Inte säsongens höjdare…

Het fight mellan Kimi Räikkönen och Max Verstappen i gårdagens race.

Het fight mellan Kimi Räikkönen och Max Verstappen i gårdagens race.

Hemma igen efter Ungerns GP, liten snabbvisit åtminstone för redan nästa helg är det dags igen då Tysklands GP gör comeback på kalendern. Gårdagens race var väl inget som direkt satte sig på näthinnan, ganska tråkigt race om jag ska vara ärlig, en typisk 0-0 match.

Nu kan inte varje race vara sådär superspännande men visst var det lite frustrerande att så lite hände. Det som piggade upp en aning var fighten mellan Kimi Räikkönen och Max Verstappen mot slutet där de båda hade lite olika strategi med däck och där det var Kimi som var tvungen att vara den aggressiva med nyare supersoft mot en defensiv Max Verstappen på betydligt äldre soft. Just den här kampen blev rätt illustrativ för hur svårt det är att köra om på Hungaroring om vädret är någorlunda stabilt genom ett helt race. Väldigt svårt att passera trots bättre förutsättningar och inte för att Kimi Räikkönen inte försökte.

Vid ett tillfälle blev det lite tight, nerför backen mot kurva två bestämde sig Kimi för att försöka på insidan, Max Verstappen täppte till och Räikkönen tvingades blixtsnabbt reagera och gira höger för att inte köra in i Red Bull-bilen med skador på framvingen som resultat. Kimi Räikkönen kom snabbt på radion irriterad över att han tyckte Verstappen stängt dörren för sent, när de redan börjat bromsa, vilket inte är tillåtet. Domarna var dock, lite förvånande, av en annan uppfattning och valde att inte ens kolla upp situationen.

Ska det bli några ”normala” omkörningar i Formel 1 är det väldigt viktigt att det grundläggande med att inte flytta sig i bromszonen hålls efter, finns inte en chans att den bakomvarande kan göra något om man får stänga när ett omkörningsförsök under inbromsning redan påbörjats. Max Verstappens körning såg efter detta ut att göra Kimi Räikkönen lite osäker på hur han skulle attackera och blev, delvis också beroende på skadorna på framvingen, kvar bakom Red Bull-föraren hela vägen över mållinjen.

Även om Max Verstappen körde på gränsen några gånger måste samtidigt hans defensiva egenskaper också framhållas, under stor press kör han trots allt utan att göra några misstag, vi har såg samma sak när samma förare gjorde upp om segern i Barcelona.

Racet i övrigt avgjordes i första kurvan när Nico Rosberg tappade ledningen till Lewis Hamilton, efter detta följdes det åt utan att Nico på allvar kunde attackera eller störa. En kort period såg det ut som om Red Bulls Daniel Ricciardo skulle kunna ställa till med något, Mercedesförarna, främst Lewis Hamilton, såg ut att ha lite svårt med tempot på den andra stinten och när Ricciardo gick in före både Rosberg och Hamilton för det avslutande depåstoppet såg det ut som en liten möjlighet att Mercedes kunde vara i gungning.  Nu blev det precis tvärt om, Både Rosberg och Hamilton höjde tempot samtidigt som Ricciardo inte fick någon fart på sitt sista set däck och därmed var det hela över. Topp 3 åkte sedan bara och bevakade sina avstånd. Sebastian Vettel kom närmare Daniel Ricciardo mot slutet men var aldrig något egentligt hot och fick nöja sig med fjärde plats i mål.

Marcus Ericsson har hamnat en rätt rejäl svacka just nu, inte mycket som stämmer för närvarande. Fredagen kändes, enligt honom själv, helt ok men lördagen blev som bekant inte alls bra med en ny avåkning och racet med start från depån p g a ytterligare chassibyte blev inte mycket bättre. Marcus fastnade bakom Rio Haryanto som inte var speciellt snabb men tillräckligt kvick över start och mål för att Ericsson inte skulle kunna gå förbi. Dessutom var det även i helgen problem med Ferrari-motorn som inte gick rent ut ur svängarna, troligen för att den nya versionen av motor inte gillar den lite äldre turbon som Marcus tvingats använda efter kraschen på Silverstone. Detta är i alla fall en teori då man egentligen inte hittat det exakta problemet. Låt oss hoppas att Ferrari-teknikerna hittat en lösning på problemet till kommande helg.

Måste avslutningsvis tacka alla som kom fram till mig under helgen i Budapest, fantastiskt intresse och engagemang från er. Jag vill bara säga att jag försöker hinna med och prata en stund med alla som vill men ibland är det mindre tid tillgänglig än andra gånger.

Resultat Ungerns GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1h40m30.115s
2 Nico Rosberg Mercedes 1.977s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 27.539s
4 Sebastian Vettel Ferrari 28.213s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 48.659s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 49.044s
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 Lap
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1 Lap
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1 Lap
10 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1 Lap
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
12 Jolyon Palmer Renault 1 Lap
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 Lap
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 Lap
15 Kevin Magnussen Renault 1 Lap
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1 Lap
17 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 Lap
18 Felipe Massa Williams/Mercedes 2 Laps
19 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 2 Laps
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 Laps
21 Rio Haryanto Manor/Mercedes 2 Laps
- Jenson Button McLaren/Honda Oil leak

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP

Pos Driver Points
1 Lewis Hamilton 192
2 Nico Rosberg 186
3 Daniel Ricciardo 115
4 Kimi Raikkonen 114
5 Sebastian Vettel 110
6 Max Verstappen 100
7 Valtteri Bottas 56
8 Sergio Perez 47
9 Felipe Massa 38
10 Carlos Sainz 30
11 Romain Grosjean 28
12 Nico Hulkenberg 27
13 Fernando Alonso 24
14 Daniil Kvyat 23
15 Jenson Button 13
16 Kevin Magnussen 6
17 Pascal Wehrlein 1
18 Stoffel Vandoorne 1
19 Esteban Gutierrez 0
20 Jolyon Palmer 0
21 Marcus Ericsson 0
22 Felipe Nasr 0
23 Rio Haryanto 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP 

Pos Constructor Points
1 Mercedes 378
2 Ferrari 224
3 Red Bull/Renault 223
4 Williams/Mercedes 94
5 Force India/Mercedes 74
6 Toro Rosso/Ferrari 45
7 McLaren/Honda 38
8 Haas/Ferrari 28
9 Renault 6
10 Manor/Mercedes 1
11 Sauber/Ferrari 0