Fyra race på fem veckor…

Formel 1 besöker Österrike  och Red Bull Ring kommande helg, ett av fyra lopp som ska köras i Juli

Formel 1 besöker Österrike och Red Bull Ring kommande helg, ett av fyra lopp som ska köras i Juli

Ryktena om att jag försvunnit är klart överdrivna även om jag varit osynlig här på bloggen ett tag. Det har att göra med att vi nu går in i den kanske tuffaste perioden i Formel 1:s historia. Under Juli månad ska inte mindre än fyra lopp köras och jag kan inte minnas att kalendern varit så tight någon gång tidigare, åtminstone inte under de snart 20 år som varit i branschen. Anledningen är givetvis att det är så många som 21 lopp totalt, vilket också är rekord för Formel 1, men också det faktum att Bernie nog ville ha sommaruppehållet vid ungefär samma tidpunkt som vanligt då vi har ett stundande OS i Rio som man vill undvika krockar med, tur för mig då jag som bekant ska till Rio också. Detta tuffa schema är givetvis främst en stor utmaning för alla team och dess personal som inte får speciellt mycket ledigt i år, de tre veckornas sommaruppehåll är i praktiken en och en halv vecka då fabrikerna inte stänger på direkten efter Tysklands GP.

Sauber och Force India är två team med relativt lika förutsättningar men med väldigt olika bra resultat

Sauber och Force India är två team med relativt lika förutsättningar men med väldigt olika bra resultat

Läste annars idag en intressant artikel på motorsportmagazine:s hemsida skriven av Mark Hughes där han jämför och visar på likheterna och skillnaderna hos två av teamen som har ungefär lika förutsättningar från början men som har gjort väldigt olika resultat. Det är förstås Sauber och Force India som blir spännande att jämföra där Force India har varit på pallen två gånger de tre senaste loppen och är femma i konstruktörs-VM med chans på en fjärde plats medan Sauber sladdar längst bak med numera problem att hålla Manor bakom sig. Artikeln berör också hur den skeva utbetalningen av Formel 1:s intäkter förutsätter att gynna de stora teamen i för stor utsträckning och där det tydligt syns att att Force India är långt ifrån att täcka sina kostnader trots att det går, efter förutsättningarna, väldigt bra både i år och förra säsongen. Hughes pekar också på att det handlar om en hel del tur med timing som när Force India avslutade sitt samarbete med Ferrari till säsongen 2009 för att, av kostnadsskäl via ett tekniskt samarbete med Mclaren, byta till Mercedes-motorer som fem år senare, lagom till 2014 var det klart bästa motoralternativet. Sauber, som fortsatte med Ferrari och hade god nytta av det samarbetet under V8-eran med bl a en bil på pallen så sent som 2012, fick stora problem när hybridmotorerna kom då Ferrari totalt misslyckades med att bygga en konkurrenskraftig PU. Inte hjälpte det till att Saubers deal med Ferrari inför 2014 blev klar så sent att man inte fick tillgång de avgörande designdetaljerna förrän det var nästan försent. Mark Hughes menar att båda dessa team balanserar på en knivsegg hela tiden där Force India just nu är på rätt sida medan Sauber håller till på den andra trots liknande förutsättningar. Här hittar ni artikeln som är klart läsvärd

Planet mot Wien går i morgon förmiddag och efter ytterligare ca 2 timmar i bil är vi på plats i Spielberg där vi hyrt en lägenhet, blir lite lägerskola mer herrar Elgh och Andersson kommande helg. Apropå Österrikes GP så var det just där som Ronnie Peterson tog sin sista seger i karriären 1978 och jag hittade ett klipp med hela Österrikes Grand Prix på Österreichring, du ser det nedan.. Låt oss minnas den störste och samtidigt ladda upp för helgens begivenhet på samma bana även om det är en annan layout. Ryktas förresten om rekordfart på Red Bull ring till helgen med nylagd asfalt som dessutom är superjämn. Kanske är det så att vi kan slå ett 25 år gammalt rekord för lägsta varvid i Formel 1, i så fall måste man ner under 1.07.9 vilket experterna tror är fullt möjligt, man tror på tider kring 65-66 sekunder på ett kvalvarv med Ultrasoft.