Värmen ställer till det på Spa…

Red Bull och Max Verstappen såg starka ut första dagen inför Belgiens GP

Red Bull och Max Verstappen såg starka ut första dagen inför Belgiens GP

Att komma till Belgien i slutet på Augusti betyder oftast svalt och regnigt väder men denna helg är det precis tvärtom, solen gassar och det är runt 30 grader hela tiden. Detta får givetvis också påverkan på det som händer på banan med däck som ”blistrar” (dålig svenska eller försvenskning), d v s överhettar och ytan på däcket får som värmeblåsor, speciellt den mjukaste gummiblandningen.

Pratade med Marcus Ericsson innan helgen där han önskade varmt väder för att undvika ”graining” (mer fikonspråk), att ytan på däcket rullar av ungefär som när du använder ett suddgummi,när däcken inte kommer in i sin rätta arbetstemepratur. Igår när jag frågade om han stod fast vid detta så medgav han att det istället var FÖR varmt (närkingar är aldrig nöjda som ni vet) och att däcken gick för varma. När man samtidigt ser att de flesta har valt mest antal supersoft så förstår man att detta kan bli ett problem, den mjukaste gummiblandningen håller inte många varv och kommer troligen att bli enbart ett kvaldäck. Problemet som då uppstår är hur toppteamen ska göra i kvalet, troligen behövs supersoft för att ta sig till Q3 men det betyder samtidigt att man måste starta på ett tre varv gammalt supersoft i racet. Både jag och Marcus tror därför att toppteamen kommer chansa på att ta sig till Q3 på ett set soft och sedan enbart brassa på med supersoft i Q3. Detta bör Mercedes, Red Bull och Ferrari kunna klara medan det är mer osäkert för de övriga som jagar en plats i Q3, typ Force India, Williams, Haas och Mclaren.

Marcus Ericsson och Sauber kom till Belgien med en kraftigt uppdaterad bil

Marcus Ericsson och Sauber kom till Belgien med en kraftigt uppdaterad bil

Marcus Ericsson återigen har bara ett set medium denna helg och måste spara detta tillsammans med de återstående seten soft till racet vilket betyder att han i FP3 och i Q1 enbart har supersoft att köra på. För Marcus del spelar det inte så stor roll då han ändå kommer start P20 med sin motorbestraffning.

Gårdagen bjöd annars inte på några stora överraskningar möjligen att Force India var starkare än väntat, även Pascal Wehrlein slog till med ett riktigt bra varv. I Wehrleins fall misstänker jag dock att han körde med full kvalmappning på motorn vilket troligen ingen annan gjorde, därav det stora försprånget till både sin teamkamrat och de han normalt fightas med i botten.

Red Bull gjorde en bra första dag, riktigt bra, även om vi aldrig fick någon riktigt bra värdemätare då Mercedes båda förare, av förklarliga skäl, valde att först och främst förbereda sig på race. Lewis Hamilton startar långt bak med sin motorbestraffning och Nico Rosberg har bra koll på hur snabb han är i kvaltrim ändå. Mercedes, som precis som Honda, uppdaterat sin motor och använt 5 respektive 7 tokens för detta.

Ferrari däremot så ut att ha lite mer bekymmer med att framförallt hålla liv i däcken, det har säkert funderats en hel del under gårdagskvällen för att klura ut hur bilen behöver ställas in för att råda bot på detta, tror Ferrari får svårt att rå på Red Bull även denna helg.

Blir nu spännande att se om det ser annorlunda ut nu på FP3 när det gäller just hur däcken fungerar och vilken taktik man använder sig av, det skiljer ca en sekund i varvid mellan supersoft och soft och ska toppteamen klara att kvala sig vidare från Q2 på soft måste man verkligen få till ett bra varv.

Avslutningsvis så måste även Gustav Malja i GP2 lyftas fram, P3 i gårdagens kval var med råge hans bästa resultat i karriären och lovar gott inför dagens featurerace. Kan han bli topp 8 i racet så kan det bli en riktigt bra helg totalt sett och det känns som om han verkligen håller på att etablera sig i detta extremt tuffa mästerskap. Pratade lite med hans rådgivare Rickard Rydell som menar att det hände något i Ungern som gjorde att Gustav började få kläm på hur man förbereder kvalvarven med uppvärmning av bromsar och däck på rätt sätt, detta följdes upp också med ett riktigt bra race i Tyskland just innan sommaruppehållet. Jag tror och hoppas det kan bli en riktigt bra andra halva av säsongen i GP2 för Gustav Malja, om inte annat blir kommande förhandlingar med team för nästa säsong mycket lättare när resultaten börjar komma.

Resultat FP2 Belgiens GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m48.085s - 27
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m48.341s 0.256s 27
3 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m48.657s 0.572s 30
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m49.023s 0.938s 27
5 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m49.100s 1.015s 27
6 Nico Rosberg Mercedes 1m49.161s 1.076s 33
7 Kimi Raikkonen Ferrari 1m49.244s 1.159s 30
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m49.419s 1.334s 20
9 Jenson Button McLaren/Honda 1m49.419s 1.334s 23
10 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m49.648s 1.563s 23
11 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m49.716s 1.631s 31
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m49.772s 1.687s 30
13 Lewis Hamilton Mercedes 1m49.782s 1.697s 33
14 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m49.916s 1.831s 25
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m50.083s 1.998s 27
16 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m50.151s 2.066s 19
17 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m50.157s 2.072s 29
18 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m50.194s 2.109s 25
19 Kevin Magnussen Renault 1m50.375s 2.290s 34
20 Jolyon Palmer Renault 1m50.562s 2.477s 32
21 Esteban Ocon Manor/Mercedes 1m50.659s 2.574s 25
22 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m50.719s 2.634s 24