Lewis Hamilton har kommandot in i sommaruppehållet…

Anledning att fira för Lewis Hamilton efter att ha drygat ut VM-ledningen med gårdagens seger i Tyskland

Anledning att fira för Lewis Hamilton efter att ha drygat ut VM-ledningen med gårdagens seger i Tyskland

Lewis Hamilton drygade ut sin ledning i VM efter att ha demonstrerat sin styrka igår. Allt det som han gjort mindre bra tidigare under säsongen gör han nu med perfektion och går nu in i sommaruppehållet med 19 poängs ledning över Nico Rosberg. Nico å sin sida gör nu mindre bra insatser där bl a de fina starterna från början av säsongen helt plötsligt har bytts ut mot betydligt sämre, det har verkligen svängt i det avseendet vilket också visar hur viktig just den detaljen är för de båda Mercedesförarna internt. Oftast vinner den av dem som tar starten men faktum är att även på detta område har Hamilton varit starkare, vi har sett fler vändningar från den regerande mästaren än från Rosberg de gånger starten inte blivit perfekt. Lewis Har dock ett knepigt läge framför sig då han sannolikt måste ta en helt ny motorenhet i bruk i Belgien, han behöver en ny motor i cirkulation och detta betyder troligen start från sista startrutan på SPA. Just detta måste Nico Rosberg försöka utnyttja så mycket han kan och hela teka ju Hamilton bli utan poäng där om Nico ska vara helt nöjd. Jag tror dock att man väljer SPA av taktiska skäl då Mercedes-bilen sannolikt är väldigt snabb där och troligen kan hämta tillbaka många av placeringarna i racet.

Ska förtydliga lite vad som gäller kring motorbestraffningar där det alltså är 10 platsers nerflyttning för den första delen (av sex) i PU:n när börjar använda den sjätte motorn, därefter är det ytterligare fem platser för varje extra motordel du tvingas gå till. Om Lewis Hamilton väljer att ta en helt ny motor med alla delarna nya så får han starta sist då det numera är max bestraffning för detta.

Nico Rosberg gjorde en riktigt dålig start igår och tappade ett antal placeringar, inte bara till Lewis Hamilton, och hade efter det märkligt svårt att komma framåt. Mercedes provade alternativ strategi för att åtminstone vinna tillbaka andraplatsen men inte heller det fungerade. Det som kanske avgjorde var omkörningen av Max Verstappen i hårnålen kurva 6 där Rosberg visserligen körde om men tog samtidigt med Verstappen på en lång resa ut ur kurvan som gjorde att Max tvingades utanför banan. Detta renderade i ett fem sekunders tidsstraff vid nästa depåstopp för att ha tvingat Verstappen av banan. Men det var inte nog med det, när han gick in i depå nästa gång och skulle ta sitt straff fick Mercedesfolket inte igång stoppuret och ytterligare 3,5 sekunder försvann. När väl klockmannen fått igång stoppuret tog man det osäkra före det osäkra och stod de fem sekunder man fått i bestraffning även om det hade räckt med 1,5. Efter detta var endast fjärdeplatsen inom räckhåll, de båda Red Bullbilarna hade Rosberg inte fart nog att köra ikapp.

Angående omkörningen som Nico Rosberg gjorde på Max Verstappen så föranleddes den av, återigen, lite regelmässigt tveksam defensiv körning av Max Verstappen där det tycktes som att han flyttade sig inåt för att täcka upp när inbromsningen redan var påbörjad vilket inte är tillåtet. Nu har domarna släppt Verstappen två gånger för liknande manövrar och detta kan inte tolkas som något annat än att det är tillåtet. Jag är dock trädd för att den typen av körning kan innebära, dels mycket farliga situationer, men också betydligt färre omkörningar. Som jag skrev redan efter Ungerns GP så är att hålla sitt spår under inbromsning en fundamental sak i bilracing om det ska bli några omkörningar överhuvudtaget. Om en förflyttning gjordes i inbromsningszonen är lätt att ta reda på för domarna med hjälp av telemetri men uppenbarligen vill man att det ska vara på det sättet vi sett både i Ungern och nu i Tyskland. Rosbergs körning var dock lite för tydlig i dess intentioner att markera mot Verstappen för att domarna skulle kunna blunda för det.

Marcus Ericsson krigade på riktigt bra igår från sin startruta. Hur loppet sedermera blev grundlades i starten där han kom av linjen grymt bra men där det blev lite trångt in i första kurvan och det såg ut som om Marcus fick släppa av lite för att inte kollidera. Istället för upp ett antal platser blev han kvar längst bak och fick börja jaga. Den jakten gick i och för sig rätt bra och det visade sig tämligen snabbt att det var en Renault (Palmer) och minst en Manor (Haryanto) som han tävlade mot vilka han relativt enkelt höll bakom sig in i mål. Dock blev Pascal Wehrlein för svår, teamet försökte ta igen det man tappade i början med en annan taktik med Wehrlein var för snabb och höll undan med ca 10 sekunders marginal. Många undrade varför Sauber inte tog in Marcus för ett tredje stopp och supersoft men det hade ändå inte räckt, det visar data efter loppet och eftersom främst Palmer ändå var så långt efter kunde man klara sig på två depåstopp.

Nu blir det sommaruppehåll för teamen i åtminstone två veckor, fabrikerna stänger inte omedelbart. Sauber sägs ha nya uppdateringar på gång till efter uppehållet och de är välbehövliga med tabbe på att bilarna kvalade näst sist och sist i Tyskland. Det är nytre golv, ny motorkåpa och en ny framvinge som är planerat men om allt hinner bli klart vet jag inte. Även om man nu har ett bättre ekonomiskt läge så är det ändå tufft att hinna få fram tillräckligt med delar på den tillgängliga tiden innan omstarten av säsongs i Belgien.

Ferrari först ut att hjälp Pirelli med testa ut nästa års däck

Ferrari först ut att hjälp Pirelli med testa ut nästa års däck

Idag rullade den första modifierade 2015-bilen ut med nästa års däck, det är Ferrari som är först ut men en något breddad SF15-T som används där bakvingen bl a breddats och där även golvet ser lite annorlunda ut, allt för att så mycket det går efterlikna nästa års downforce-nivåer och därmed kunna ge Pirelli relevant data. De ser onekligen lite annorlunda ut med betydligt bredare däck på biilarna, något många också efterfrågat.. låt oss hoppas de får avsedd effekt också på banan.

Något sommaruppehåll blir det inte för mig, på onsdag går flyget mot Rio de Janeiro och de Olympiska spelen där Invigning, avslutning, simning och brottning står på programmet för mig. En tuff men rolig utmaning att ta sig an, speciellt tufft då Formel 1 ligger kant i kant med OS i båda ändarna. Hur som helst kommer det förhoppningsvis att hinnas med både poddar och blogg, kanske kan plocka upp lite hur Formel 1 ligger till i Brasilien, landet kan om det vill sig riktigt illa vara utan någon förare i Formel 1 nästa säsong. Varken Felipe Nasr eller Felipe Massa sitter säkert och det vore inte alls bra för den tidigare stornationen i Formel 1, Brasilien, om båda dessa förare tvingas lämna högsta klassen. Samtidigt är ekonomin hårt pressad i Brasilien och både Massas (Petrobras) och Nasr (Banco Do Brasil) sponsorer rapporteras ha det lite tufft ekonomiskt.