Anfall är bästa försvar?

Starten i gårdagens race med Max Verstappen på väg in i en av flera omdiskuterad situationer i loppet

Starten i gårdagens race med Max Verstappen på väg in i en av flera omdiskuterade situationer i loppet

Gårdagens race i Belgien har blivit omdiskuterat främst p g a en förare och jag pratar förstås om Max Verstappen, vars körning igår har lett till att många åsikter som vädras både här och där. Kring incidenterna som sådana var vi tämligen tydliga i gårdagens sändning över att Max verkligen gick över gränsen med sitt sätt att köra. I princip varje person jag pratade med efter loppet hade dessutom samma uppfattning, de enda som inte håller med är väl möjligen Red Bull och Max Verstappen själv.

För att vara blott 18 år är Max Verstappen väldigt utstuderad när han väljer taktik för att försvara sig mot kritiken, istället för att vara undflyende går han på full attack i sina uttalanden och anklagar bl a Ferraris Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel för att ha förstört hans race och att de borde skämmas. Denna taktik är knappast något han kommit på själv utan snarare något jag tror personerna runt honom rått honom till och framtiden får väl utvisa om den hållningen är den rätta. Att så hårdnackat vägra erkänna eventuella fel är tufft gjort men risken är dock de andra förarna på allvar kommer att ledsna på honom. Jag måste säga att jag trodde Kimi Räikkönen skulle bli den som verkligen satte ner foten och inte vek undan men där visar Kimi vilket superproffs han är som håller huvudet kallt och kämpar vidare. Även i intervjuerna efteråt är Kimi tydlig med vad han känner men utan att starta någon pajkastning, han ifrågasätter domarnas bedömning men inte ett ord om Max Verstappen själv.

Max Verstappen drog enram åskådarskaror till Spa Francorchamps

Max Verstappen drog enram åskådarskaror till Spa Francorchamps

Jag skulle verkligen vilja vara med under förarmötet inför Italiens GP där Verstappens körning garanterat kommer att vädras flitigt och jag gissar att det blir en del hårda ord, något som kan bli tufft för denna talangfulla tonåring. Samtidigt kan vi vara säkra på att han kommer väl förberedd till mötet full av motargument mot eventuella angrepp på hans sätt att köra.

Det som troligen också kommer att vädras flitigt på kommande förarmöte är domarnas hållning, hur kan det komma sig att ingen av incidenterna igår ens bedömdes behöva tittas på? Där tror jag många av förarna, inte minst Kimi Räikkönen, är nyfikna på vad Charlie Whiting har att säga. Nu ska vi komma ihåg att Charlie enbart rapporterar händelser till domarna, det är sedan domarna själva som bestämmer eventuella påföljder. De senaste åren har Stewards varit inne och petat i princip allt som sker på banan men har de senaste månaderna helt ändra hållning, mer fria än fälla.

Många menar att Max Verstappen särbehandlas och jag börjar också, mycket motvilligt, tro att det är på det sättet. Frågan jag ställer mig är bara hur man fått in denna eventuella särbehandling djupt inne i FIA:s domarrum. Har Bernie E gått in till Jean Todt och sagt till, har det nått så högt upp? Det ryktas bl a om att Max Verstappen är anledningen till att Heineken blivit ny stor partner till Formel 1 och aldrig har man sett så mycket folk under Belgiens GP som denna helg, självklart också tack vare Max Verstappens intåg i ett av toppteamen i Formel 1.

Är Max Verstappen särbehandlad?

Är Max Verstappen särbehandlad?

Jag ogillar kraftig konspirationsteorier och försöker, på ett rationellt sätt, få bort den här typen av tankar, jag vill helt enkelt inte tro att det fungerar så här och allt är givetvis bara spekulationer utan några som helst bevis men det känns inte bra, speciellt efter gårdagen.

Max Verstappen är odiskutabelt en gudabenådad talang som har potential att bli hur bra som helst men han är på väg att få en stämpel på sig som hänsynslös och farlig och det är inte utan att tankarna går mot två andra förare som emellanåt visade upp samma tendenser. Det är knappast någon hemlighet att både Ayrton Senna och Michael Schumacher båda var tämligen hänsynslösa och ibland farliga på sin väg fram mot att bli de bästa i världen men samtidigt något av det skickligaste man sett bakom ratten på en Formel 1-bil, kanske de allra bästa.

POS NO DRIVER CAR LAPS TIME/RETIRED PTS
1 6 Nico Rosberg MERCEDES 44 1:44:51.058 25
2 3 Daniel Ricciardo RED BULL RACING TAG HEUER 44 +14.113s 18
3 44 Lewis Hamilton MERCEDES 44 +27.634s 15
4 27 Nico Hulkenberg FORCE INDIA MERCEDES 44 +35.907s 12
5 11 Sergio Perez FORCE INDIA MERCEDES 44 +40.660s 10
6 5 Sebastian Vettel FERRARI 44 +45.394s 8
7 14 Fernando Alonso MCLAREN HONDA 44 +59.445s 6
8 77 Valtteri Bottas WILLIAMS MERCEDES 44 +60.151s 4
9 7 Kimi Räikkönen FERRARI 44 +61.109s 2
10 19 Felipe Massa WILLIAMS MERCEDES 44 +65.873s 1
11 33 Max Verstappen RED BULL RACING TAG HEUER 44 +71.138s 0
12 21 Esteban Gutierrez HAAS FERRARI 44 +73.877s 0
13 8 Romain Grosjean HAAS FERRARI 44 +76.474s 0
14 26 Daniil Kvyat TORO ROSSO FERRARI 44 +87.097s 0
15 30 Jolyon Palmer RENAULT 44 +93.165s 0
16 31 Esteban Ocon MRT MERCEDES 43 +1 lap 0
17 12 Felipe Nasr SAUBER FERRARI 43 +1 lap 0
NC 20 Kevin Magnussen RENAULT 5 DNF 0
NC 9 Marcus Ericsson SAUBER FERRARI 3 DNF 0
NC 55 Carlos Sainz TORO ROSSO FERRARI 1 DNF 0
NC 22 Jenson Button MCLAREN HONDA 1 DNF 0
NC 94 Pascal Wehrlein MRT MERCEDES 0 DNF 0