Hamilton överlägsen i Baku…

Lewis Hamilton dominerade fredagen träningarna inför Europas GP

Lewis Hamilton dominerade fredagen träningarna inför Europas GP

Lewis Hamilton öppnade första dagen i Baku och Europas GP på bästa tänkbara sätt, toppade både FP1 och FP2 och på ett övertygande sätt dessutom. På andra träningen var avståndet nästan 7 tiondelar ner till Nico Rosberg och över sekunden före dagens överraskning Sergio Perez. Detta får man kalla utklassning och även om det bara var fredag så gav det en tydlig fingervisning om formen just nu hos Lewis Hamilton som verkar ha hamnat i ”zonen” igen. Nico Rosberg däremot verkar återigen få slita för sina varvtider på ett sätt vi inte sett tidigare under säsongen men som var återkommande under fjolåret fram till Hamilton säkrade VM-titeln. Nico Rosberg hade inte bara problem med farten idag, under FP2 tvingades han dessutom avsluta i förtid med en krånglande motor.

De som hittills sett varit främsta utmanare till Mercedes, nämligen Ferrari, hade en tung dag, ingen fart alls och med först på Sebastian Vettel på 8:e plats och med Kimi Räikkönen som 13:e bil. Självklart vet vi inte vilken spec på motor Ferrari använde på denna motorbana idag, kan mycket väl varit en s k träningsmotor, något nerställd, men oavsett det så finns det anledning att vara lite orolig i Ferrarilägret. Inte blev det bättre av att båda bilarna råkade ut för problem med MGU-K som tvingade båda förarna att avbryta andra träningen något i förtid.

Force India såg väldigt starka ut i Baku

Force India såg väldigt starka ut i Baku

Som jag nämnde tidigare var Sergio Perez riktigt stark men det är knappast någon överraskning att de fem främsta på FP2 alla kör med Mercedes-motor, den är fortfarande bäst och kommer verkligen till sin rätt på en bana som här i Baku där toppfart är allt i hela den avslutande sektorn. Ändå är det lite överraskande att Force India är före Williams, åtminstone med en bil, även om Williams av hävd kör lite återhållet med materialet på fredagarna. Det kommer bli en bra fight bakom Mercedes om plats 3-8 mellan Ferrari, Williams och Force India, räknar helt kallt med att även Felipe Massa kommer att ansluta i den kampen även om vi hittade honom först på 16:e plats i FP2.

Red Bull hade en tuff fredag och är lite på bakfoten just nu som det verkar med krasch för Ricciardo och en oljeläcka på motorn för Verstappen under FP1. I FP2 fick de nöja sig med 8:e tid för Max Verstappen och 10:e plats för Daniel Ricciardo, ca 2 sekunder bakom Lewis Hamilton i topp. Faktum är att det var Carlos Sainz som var bästa Red Bull-bil med 6:e tid idag,

Marcus Ericsson tog sin tredje motor i bruk denna helg och redan till FP1, såg initialt bra ut med en 15:e plats i FP1, tyvärr visade det sig att den nya motorn fick problem med avgassystemet och teamet tvingades, som en säkerhetsåtgärd, byta motor till FP2, tillbaka till den man startade säsongen med som är klart sämre prestandamässigt än den som krånglade under FP1. Dessbättre verkar det som att den nya motorn är i ordning till kval och race vilket Marcus Ericsson själv bedömer som en nödvändighet för att inte riskera sistaplatsen i morgon, så stor skillnad är det. Rent körmässigt så tyckte Marcus att det kändes bra, inga större konstigheter där det handlade om att sakta bygga upp fart och gradvis testa gränserna. Länge såg det ut som att det inte skulle bli någon körning i FP2 p g a motorbytet men teamet gjorde ett bra jobb och såg till att Ericsson fick ihop 22 varv under det avslutande träningspasset och att med de förutsättningarna var P19, tre tiondelar för Nasr i den andra bilen är bra gjort tycker jag.

Banan här i Baku fick gott betyg från de flesta förarna även om arrangören hade problem med banmarkeringarna i vissa av kurvorna. Under FP1 var det flera som fick skador på däcken då bultarna som håller fast kerbsen i några kurvor trycktes upp. Detta fick konsekvenser för GP2-kvalet som skulle köras mellan FP1 och FP2, det ställdes helt enkelt in efter att banan krävde reparationer som tog för lång tid att fixa innan det var dags för F1-bilarna igen. GP2-förarna fick vänta till efter FP2 med sitt kval där rookien Antonio Giovanzzi tog pole position, svenskarna lyckades tyvärr inget vidare och startar 18:e (Jimmy Eriksson) respektive 19:e (Gustav Malja) i morgondagens featurerace.

Resultat FP2 Europas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m44.223s - 33
2 Nico Rosberg Mercedes 1m44.913s 0.690s 26
3 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m45.336s 1.113s 37
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m45.764s 1.541s 35
5 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m45.920s 1.697s 37
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m46.027s 1.804s 35
7 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m46.068s 1.845s 35
8 Sebastian Vettel Ferrari 1m46.219s 1.996s 36
9 Jenson Button McLaren/Honda 1m46.234s 2.011s 32
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m46.293s 2.070s 32
11 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m46.498s 2.275s 27
12 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m46.681s 2.458s 29
13 Kimi Raikkonen Ferrari 1m46.694s 2.471s 32
14 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m46.744s 2.521s 35
15 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m46.830s 2.607s 26
16 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m47.060s 2.837s 28
17 Kevin Magnussen Renault 1m47.329s 3.106s 38
18 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m47.487s 3.264s 33
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m47.772s 3.549s 22
20 Jolyon Palmer Renault 1m47.794s 3.571s 35
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m48.018s 3.795s 36
22 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m48.081s 3.858s 38