Andra raka för Red Bull?

Daniel blev första icke Mercedesförare att ta pole position under 2016

Daniel blev första icke Mercedesförare att ta pole position under 2016

”Vad var det jag sa” är kul att få säga ibland och efter kvalet till Monacos GP så har jag hyfsad täckning för det också. Redan efter träningen i torsdags kändes det som att Daniel Ricciardo och Red Bull hade något stort på gång inför denna helg, visst, han var snabbast på träningen så någon jätteskräll att han tog pole var det inte men samtidigt så visste man ju inte hur mycket Ferrari och Mercedes eventuellt höll tillbaka.

Med facit i hand kan vi alla konstatera att Ferrari hade rätt mycket mer att ge än vad vi såg under torsdagsträningen, även Mercedes hittade mer fart men det gjorde framförallt Red Bull. Ricciardos varv var 0.3 kph långsammare i snitthastighet än det snabbaste varvet som hittills körts i Monaco, aningen långsammare än Kimi Räikkönens toppnotering från 2005. Anledningen att det inte riktigt går att jämföra varvtider beror på att banan ändrat konfiguration lite grann genom åren.

Nico Rosberg och Lewis Hamilton gjorde vad man kunde för att hitta mer fart men förlorade kampen om pole position i den avslutande sektorn på varvet där Daniel Ricciardo var outstanding. Lewis Hamilton hade dessutom lite extra drama när motorn krånglade precis när han skulle ur depån för sina första försök i Q3, mekanikerna fick springa och hämta honom vid depåutfarten, rulla tillbaka honom till depån för att försöka lösa problemet så snabbt som möjligt. Hamilton hann ut innan det var över men med ett klart förändrat upplägg med lite upptankad bil och ett antal uppvärmningsvarv innan det avgörande försöket som alltså räckte till P3. Ferrari och Sebastian Vettel nådde sitt max redan i Q2 och vi hörde en tydligt frustrerad tysk vråla över radion att bilen bara blev värre och värre. Än värre var det för Kimi Räikkönen som dels var långsammare än Vettel och som dessutom flyttades ner fem platser på gridden efter kvalet p g a otillåtet växellådsbyte.

Nico Hülkenberg överraskade i gårdagens kval

Nico Hülkenberg överraskade i gårdagens kval

Kvalets stora överraskning i övrigt måste vara Nico Hülkenberg som efter att hela helgen fram till kvalet varit bakom Sergio Perez helt plötsligt hitatde fart som räckte för P6 men start från P5 med Räikkönens bestraffning.

En mindre lyckad dag blev det för Max Verstappen som missbedömde när han skulle svänga in i sista chikanen efter swimmingpoolen och smällde hårt in i barriären. Det svänger fort i Formel 1 brukar man säga och tydligare än som det blev för Max Verstappen kan det knappast bli, från seger senast till start från pit lane denna gång efter byte av chassi för Verstappen.

Marcus Ericsson gjorde återigen ett strålande kval och hade en bra fight med Kevin Magnussen om sista plats vidare till Q2, en kamp som Ericsson dock förlorade med några hundradelar. Tror dock inte att det fanns något mer i bilen att hämta för Marcus som själv också sa att han gett precis allt.

Apropå Magnussen så hade han en bestraffning hängande över sig efter att kört mot rött ut ur depån, nu visade det sig att han display i bilen visade grönt när han körde och uppenbarligen var inte systemen i bilen synkade med lamporna vid utfarten vilket gjorde att domarna valde att fria. Även Daniil Kvyat hade bestraffningshot över sig efter att bilen inte klarat besiktningen då golvet flexade för mycket men där kunde teamet visa på att golvet skadats under kvalet vilket domarna godtog som förklaring.

Avslut ningsvis verkar det som om Red Bull och Toro Rosso är överens om att köra Renault-motorer 2017 och 2018, ett ganska väntat beslut då alternativen var få och att Renault dessutom visar ganska stora framsteg på motorsidan just nu.

Det regnar just nu i Monaco men prognosen visar att det ska bli uppehåll lagom till start, vi får se hur det blir men regnar det kan det blir oerhört dramatiskt lopp, om det inte regnar för mycket då blir det mest körning bakom säkerhetsbil och det önskar ju ingen.

13.15 startar sändningen och jag kan utlova ett mycket trevligt reportage från Eje Elghs medverkan i det historiska loppet här för två veckor sedan plus en längre intervju med Kimi Räikkönen, givetvis också en hel del annat också.

Startgridd Moancos GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m13.622s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m13.791s 0.169s
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m13.942s 0.320s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m14.552s 0.930s
5 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m14.726s 1.104s
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m14.749s 1.127s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.902s 1.280s
8 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m15.273s 1.651s
9 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m15.363s 1.741s
10 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m15.273s -
11 Kimi Raikkonen Ferrari 1m14.732s -
12 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m15.293s -
13 Jenson Button McLaren/Honda 1m15.352s -
14 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m15.385s -
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m15.571s -
16 Kevin Magnussen Renault 1m16.058s -
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m16.299s -
18 Jolyon Palmer Renault 1m16.586s -
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m17.295s -
20 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m17.452s -
21 Felipe Nasr Sauber/Ferrari -
Pit Max Verstappen Red Bull/Renault