Lewis Hamilton drog längsta strået i Kanada

Lewis Hamilton manövrerade ut Sebastian Vettel med en bättre däckstrategi i Kanadas GP

Lewis Hamilton manövrerade ut Sebastian Vettel med en bättre däckstrategi i Kanadas GP

Lewis Hamilton vann Kanadas GP idag men frågan är om inte Ferrari gav bort segern genom att missbedöma däckslitaget en aning, återkommer till det strax. Sebastian Vettel tog ledningen i loppet efter en raketstart och samtidigt en återigen lite mindre bra igångsättning av Lewis Hamilton som sedan hade fullt upp med att försvara sig mot Nico Rosberg som kom fort på utsidan in i kurva 1. Hamilton understyrde lite in i första sväng med resultatet att han touchade till Rosberg som tvingades utanför banan med många tappade placeringar som följd. I detta läge såg Ferrari ut att verkligen kunna köra om segern i dagens lopp med bra fart från Vettel på ultrasoft men sedan undrar jag om inte Ferrari gjorde sin felbedömning när det gäller däcken, redan efter drygt 10 varv gick Vettel in i depå från ledning och la på supersoft för den andra stinten medan Hamilton fortsatte ända fram till varv 24. I och med att Vettel tog supersoft och alla måste köra minst en stint på soft hade Vettel ytterligare ett stopp kvar att göra medan Hamilton, i sitt enda depåstopp, tog soft och kunde därmed chansa på att ta sig hela vägen till målflagg på dessa däck, en chansning som höll. När Ferrari och Sebastian Vettel gav upp ledningen med sitt extra depåstopp var tysken tvungen att passera Hamilton på banan och den farten hade man inte.

Min fråga är om inte Ferrari också skulle gjort som Mercedes och sträcka ut sin första stint på ultrasoft och sen också chansa på att soft skulle hålla hela vägen, man hade ju trots allt banposition och borde haft lite mer is i magen och åtminstone väntat ut Mercedes en aning för att se vad de hade i kikaren. Jag tycker man var väl nervösa över däckslitaget samtidigt som vi ska komma ihåg att det var mycket av en gissningslek när det gäller däcken med den låga temperaturen och även risk för regn.

Nico Rosberg förlorade som sagt mycket när Hamilton tryckte till honom i första kurvan och fick ett tufft race att ta sig upp genom fältet. Från som sämst 10:e plats blev det till slut en 5:e i mål efter en mycket underhållande fight med Max Verstappen om 4:e platsen mot slutet. Rosberg hade så när farten att attackera med DRS in mot sista chikanen men Verstappen körde mycket smart där han hela tiden täckte upp insidan och tvingade Rosberg att försöka på yttern. Efter flera försök där Rosberg var nära men utan att lyckas ta sig förbi såg däcken ut att ge upp. Men efter några varv på lite mer behörigt motstånd gjorde Nico ett sista försök att ta sig förbi och denna gång var han också på väg att lyckas men i inbromsningen till sista chikanen låste Rosberg upp bakdäcken och istället för att ta sig upp på 4:e plats halvsnurrande han in i avåkningszonen och kampen var därmed över. Måste säga att Max Verstappen hanterade attackerna från Rosberg på ett mästerligt sätt med körning som man knappast väntar sig av en 18-åring, rent av rutinerat.

Nu hade Nico Rosberg inte bara en stökig start, vi hörde rapporter om varningsmeddelanden på ratten som teamet sa var skarpa, han råkade dessutom ut för en pyspunktering, utan detta tror jag han hade klarat den sista pallplatsen. Nico Rosberg behåller ledningen i VM men nu bara 9 poäng före Lewis Hamilton som tagit upp jakten på allvar.

Valtteri Bottas tog tredjeplatsen i Kanada för andra året i rad

Valtteri Bottas tog tredjeplatsen i Kanada för andra året i rad

Valtteri Bottas ska också ha stort beröm för sin körning idag som räckte till den sista pallplatsen på en liknande strategi som Hamilton, en en-stoppare. Bottas körde 47 varv på sitt set soft och visade stort prov på däckshantering med att klara detta till 3:e plats i mål.

Vill även framhålla Carlos Sainz som efter kraschen igår under kvalet skulle startat 15:e, nu tvingades teamet även byta växellåda så det blev än värre med start P20 och att då köra upp sig till 9:e i mål kan inte ge annat än högsta betyg.

Marcus Ericsson hade planerat en en-stoppare även han men insåg tämligen tidigt i loppet att hans ultrasoft under första stinten inte skulle klara detta, graining både bak och fram gjorde att det bara blev drygt 10 varv innan första depåstoppet och teamet fick ändra strategin en aning med två stint soft efter detta. Den taktiken räckte för 15:e plats i mål och återigen en väldigt stark insats där han slog de han har material att slå. Riktigt starkt att hålla Magnussen bakom sig som han gjorde.

Domarna i dagens race hade en lugn eftermiddag, lite för lugn tycker jag. Nog hade det varit värt att titta på incidenten mellan Kevin Magnussen och Felipe Nasr på första varvet där Magnussen stack in nosen innanför Nasr som när han styrde in körde på Magnussens vänstra framdäck och snurrade. Men vi hörde inget från domarna som uppenbarligen tyckte att den kollisionen var ok, inte heller Hamiltons lilla knuff på Rosberg efter starten ådrog sig någon uppmärksamhet från domarna även om den sannolikt ändå inte betytt någon bestraffning. – konstigt!

Några tyckte även att det var konstigt att t ex Sebastian Vettel inte fick någon bestraffning för att genat felaktigt genom sista chikanen. Förarna var tillsagda att köra på vänster sida om en vit markering som stod uppställd i avåkningszonen innan man fick återansluta på banan något Vettel missade vid åtminstone två tillfällen. Just i detta fall tycker jag dock att det inte fanns någon anledning att ge någon bestraffning. Vettel tappade klart tid på manövern och man får även ta hänsyn till, beroende på hur långt in i kurvan föraren kommit innan han släpper bilen rakt fram, om det ens är möjligt att runda den vita markeringen. I Sebastian Vettels fall upplevde jag det som att han inte hann gira så mycket åt vänster, farten var helt enkelt för hög.

Avslutningsvis kan vi konstatera att Ferrari kommer allt närmare Mercedes i toppen, åtminstone Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen har fortsatt svårt att maximera materialet och en 6:e plats i mål knappa minuten bakom Vettel är inte riktigt godkänt. Red Bull som var så starka i Monaco kom hårt ner på jorden igen, kraftigt distanserade av Hamilton och Vettel, visst är en 4:e och en 6:e plats ett ok resultat men avståndet fram för stort för att man ska kunna vara helt nöjda.

Nya tag för samtliga redan om en vecka då vi för första gången ska besöka Azerbajdzjan och Baku för Europas GP, en stadsbana som i sin layout ser väldigt snabb ut och som ska bli intressant att se vad den kan ge för typ av race.

Resultat Kanadas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 70 1h31m05.296s
2 Sebastian Vettel Ferrari 70 5.011s
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 70 46.422s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 70 53.020s
5 Nico Rosberg Mercedes 70 1m02.093s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 70 1m03.017s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 70 1m03.634s
8 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 69 1 Lap
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 69 1 Lap
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 69 1 Lap
11 Fernando Alonso McLaren/Honda 69 1 Lap
12 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 69 1 Lap
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 68 2 Laps
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 68 2 Laps
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 68 2 Laps
16 Kevin Magnussen Renault 68 2 Laps
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 68 2 Laps
18 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 68 2 Laps
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 68 2 Laps
- Felipe Massa Williams/Mercedes 35 Retirement
- Jolyon Palmer Renault 16 Retirement
- Jenson Button McLaren/Honda 9 Engine

DRIVERS’ STANDINGS

Pos Driver Points
1 Nico Rosberg 116
2 Lewis Hamilton 107
3 Sebastian Vettel 78
4 Daniel Ricciardo 72
5 Kimi Raikkonen 69
6 Max Verstappen 50
7 Valtteri Bottas 44
8 Felipe Massa 37
9 Sergio Perez 24
10 Daniil Kvyat 22
11 Romain Grosjean 22
12 Fernando Alonso 18
13 Nico Hulkenberg 18
14 Carlos Sainz 18
15 Kevin Magnussen 6
16 Jenson Button 5
17 Stoffel Vandoorne 1
18 Esteban Gutierrez 0
19 Jolyon Palmer 0
20 Marcus Ericsson 0
21 Pascal Wehrlein 0
22 Felipe Nasr 0
23 Rio Haryanto 0

CONSTRUCTORS’ STANDINGS

Pos Constructor Points
1 Mercedes 223
2 Ferrari 147
3 Red Bull/Renault 130
4 Williams/Mercedes 81
5 Force India/Mercedes 42
6 Toro Rosso/Ferrari 32
7 McLaren/Honda 24
8 Haas/Ferrari 22
9 Renault 6
10 Sauber/Ferrari 0
11 Manor/Mercedes 0