Lewis Hamiltons femte pole position i Kanada…

Topp 3 i kvalet till Kanadas GP

Topp 3 i kvalet till Kanadas GP

Så var det då färdigkvalat till Kanadas GP och man kan inte med bästa vilja i världen säga att det var någon överraskning att Mercedes tog hand om första startled. Det som däremot var en positiv överraskning är att Ferrari och Sebastian Vettel var så nära som 17 hundradelar, närmare än någon varit tidigare den här säsongen bortsett från Monaco där Ricciardo tog pole och faktiskt var före, men Monaco är en parentes och räknas inte på samma sätt för mig. Inte heller Red Bull och Daniel Ricciardo var överdrivet långt efter vilket visar med eftertryck att startfältet håller på att tightas till ordentligt.

Det var också den bästa föraren i respektive team hos Ferrari, Mercedes och Red Bull som gjorde den bästa tiden även om Nico Rosberg verkligen satte press på Hamilton enbart 6 hundradelar bakom. Williams är just nu fjärde team i Formel 1 och om femteplatsen var/är det en hård kamp mellan Force India och Mclaren. Naturligtvis borde även Toro Rosso ha varit i den kampen men Kvyat räckte inte till och Sainz besökte ”wall of champions”. Carlos Sainz menade att man tvingades vara väldigt nära gränsen för att kompensera för den större effekten hos Mercedesmotorerna jämfört med deras fjolårs-Ferrari och då är det lätt att gå över gränsen också vilket Sainz gjorde idag med liten marginal. Spanjoren var långt ifrån ensam om att snudda muren i utgången av kurva 14, både Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo gjorde samma sak men marginalerna mellan succé och fiasko är som bekant mycket små.

Längre bak lyfte sig Haas en aning och var till slut tämligen långt före Renault och Sauber så det blev ingen riktig match men det syntes tydlgit hur missnöjd Romain Grosjean var över att bli utkvalad av sin teamkamrat för andra helgen i rad, där har det onekligen svängt en aning.

Marcus Ericsson startar 21:a i morgondagen Kanadensiska GP trots 19:e tid p g a bestraffningen efter Monacos GP

Marcus Ericsson startar 21:a i morgondagen Kanadensiska GP trots 19:e tid p g a bestraffningen efter Monacos GP

Marcus Ericsson gjorde vad man kunde förvänta sig men det hade varit trevligt om han tagit sig vidare till Q2, farten tror jag fanns för det men gulflaggen när Rio Haryanto träffade muren i kurva 4 satte stopp för det sista avgörande försöket. Detta innebär att han med sin nerflyttning efter bestraffningen i Monaco kommer att starta sist i morgon med enbart Kevin Magnussen bakom sig. Dansken startar från depån efter kraschen i FP3 som gjorde att teamets tvingades ta till sitt reservchassi. Marcus gjorde verkligen ingen hemlighet över hur nöjd han var över att vara dryga sekunden före sin teamkamrat, lite uppfriskande ärlighet där, nu gäller det bara att ta sig förbi Felipe Nasr i racet också men det finns det goda möjligheter till. Nasr klagade på avsaknad av grepp rent generellt och hamnade också i tidsnöd med gulflaggen orsakad av Rio Haryanto. Tycker ärligt talat att Felipe Nasr såg uppgiven ut i intervjun efter uttåget i Q1 och det kan man verkligen förstå.

Ralf Schumacher har kört det snabbaste varvet hittills i Montreal från 2004 men Mercedes gjorde idag den näst snabbaste tiden genom tiderna

Ralf Schumacher har kört det snabbaste varvet hittills i Montreal från 2004 men Mercedes gjorde idag den näst snabbaste tiden genom tiderna

Dagens poletid 1.12.812 var enbart 6 tiondelar från det snabbaste varvet som körts i Montreal (1.12.2, Ralf Schumacher 2004) villet återigen visar på vilken enorm utveckling det varit på varvtiden för detta reglemente som nu är inne på sitt tredje år. Faktum är att både Nico Rosbergs och Lewis Hamiltons varv är snabbare än något vi sett sedan säsongen 2004. På ett sätt tycker jag det är synd att man ska ändra reglemente till nästa år då en fortsättning med det vi har i år troligen skulle trycka ihop startfältet än mer under 2017. Nu börjar ju allt om igen och de team med störst resurser kommer att ha en enorm fördel när det gäller att få till en bra bil. Mercedes har redan börjat testa nästa års bil i vindtunnel, när ett team som t ex Sauber eller Force India kan göra samma sak har de stora teamen flera månaders försprång, no good!

Nu blir det att intressant följa väderprognoserna inför morgondagen som just nu, i de flesta fall, talar om regn i någon utsträckning. Regn skulle pigga upp helt klart bara det inte blir som 2011 när vi hade flera timmars regnuppehåll och en maratonsändning på över fem timmar. Problemet i Montreal är att banan har väldigt dålig avrinning då vattnet inte bara kan leda ut i floden, istället finns ett system där vattnet hamnar i förbyggda cisterner som till slut bli överfulla och då har vattnet självklart ingenstans att ta vägen. Låt oss därför hoppas på ”lagom” mycket regn om det ska bli någon nederbörd.

Resultat kval Kanadas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.812s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m12.874s 0.062s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m12.990s 0.178s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m13.166s 0.354s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m13.414s 0.602s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m13.579s 0.767s
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m13.670s 0.858s
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m13.769s 0.957s
9 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m13.952s 1.140s
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m14.338s 1.526s
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.317s 1.505s
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m14.437s 1.625s
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m14.571s 1.759s
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m14.803s 1.991s
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m21.956s 9.144s
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m14.457s 1.645s
17 Jolyon Palmer Renault 1m15.459s 2.647s
18 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m15.599s 2.787s
19 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m16.663s 3.851s
20 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m17.052s 4.240s
21 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m15.635s 2.823s
22 Kevin Magnussen Renault