Mercedes i topp på Hockenheim…

Nico Rosberg före Lewis Hamilton på banan och i tidlistan efter fredagens träningar på Hockenheim

Nico Rosberg före Lewis Hamilton på banan och i tidlistan efter fredagens träningar på Hockenheim

Efter första dagen inför Tysklands GP kan vi konstatera att det ser ut ungefär som vanligt med Mercedes i topp, Nico Rosberg före Lewis Hamilton. Misstänker dock att Hamilton hade något bekymmer med sin bil, framförallt tiderna med upptankad bil indikerade att något inte stod rätt till. Mot slutet av FP2 så ägnade sig Hamilton mest åt att göra provstarter, troligen för att det var den enda användbara infon man kunde få om motorn inte gick som den skulle. Får jag gissa så krånglade nog ERS för Lewis, såg så ut med tanke på att han t o m vid ett tillfälle hade svårt att köra förbi och ifrån Marcus Ericsson på banan vilket han normalt borde göra med lätthet

Närmast bakom är det också som vanligt med Red Bull och Ferrari, alla väldigt jämna tidsmässigt med Vettel något före Verstappen, Ricciardo och Kimi Räikkönen. faktum är dock att alla tre topp-teamen såg relativt jämna ut under sin utvärdering av däck med mer bränsle ombord, vad som också var tydligt var att däckslitaget är lågt, flera förare kunde köra upp mot 15 varv på t ex supersoft utan att tappa nämnvärt i tid.

Bakom de tre stora teamen kommer nästa gäng med Force India, Mclaren och Toro Rosso. Rimligen bör också Williams tillhöra den gruppen även om man var lite längre ner i listan idag men det ser vi ganska ofta från Williams, även bland dessa team var tiderna med upptankade bilar väldigt jämna. Ser framför mig en stenhård kamp om plats 7-14, kanske ända ner till 16:e om Haas också kan blanda sig i.

Detta innebär att vi troligen kommer att se Renault, Sauber och Manor göra om plats 17-22 i morgondagens kval, av dessa tre såg Renault bäst ut under de längre stint som kördes. Sauber körde f ö den nya bakvingen under FP2 och den rapporteras nu ge tillräckligt bra värden för att eventuellt vara att debutera i race.

Igår sa Marcus Ericsson att deras simuleringar när det gäller racestrategin pekade mot att 2 och 3 depåstopp har ungefär likvärdig racetid vilket kan innebära lite varierande taktik i startfältet. Men efter att ha sett dagen träningar och hur lite däcken slits så har nog även en en-stoppare ploppat upp som ett tänkbart alternativ.

Det stora samtalsämnet är annars det möte som strategigruppen höll igår är det bl a beslutades att förbudet mot radiotrafik mellan depå och förare skrotas. Att man kan göra så med omedelbar verkan beror på att det egentligen inte är någon regeländring utan snarare att man korrigerar tolkningen av regeln som säger att föraren ska göra själv utan hjälpmedel.

Vidare beslutades att att skjuta upp införandet av Halo till 2018 då man inte är helt nöjd med de förslag på huvudskydd som tagits fram. Dock kom man fram till att samtliga förare ska testa Halo under friträning både på Spa och Monza.

Strategigruppen kom också fram till att man ska ta bort bestraffningarna för missbruk av ”track limits”.  Där vill dock FIA vänta lite med att genomföra någon förändring då man känner behov att tänka igenom vad detta kan få för konsekvenser innan någon förändring görs.

När det gäller radioförbudet så känner jag personligen att detta var oundvikligt, bilarna är fortfarande för tekniskt avancerade för att förarna själva ska kunna lösa allt som går att göra från cockpit och kunna alla scenarior utantill, utan bistånd från depån. Jag förstår vad FIA ville få till, att tvinga teamen att göra bilarna mindre komplicerade men detta är inget som sker i en handvändning och framförallt inte under pågående säsong. Får man mer tid på sig går kanske det går att lösa men tillsvidare måste man tillåta depån att bistå förarna med instruktioner utan att detta innebär bestraffningar.

Att man skjuter på införandet av Halo är jag lite tudelad kring, säkerheten måste sättas främst och fåfänga får inte ha någon påverkan på ett sådant beslut. Samtidigt så tror jag att ingen är riktigt nöjd med de förslag som tagits fram och då behövs mer tid för att, när man verkligen inför ett förstärkt huvudskydd, tagit fram något som alla verkligen kan vara ok med.

Det här med ”track limits” är svårt när banorna ser ut som de gör, elektroniskt övervakning har dock slagit väl ut tycker jag men samtidigt verkar man inte riktigt överens om man verkligen vinner något på att köra utanför banan och därför vill man nu bort bestraffning fullt ut. FIA gör rätt som spjärnar emot lite innan man utrett detta fullt ut och denna helg är det benhård bedömning elektroniskt som gäller med 3 förseelser innan man blir rapporterad och detta gällde redan från FP2 och framåt. Under FP1 var det inte mindre 93 rapporter om förare som körde för långt ut i kurva 1 med en förare som gjorde det hela 14 gånger och Charlie Whiting menade att ingen av förarna verkade anstränga sig tillräckligt för att hålla sig innanför banmarkeringen, därav den tuffa hållningen framöver denna helg.

Resultat FP2 Tysklands GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m15.614s - 43
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m16.008s 0.394s 36
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m16.208s 0.594s 39
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m16.456s 0.842s 40
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m16.490s 0.876s 38
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m16.512s 0.898s 45
7 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m16.781s 1.167s 43
8 Jenson Button McLaren/Honda 1m17.087s 1.473s 16
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m17.148s 1.534s 44
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m17.225s 1.611s 21
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m17.342s 1.728s 32
12 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m17.367s 1.753s 38
13 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m17.425s 1.811s 44
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m17.602s 1.988s 13
15 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m17.686s 2.072s 40
16 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m18.005s 2.391s 42
17 Kevin Magnussen Renault 1m18.056s 2.442s 46
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m18.130s 2.516s 28
19 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m18.193s 2.579s 42
20 Jolyon Palmer Renault 1m18.313s 2.699s 47
21 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m18.591s 2.977s 47
22 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m19.295s 3.681s 41