på medium.

För Sauber såg det förhållandevis bra ut med en 15:e plats för Marcus Ericsson som därmed hade sin teamkamrat, båda Toro Rosso-, båda Manor- och båda Renaultbilarna bakom sig. Något annat kan vi inte förvänta oss av Sauber just nu och det visar att de nya uppdateringarna fungerar skapligt. Nu är det inte alls säkert att det blir samma resultat i morgon men man är iallafall ”med i matchen” igen och bör rimligen kunna undvika sista startled.

Resultat FP2 Italiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m22.801s - 40
2 Nico Rosberg Mercedes 1m22.994s 0.193s 42
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m23.254s 0.453s 33
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m23.427s 0.626s 28
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m23.732s 0.931s 25
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m24.003s 1.202s 33
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m24.259s 1.458s 24
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m24.299s 1.498s 41
9 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m24.516s 1.715s 35
10 Jenson Button McLaren/Honda 1m24.549s 1.748s 28
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m24.556s 1.755s 20
12 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m24.587s 1.786s 40
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m24.653s 1.852s 42
14 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m24.674s 1.873s 33
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m24.981s 2.180s 25
16 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m25.083s 2.282s 38
17 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m25.240s 2.439s 31
18 Esteban Ocon Manor/Mercedes 1m25.275s 2.474s 13
19 Kevin Magnussen Renault 1m25.555s 2.754s 39
20 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m25.614s 2.813s 33
21 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m25.643s 2.842s 31
22 Jolyon Palmer Renault 1m25.833s 3.032s 45